Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin

Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ilmiön yhteyttä päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin, sekä lapsen saamaan erityistukeen. Aiempien tutkimusten perusteella suhteellisesti nuoremmilla on suurempi todennäköisyys saada ADHD-diagnoosi tai -...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ojala, Mira, Raivio, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59031
_version_ 1826225711999877120
author Ojala, Mira Raivio, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojala, Mira Raivio, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojala, Mira Raivio, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojala, Mira
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen iän ilmiön yhteyttä päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin, sekä lapsen saamaan erityistukeen. Aiempien tutkimusten perusteella suhteellisesti nuoremmilla on suurempi todennäköisyys saada ADHD-diagnoosi tai -lääkemääräys kuin suhteellisesti vanhemmilla. Lisäksi suhteellisen iän on todettu olevan yhteydessä erityiseen tukeen. Tutkimus oli osa laajempaa PikkuKesky standardointitutkimusta ja tämän tutkimuksen aineisto koostui Lahden kaupungissa vuonna 2008 alku- ja loppuvuodesta syntyneistä suomenkielisistä, esiopetusikäisistä lapsista (N=227). Mann Whitney U -testin avulla selvitettiin ensimmäisen ja viimeisen vuosikolmanneksen lasten toiminnanohjauksen vaikeuksien jakautumista. Lisäksi Khiin neliötestin avulla selvitettiin syntymävuodenajan vaikutusta lasten saamaan tukeen. Loppuvuodesta syntyneillä esiopetusikäisillä oli tilastollisesti merkitsevästi enemmän toiminnanohjauksen vaikeuksia päivähoidon henkilökunnan arviointien perusteella ja tämä vaikutus oli samansuuntainen sukupuolesta riippumatta. Suhteellisesti nuoremmilla oli myös korkeampi todennäköisyys saada erityistukea. Tämän tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempien suhteellista ikää käsittelevien tutkimusten kanssa tarjoten uutta tietoa suhteellisen iän yhteydestä esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin. Loppuvuodesta syntyneet lapset ovat usein kypsymättömämpiä ja saattaisivat hyötyä koulujärjestelmän joustavuudesta. Suhteellinen ikä on vielä melko vähän tiedostettu ilmiö, joten siitä tarvittaisiin vielä paljon jatkotutkimusta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raivio, Anniina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-08-01T06:20:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-08-01T06:20:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59031", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tutkittiin suhteellisen i\u00e4n ilmi\u00f6n yhteytt\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6kunnan arvioimiin esiopetusik\u00e4isten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin, sek\u00e4 lapsen saamaan erityistukeen. Aiempien tutkimusten perusteella suhteellisesti nuoremmilla on suurempi todenn\u00e4k\u00f6isyys saada ADHD-diagnoosi tai -l\u00e4\u00e4kem\u00e4\u00e4r\u00e4ys kuin suhteellisesti vanhemmilla. Lis\u00e4ksi suhteellisen i\u00e4n on todettu olevan yhteydess\u00e4 erityiseen tukeen.\r\n\r\nTutkimus oli osa laajempaa PikkuKesky standardointitutkimusta ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostui Lahden kaupungissa vuonna 2008 alku- ja loppuvuodesta syntyneist\u00e4 suomenkielisist\u00e4, esiopetusik\u00e4isist\u00e4 lapsista (N=227). Mann Whitney U -testin avulla selvitettiin ensimm\u00e4isen ja viimeisen vuosikolmanneksen lasten toiminnanohjauksen vaikeuksien jakautumista. Lis\u00e4ksi Khiin neli\u00f6testin avulla selvitettiin syntym\u00e4vuodenajan vaikutusta lasten saamaan tukeen.\r\n\r\nLoppuvuodesta syntyneill\u00e4 esiopetusik\u00e4isill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti enemm\u00e4n toiminnanohjauksen vaikeuksia p\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6kunnan arviointien perusteella ja t\u00e4m\u00e4 vaikutus oli samansuuntainen sukupuolesta riippumatta. Suhteellisesti nuoremmilla oli my\u00f6s korkeampi todenn\u00e4k\u00f6isyys saada erityistukea.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiempien suhteellista ik\u00e4\u00e4 k\u00e4sittelevien tutkimusten kanssa tarjoten uutta tietoa suhteellisen i\u00e4n yhteydest\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin. Loppuvuodesta syntyneet lapset ovat usein kypsym\u00e4tt\u00f6m\u00e4mpi\u00e4 ja saattaisivat hy\u00f6ty\u00e4 kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n joustavuudesta. Suhteellinen ik\u00e4 on viel\u00e4 melko v\u00e4h\u00e4n tiedostettu ilmi\u00f6, joten siit\u00e4 tarvittaisiin viel\u00e4 paljon jatkotutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-08-01T06:20:32Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-08-01T06:20:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhteellinen ik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suhteellisen i\u00e4n ilmi\u00f6n yhteys p\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6kunnan arvioimiin esiopetusik\u00e4isten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201808013659", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus (psykologia)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_59031
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a3f49dc6-ec17-4f19-a331-59b7608c3517\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201808013659.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Mira Raivio, Anniina Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin suhteellinen ikä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus ADHD toiminnanohjaus (psykologia)
title Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
title_full Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
title_fullStr Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
title_full_unstemmed Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
title_short Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
title_sort suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
title_txtP Suhteellisen iän ilmiön yhteys päivähoidon henkilökunnan arvioimiin esiopetusikäisten lasten toiminnanohjauksen vaikeuksiin
topic suhteellinen ikä Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus ADHD toiminnanohjaus (psykologia)
topic_facet 104 ADHD Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus suhteellinen ikä toiminnanohjaus (psykologia)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59031 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013659
work_keys_str_mv AT ojalamira suhteelliseniänilmiönyhteyspäivähoidonhenkilökunnanarvioimiinesiopetusikäistenlastento