Summary: | Lentoliikenteen, ja siihen liittyvien palvelujen, matkustajamäärät ovat kasvussa.
Siviili-ilmailussa sidosryhmäyhteistyö takaa koko lentoliikenteen palveluketjun
turvallisuuden. Näin ollen kaikki toimijat osallistuvat alan sosiaalisten- ja
ympäristövaikutusten syntymiseen. Tämä tutkimus kiinnittää erityisesti
huomiota kaupallisten palveluiden rooliin vaikutusten luomisessa lentoasema
liiketoimintaympäristössä.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää toimivatko kaupalliset palveluntarjoajat
vastuullisesti lentoasemalla ja tunnistaa mahdollisia esteitä vastuullisempaan
liiketoimintatapaan siirtymisessä. Tämä pro gradu –tutkielma pohjautuu aihetta
käsitelleeseen tutkimushankkeeseen. Teoreettinen viitekehys koostuu erilaisista
vastuullisista liiketoimintakäytännöistä liittyen johtamiseen, tuotesuunnitteluun
ja -valikoimaan, vihreään toimitusketjunhallintaan sekä vastuullisiin
hankintoihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusperiaatteita noudattaen. Tarkastelun
laajuus kavennettiin koskemaan tiettyä eurooppalaista lentoasemaa.
Tutkimusaineisto koostui vähittäismyyjien ja kahvila/ravintolapalvelu tuottajien
haastatteluista. Tietojen keruu tapahtui kuuden yrityksen eri osastojen
ammattilaisten haastatteluista. Toissijaisia tietolähteitä käytettiin ensisijaisesti
haastatteluihin valmistuessa ja sen tulosten todentamiseen.
Tutkimuksessa havaittiin, että muutama kaupallinen palvelujentarjoaja toimii
kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Huomattavaa vaihtelua
tunnistettiin vastuullisempaan liiketoimintaan sitoutumisessa sekä
vastuullisemman liiketoiminnan integroinnissa. Tutkimuksessa havaittiin, että
muun muassa alhainen tietoisuus kestävästä liiketoiminnasta sekä epätietoisuus
mikä osapuoli kantaa vastuun toimitusketjussa, toimivat hidasteina siirtymiselle.
Aviation industry and its related services are experiencing steady growth in
passenger numbers. Aviation sector constitute from a multi-stakeholder
cooperation that guarantees safety of air traffic service chains. Consequently, all
the actors contribute to the externalities deriving from the sector. In particular,
this study draws attention to the role of commercial operators of the airport.
The purpose of this study is to explore if commercial service providers are
operating sustainably in an airport. Moreover, attention is paid to identifying
obstacles for the sustainable transition. A research project on this topic was
carried out and became the groundwork for this thesis. The reviewed theoretical
concepts were sustainable business practices for management, product design
and selection, sustainable supply chain management and green procurement.
Research is of qualitative standpoint. The scope of the review was narrowed
down to a specific European airport. Within this location, travel retailers and
food and beverage operators were interviewed. Various professionals from six
commercial companies were interviewed for primary data. Secondary data was
employed in preparation and in aftermath of the primary data collection for
verification reasons.
Based on research findings, few commercial operators operate sustainably. High
variation in engagement level and integration depth in sustainability practices
was discovered. Sustainable transition is taken back by low awareness of
sustainability, confusion over responsible party, among others.
|