Value co-creation in smart metering business

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä on asiakkaan kokema arvo ja miten arvon yhteisluominen tapahtuu älyverkkoliiketoiminnassa teknologiatoimittajan ja sen asiakkaiden välillä. Erityisesti tutkimuksessa keskitytään siihen, mitkä toimittajan kyvykkyydet ja toimintatavat edesaut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtonen, Liina
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58894
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä on asiakkaan kokema arvo ja miten arvon yhteisluominen tapahtuu älyverkkoliiketoiminnassa teknologiatoimittajan ja sen asiakkaiden välillä. Erityisesti tutkimuksessa keskitytään siihen, mitkä toimittajan kyvykkyydet ja toimintatavat edesauttavat arvon yhteisluomista. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkitaan yhden teknologiatoimittajan ja sen asiakkaiden, joita ovat sähköverkkoyhtiöt ja palveluntarjoajat, välistä arvon yhteisluomista ja asiakkaiden kokemaan arvoa. Tuloksissa korostuu kaksi asiaa, jotka asiakkaat nimeävät tärkeimmiksi arvon yhteisluomisen mahdollistajiksi. Tärkein on luottamuksellinen suhde osapuolten välillä, joka on kehittynyt vuosien yhteistyön tuloksena. Toinen on toimittajan ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta ja kyky luoda innovatiivisiä ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Main goal of this study is to clarify what capabilities and interactive practices between the technology supplier and its customers enable and support value co-creation in smart metering context. Additional research topics are perceived value of customers and comparison of relationship and value co-creation with two different customer groups: service providers and distribution system operators (DSO). This is a case study where case company is a smart metering technology supplier. Results of this study highlight two things that customers name as key enablers for value co-creation. One is a trusted relationship which has evolved over years and enables open co-operation between partners. Other is the supplier’s understanding on customer’s business and capability to build innovative solutions to fulfill their needs.