Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä

Tekoälyn kehitys on kasvattanut tietokoneen kyvykkyyttä älykkäisiin toimintoihin. Yksi tekoälyn mahdollistama sovellutuskohde on keskusteleva käyttöliittymä, joka mahdollistaa käyttäjälle tietokoneen ohjaamisen luonnollisella kielellä keskustelemalla. Keskusteleva käyttöliittymä on kuitenkin suhteel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siivonen, Juuso
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58792
_version_ 1826225814726770688
author Siivonen, Juuso
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Siivonen, Juuso Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Siivonen, Juuso Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Siivonen, Juuso
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn kehitys on kasvattanut tietokoneen kyvykkyyttä älykkäisiin toimintoihin. Yksi tekoälyn mahdollistama sovellutuskohde on keskusteleva käyttöliittymä, joka mahdollistaa käyttäjälle tietokoneen ohjaamisen luonnollisella kielellä keskustelemalla. Keskusteleva käyttöliittymä on kuitenkin suhteellisen uusi ilmiö, eikä sen suunnittelulle ja sovellutukselle ole vielä kehittynyt yleisiä standardeja. Tämän tutkielman tavoitteena on tunnistaa ihmisen ja tekoälyn vuorovaikutuksen ongelmia keskustelevassa käyttöliittymässä sekä tarkastella mahdollisia ratkaisuja niihin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena perustuen aiempaan kirjallisuuteen. Vuorovaikutuksen ongelmia tunnistettiin käyttäjähaastattelututkimuksia analysoimalla. Ratkaisuehdotuksia haastatteluissa tunnistettuihin ongelmiin pyrittiin hakemaan liittyvään tieteelliseen tutkimukseen perehtymällä. Keskustelevan käyttöliittymän vuorovaikutuksen suurimmiksi ongelmiksi havaittiin järjestelemän toiminnallisuuden välittäminen käyttäjälle sekä järjestelmän kyvyttömyys vastata käyttäjän odotuksiin. Tutkielman tuloksena toiminnallisuuden välittämiseksi tunnistettiin metalingvistiikan hyödyntäminen keskustelevan käyttöliittymän suunnittelussa sekä suunnitellun antropomorfismin hyödyntäminen ennakko-odotuksien vastaamiseen. Tutkielman lopussa esitellään havaintojen perusteella koottuja keskustelevan käyttöliittymän suunnitteluohjeita. Advancements in artificial intelligence have increased computers’ capability for intelligent operations. One application the artificial intelligence has made possible is a conversational user interface that allows a user to control a computer by conversing via natural language. However, the conversational user interface is a rather new phenomenon and therefore its universal design and application standards are yet to form. This thesis aims to recognize problems within human-AI interaction in the conversational user interface and examine viable solutions for these problems. The thesis is carried out as a literature review based on existing literature. The problems in interaction were identified by analyzing research consisting of user interviews. Proposed solutions for the identified problems were composed by perusing related scientific research. The major problems identified in the interaction with a conversational user interface were with conveying the system capabilities to the user and the system’s inability to match the user expectations. The results identified in this thesis were that metalinguistics should be utilized in the design of a conversational user interface for conveying the system capabilities and premeditated anthropomorphism could be used to meet the user expectations. Finally, in the end of this thesis, compiled design guidelines for conversational user interface design are presented.
first_indexed 2024-09-11T08:50:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siivonen, Juuso", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-29T08:09:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-29T08:09:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn kehitys on kasvattanut tietokoneen kyvykkyytt\u00e4 \u00e4lykk\u00e4isiin toimintoihin. Yksi teko\u00e4lyn mahdollistama sovellutuskohde on keskusteleva k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4, joka mahdollistaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle tietokoneen ohjaamisen luonnollisella kielell\u00e4 keskustelemalla. Keskusteleva k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4 on kuitenkin suhteellisen uusi ilmi\u00f6, eik\u00e4 sen suunnittelulle ja sovellutukselle ole viel\u00e4 kehittynyt yleisi\u00e4 standardeja. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tunnistaa ihmisen ja teko\u00e4lyn vuorovaikutuksen ongelmia keskustelevassa k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 tarkastella mahdollisia ratkaisuja niihin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena perustuen aiempaan kirjallisuuteen. Vuorovaikutuksen ongelmia tunnistettiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4haastattelututkimuksia analysoimalla. Ratkaisuehdotuksia haastatteluissa tunnistettuihin ongelmiin pyrittiin hakemaan liittyv\u00e4\u00e4n tieteelliseen tutkimukseen perehtym\u00e4ll\u00e4. Keskustelevan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n vuorovaikutuksen suurimmiksi ongelmiksi havaittiin j\u00e4rjestelem\u00e4n toiminnallisuuden v\u00e4litt\u00e4minen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle sek\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n kyvytt\u00f6myys vastata k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n odotuksiin. Tutkielman tuloksena toiminnallisuuden v\u00e4litt\u00e4miseksi tunnistettiin metalingvistiikan hy\u00f6dynt\u00e4minen keskustelevan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n suunnittelussa sek\u00e4 suunnitellun antropomorfismin hy\u00f6dynt\u00e4minen ennakko-odotuksien vastaamiseen. Tutkielman lopussa esitell\u00e4\u00e4n havaintojen perusteella koottuja keskustelevan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n suunnitteluohjeita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Advancements in artificial intelligence have increased computers\u2019 capability for intelligent operations. One application the artificial intelligence has made possible is a conversational user interface that allows a user to control a computer by conversing via natural language. However, the conversational user interface is a rather new phenomenon and therefore its universal design and application standards are yet to form. This thesis aims to recognize problems within human-AI interaction in the conversational user interface and examine viable solutions for these problems. The thesis is carried out as a literature review based on existing literature. The problems in interaction were identified by analyzing research consisting of user interviews. Proposed solutions for the identified problems were composed by perusing related scientific research. The major problems identified in the interaction with a conversational user interface were with conveying the system capabilities to the user and the system\u2019s inability to match the user expectations. The results identified in this thesis were that metalinguistics should be utilized in the design of a conversational user interface for conveying the system capabilities and premeditated anthropomorphism could be used to meet the user expectations. Finally, in the end of this thesis, compiled design guidelines for conversational user interface design are presented.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-29T08:09:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-29T08:09:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskusteleva k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalinen agentti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "antropomorfismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelubotti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalinen avustaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ihmisen ja teko\u00e4lyn v\u00e4lisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806293418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58792
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6182f61a-c719-4e19-aad0-89b8d401665d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806293418.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siivonen, Juuso Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä keskusteleva käyttöliittymä virtuaalinen agentti antropomorfismi keskustelubotti virtuaalinen avustaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly käyttöliittymät
title Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä
title_full Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä
title_fullStr Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä
title_full_unstemmed Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä
title_short Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä
title_sort ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä
title_txtP Ihmisen ja tekoälyn välisen vuorovaikutuksen ongelmat keskustelevassa käyttöliittymässä
topic keskusteleva käyttöliittymä virtuaalinen agentti antropomorfismi keskustelubotti virtuaalinen avustaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly käyttöliittymät
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede antropomorfismi keskusteleva käyttöliittymä keskustelubotti käyttöliittymät tekoäly virtuaalinen agentti virtuaalinen avustaja
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58792 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293418
work_keys_str_mv AT siivonenjuuso ihmisenjatekoälynvälisenvuorovaikutuksenongelmatkeskustelevassakäyttöliittymässä