Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa

Lapset ja nuoret tuntevat lähiympäristönsä tavallisia eläin- ja kasvilajeja huonosti, ja suurin osa niitä koskevasta tiedosta saadaan muualta kuin koulusta. Perusopetuksen toteutusta Suomessa säätelevien opetussuunnitelman perusteiden mukaan yksi ympäristöopin ja biologian oppiaineiden tärkeimmistä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parikka, Tommi
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59034
_version_ 1826225717158871040
author Parikka, Tommi
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parikka, Tommi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parikka, Tommi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parikka, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Lapset ja nuoret tuntevat lähiympäristönsä tavallisia eläin- ja kasvilajeja huonosti, ja suurin osa niitä koskevasta tiedosta saadaan muualta kuin koulusta. Perusopetuksen toteutusta Suomessa säätelevien opetussuunnitelman perusteiden mukaan yksi ympäristöopin ja biologian oppiaineiden tärkeimmistä tehtävistä on oppilaiden luonnontuntemuksen kartuttaminen. Mikäli kouluikäisten lajintuntemustaidot ovat tästä huolimatta heikot, opetusta on kehitettävä. Lajintuntemusopetusta voidaan parantaa muun muassa kehittämällä oppimateriaalia, kuten oppikirjoja. Tässä tutkimuksessa vertailtiin kahden suurimman suomalaisen kustantajan ympäristöopin ja biologian tekstikirjoja lajintuntemuksen opettamisen näkökulmasta, ja tarkasteltavaksi eliöryhmäksi valittiin linnut. Oppikirjojen soveltuvuutta lintujen lajintuntemuksen opettamiseen arvioitiin kvalitatiivisesti tarkastelemalla tekstikirjojen lintuaiheisia tekstejä, kuvia ja tehtäviä. Arviointikriteereinä käytettiin opetussuunnitelman perusteissa annettuja määräyksiä sekä tutkimuskirjallisuudesta koottuja hyvän lajintuntemusopetuksen suosituksia. Oppikirjojen lintuja käsittelevä materiaali oli opetussuunnitelman perusteiden mukaista, ja kirjoissa esiteltiin pääosin yleisiä suomalaisia lintulajeja. Hyvän lajintuntemusopetuksen piirteet toteutuivat oppikirjoissa vaihtelevasti. Suurimpia vahvuuksia olivat tehtävien monipuolisuus, soveltavuus ja käytännönläheisyys. Keskeisimpiä kehittämistarpeita puolestaan olivat ekologiatietojen kertominen useammista lajeista, pari- ja ryhmätehtävien lisääminen, lintujen äänten huomioiminen sekä lapsen kehitykseen kuuluvan luontaisen kiinnostuksen hyödyntäminen. Lisäksi oppikirjoista löytyi jonkin verran virheitä ja epätarkkuuksia, joihin on kiinnitetty huomiota myös aiemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen perusteella lintujen lajintuntemuksen opetusta tulisi kehittää peruskoulussa esimerkiksi lisäämällä ääniä digitaalisiin oppikirjoihin, kertomalla useampien lintulajien ekologiasta sekä painottamalla lajintuntemusta alakoulun ensimmäisillä luokilla, jolloin luontainen kiinnostus lajeja kohtaan on suurinta. Lajintuntemusopetusta parantamalla tuetaan myös positiivisen luontosuhteen ja ympäristötietoisen elämäntavan syntyä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parikka, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-01T06:41:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-01T06:41:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapset ja nuoret tuntevat l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 tavallisia el\u00e4in- ja kasvilajeja huonosti, ja suurin osa niit\u00e4 koskevasta tiedosta saadaan muualta kuin koulusta. Perusopetuksen toteutusta Suomessa s\u00e4\u00e4televien opetussuunnitelman perusteiden mukaan yksi ymp\u00e4rist\u00f6opin ja biologian oppiaineiden t\u00e4rkeimmist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 on oppilaiden luonnontuntemuksen kartuttaminen. Mik\u00e4li kouluik\u00e4isten lajintuntemustaidot ovat t\u00e4st\u00e4 huolimatta heikot, opetusta on kehitett\u00e4v\u00e4. Lajintuntemusopetusta voidaan parantaa muun muassa kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppimateriaalia, kuten oppikirjoja. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa vertailtiin kahden suurimman suomalaisen kustantajan ymp\u00e4rist\u00f6opin ja biologian tekstikirjoja lajintuntemuksen opettamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja tarkasteltavaksi eli\u00f6ryhm\u00e4ksi valittiin linnut. Oppikirjojen soveltuvuutta lintujen lajintuntemuksen opettamiseen arvioitiin kvalitatiivisesti tarkastelemalla tekstikirjojen lintuaiheisia tekstej\u00e4, kuvia ja teht\u00e4vi\u00e4. Arviointikriteerein\u00e4 k\u00e4ytettiin opetussuunnitelman perusteissa annettuja m\u00e4\u00e4r\u00e4yksi\u00e4 sek\u00e4 tutkimuskirjallisuudesta koottuja hyv\u00e4n lajintuntemusopetuksen suosituksia. Oppikirjojen lintuja k\u00e4sittelev\u00e4 materiaali oli opetussuunnitelman perusteiden mukaista, ja kirjoissa esiteltiin p\u00e4\u00e4osin yleisi\u00e4 suomalaisia lintulajeja. Hyv\u00e4n lajintuntemusopetuksen piirteet toteutuivat oppikirjoissa vaihtelevasti. Suurimpia vahvuuksia olivat teht\u00e4vien monipuolisuus, soveltavuus ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisyys. Keskeisimpi\u00e4 kehitt\u00e4mistarpeita puolestaan olivat ekologiatietojen kertominen useammista lajeista, pari- ja ryhm\u00e4teht\u00e4vien lis\u00e4\u00e4minen, lintujen \u00e4\u00e4nten huomioiminen sek\u00e4 lapsen kehitykseen kuuluvan luontaisen kiinnostuksen hy\u00f6dynt\u00e4minen. Lis\u00e4ksi oppikirjoista l\u00f6ytyi jonkin verran virheit\u00e4 ja ep\u00e4tarkkuuksia, joihin on kiinnitetty huomiota my\u00f6s aiemmissa tutkimuksissa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella lintujen lajintuntemuksen opetusta tulisi kehitt\u00e4\u00e4 peruskoulussa esimerkiksi lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 \u00e4\u00e4ni\u00e4 digitaalisiin oppikirjoihin, kertomalla useampien lintulajien ekologiasta sek\u00e4 painottamalla lajintuntemusta alakoulun ensimm\u00e4isill\u00e4 luokilla, jolloin luontainen kiinnostus lajeja kohtaan on suurinta. Lajintuntemusopetusta parantamalla tuetaan my\u00f6s positiivisen luontosuhteen ja ymp\u00e4rist\u00f6tietoisen el\u00e4m\u00e4ntavan synty\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-01T06:41:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-01T06:41:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen v\u00e4linein\u00e4 peruskoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808013662", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "linnut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59034
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65ef6044-ccf3-461e-a66d-3d4cc507e980\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808013662.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parikka, Tommi Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 oppimateriaali opetussuunnitelmat opetusmenetelmät opetus biologia linnut
title Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
title_full Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
title_fullStr Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
title_full_unstemmed Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
title_short Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
title_sort oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
title_txtP Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa
topic Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 oppimateriaali opetussuunnitelmat opetusmenetelmät opetus biologia linnut
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology biologia linnut opetus opetusmenetelmät opetussuunnitelmat oppimateriaali
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013662
work_keys_str_mv AT parikkatommi oppikirjatlintujenlajintuntemuksenopettamisenvälineinäperuskoulussa