Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa

Tämän Pro gradun tavoite on tutkia kustannustietoisuuden vaikutusta organisaation strategian merkityksellistämisessä. Kustannustietoisuudella tarkoitetaan ilmiötä, jonka kautta voidaan paremmin ymmärtää organisaation toimien taloudellisia vaikutuksia. Kustannustietoisuutta tukevat johdon laskentatoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkonen, Maria
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58811
_version_ 1828193092135550976
author Mikkonen, Maria
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkonen, Maria Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkonen, Maria Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkonen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradun tavoite on tutkia kustannustietoisuuden vaikutusta organisaation strategian merkityksellistämisessä. Kustannustietoisuudella tarkoitetaan ilmiötä, jonka kautta voidaan paremmin ymmärtää organisaation toimien taloudellisia vaikutuksia. Kustannustietoisuutta tukevat johdon laskentatoimen järjestelmät. Mitä enemmän luvut ovat organisaatiossa pinnalla, sitä kustannustietoisempi organisaatio yleensä on. Luvut voivat auttaa myös strategian merkityksellistämisessä. Strategian merkityksellistämisellä tarkoitetaan oman työn ymmärtämistä osana organisaation strategian toteuttamista ja strategian kokemista toimintaa ohjaavana. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on OP Ryhmä, joka on Suomen suurin finanssialan toimija. Tutkimuksen aineisto koostuu 17 teemahaastattelusta eri organisaatiotasoilta. Haastattelut teemoiteltiin ja analysoitiin sisältöanalyysin keinoin. Aineiston keräämisen aikana OP Ryhmän strategiaksi oli kiteytynyt ”Paras pankki”, jossa paras viittaa sekä markkinaosuuteen että asiakastyytyväisyyteen ja ilmapiiriin. Strategiasta nousee myös kannattavan kasvun ja tehokkuuden vaatimus. Kustannustietoisuutta OP Ryhmässä lisäävät strategiasta johdetut numeeriset tavoitteet, raportointi- ja palautejärjestelmät sekä kannustimet. Nämä auttavat myös organisaation strategian merkityksellistämisessä. Tutkimuksen päätulos on, että asiat, jotka lisäävät kustannustietoisuutta organisaatiossa tukevat myös organisaation strategian merkityksellistämistä. Vaikutus voidaan nähdä myös toiseen suuntaan, eli organisaation strategian merkityksellistyminen tukee kustannustietoisuuden kehittymistä. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten pankkitoimialan digitalisaatio vaikuttaa organisaation kustannustietoisuuteen, ja miten digitalisaation avulla voi mahdollisesti lisätä organisaation kustannustietoisuutta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Auvinen, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-07-02T06:01:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-07-02T06:01:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58811", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradun tavoite on tutkia kustannustietoisuuden vaikutusta organisaation strategian merkityksellist\u00e4misess\u00e4. Kustannustietoisuudella tarkoitetaan ilmi\u00f6t\u00e4, jonka kautta voidaan paremmin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 organisaation toimien taloudellisia vaikutuksia. Kustannustietoisuutta tukevat johdon laskentatoimen j\u00e4rjestelm\u00e4t. Mit\u00e4 enemm\u00e4n luvut ovat organisaatiossa pinnalla, sit\u00e4 kustannustietoisempi organisaatio yleens\u00e4 on. Luvut voivat auttaa my\u00f6s strategian merkityksellist\u00e4misess\u00e4. Strategian merkityksellist\u00e4misell\u00e4 tarkoitetaan oman ty\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 osana organisaation strategian toteuttamista ja strategian kokemista toimintaa ohjaavana. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on OP Ryhm\u00e4, joka on Suomen suurin finanssialan toimija. Tutkimuksen aineisto koostuu 17 teemahaastattelusta eri organisaatiotasoilta. Haastattelut teemoiteltiin ja analysoitiin sis\u00e4lt\u00f6analyysin keinoin. Aineiston ker\u00e4\u00e4misen aikana OP Ryhm\u00e4n strategiaksi oli kiteytynyt \u201dParas pankki\u201d, jossa paras viittaa sek\u00e4 markkinaosuuteen ett\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyyteen ja ilmapiiriin. Strategiasta nousee my\u00f6s kannattavan kasvun ja tehokkuuden vaatimus. Kustannustietoisuutta OP Ryhm\u00e4ss\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4t strategiasta johdetut numeeriset tavoitteet, raportointi- ja palautej\u00e4rjestelm\u00e4t sek\u00e4 kannustimet. N\u00e4m\u00e4 auttavat my\u00f6s organisaation strategian merkityksellist\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4tulos on, ett\u00e4 asiat, jotka lis\u00e4\u00e4v\u00e4t kustannustietoisuutta organisaatiossa tukevat my\u00f6s organisaation strategian merkityksellist\u00e4mist\u00e4. Vaikutus voidaan n\u00e4hd\u00e4 my\u00f6s toiseen suuntaan, eli organisaation strategian merkityksellistyminen tukee kustannustietoisuuden kehittymist\u00e4. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten pankkitoimialan digitalisaatio vaikuttaa organisaation kustannustietoisuuteen, ja miten digitalisaation avulla voi mahdollisesti lis\u00e4t\u00e4 organisaation kustannustietoisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-07-02T06:01:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-07-02T06:01:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kustannustietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkityksellist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "OP Ryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SALP", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellist\u00e4minen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201807023436", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pankit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58811
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a3f8cbf0-716d-4a99-a1eb-efe99e804639\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201807023436.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Maria Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa kustannustietoisuus merkityksellistäminen OP Ryhmä SALP Johtaminen Management and Leadership 20424 pankit strategia
title Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
title_full Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
title_fullStr Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
title_full_unstemmed Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
title_short Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
title_sort kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
title_txtP Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
topic kustannustietoisuus merkityksellistäminen OP Ryhmä SALP Johtaminen Management and Leadership 20424 pankit strategia
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership OP Ryhmä SALP kustannustietoisuus merkityksellistäminen pankit strategia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58811 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201807023436
work_keys_str_mv AT mikkonenmaria kustannustietoisuusjastrategianmerkityksellistäminensuomalaisessapankkiorganisaati