Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin

Hautamäki Nina. 2018. Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 33 sivua. Suhteellisen iän ilmiö tarkoittaa sitä etua, jonka omassa ryhmässään vanhimmat lapset saava...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautamäki, Nina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58791
_version_ 1826225688885067776
author Hautamäki, Nina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hautamäki, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hautamäki, Nina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hautamäki, Nina
datasource_str_mv jyx
description Hautamäki Nina. 2018. Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 33 sivua. Suhteellisen iän ilmiö tarkoittaa sitä etua, jonka omassa ryhmässään vanhimmat lapset saavat suhteessa nuorempiin. Tässä tutkimuksessa tutkittiin lapsen suhteellisen iän vaikutusta sosiaalisiin ja kielellisiin taitoihin 6-7-vuotiaana sekä eroavatko tyttöjen ja poikien kielelliset ja sosiaaliset taidot toisistaan. Tutkimusaineisto on kerätty Lahden kaupungin päivähoidon yksiköissä lukuvuonna 2014-2015 osana laajempaa Taitokyselyyn pohjautuvaa tutkimusta. Aineistossa oli 307 lasta, jotka jaettiin alku- ja loppuvuonna syntyneisiin syntymäkuukauden ja sukupuolen perusteella. Taitokyselyllä arvioidaan lapsen oppimisvalmiuksia ja ryhmässä toimimista ja kyselyn täyttää esiopettaja. Varianssianalyysin avulla tutkittiin sukupuolen ja syntymävuodenajan yhteyttä sosiaalisiin ja kielellisiin taitoihin. Tutkimus osoitti, että alkuvuonna syntyneillä esiopetusikäisillä lapsilla oli paremmat sekä kielelliset että sosiaaliset taidot kuin loppuvuonna syntyneillä. Sukupuolen osalta tytöt ja pojat eivät eronneet kielellisissä taidoissa toisistaan. Sosiaaliset taidot olivat tytöillä selkeästi poikia paremmat. Yhdysvaikutusta syntymävuodenajan ja sukupuolen välillä ei havaittu kummissakaan taidoissa. Tämän tutkimuksen tulokset antavat esiopettajille tietoa suhteellisen iän vaikutuksesta lapsen taitoihin sekä taitoeroista tyttöjen ja poikien välillä. Tutkimuksen osoittama yhteys lapsen suhteellisen iän ja taitojen välillä tulisi ottaa huomioon arvioitaessa lapsen mahdollisia haasteita kielellisissä ja sosiaalisissa taidoissa sekä mietittäessä yksilöllisiä tukitoimia. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää myös koko ryhmän toiminnan suunnittelussa. Asiasanat: suhteellinen ikä, sosiaaliset taidot, kielelliset taidot, sukupuolierot, syntymäaika
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautam\u00e4ki, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-29T08:01:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-29T08:01:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58791", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hautam\u00e4ki Nina. 2018. Suhteellisen i\u00e4n yhteys esiopetusik\u00e4isten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteen laitos. 33 sivua.\nSuhteellisen i\u00e4n ilmi\u00f6 tarkoittaa sit\u00e4 etua, jonka omassa ryhm\u00e4ss\u00e4\u00e4n vanhimmat lapset saavat suhteessa nuorempiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin lapsen suhteellisen i\u00e4n vaikutusta sosiaalisiin ja kielellisiin taitoihin 6-7-vuotiaana sek\u00e4 eroavatko tytt\u00f6jen ja poikien kielelliset ja sosiaaliset taidot toisistaan.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty Lahden kaupungin p\u00e4iv\u00e4hoidon yksik\u00f6iss\u00e4 lukuvuonna 2014-2015 osana laajempaa Taitokyselyyn pohjautuvaa tutkimusta. Aineistossa oli 307 lasta, jotka jaettiin alku- ja loppuvuonna syntyneisiin syntym\u00e4kuukauden ja sukupuolen perusteella. Taitokyselyll\u00e4 arvioidaan lapsen oppimisvalmiuksia ja ryhm\u00e4ss\u00e4 toimimista ja kyselyn t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 esiopettaja. Varianssianalyysin avulla tutkittiin sukupuolen ja syntym\u00e4vuodenajan yhteytt\u00e4 sosiaalisiin ja kielellisiin taitoihin.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 alkuvuonna syntyneill\u00e4 esiopetusik\u00e4isill\u00e4 lapsilla oli paremmat sek\u00e4 kielelliset ett\u00e4 sosiaaliset taidot kuin loppuvuonna syntyneill\u00e4. Sukupuolen osalta tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet kielellisiss\u00e4 taidoissa toisistaan. Sosiaaliset taidot olivat tyt\u00f6ill\u00e4 selke\u00e4sti poikia paremmat. Yhdysvaikutusta syntym\u00e4vuodenajan ja sukupuolen v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu kummissakaan taidoissa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset antavat esiopettajille tietoa suhteellisen i\u00e4n vaikutuksesta lapsen taitoihin sek\u00e4 taitoeroista tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen osoittama yhteys lapsen suhteellisen i\u00e4n ja taitojen v\u00e4lill\u00e4 tulisi ottaa huomioon arvioitaessa lapsen mahdollisia haasteita kielellisiss\u00e4 ja sosiaalisissa taidoissa sek\u00e4 mietitt\u00e4ess\u00e4 yksil\u00f6llisi\u00e4 tukitoimia. Tutkimuksen tuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s koko ryhm\u00e4n toiminnan suunnittelussa.\nAsiasanat: suhteellinen ik\u00e4, sosiaaliset taidot, kielelliset taidot, sukupuolierot, syntym\u00e4aika", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-29T08:01:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-29T08:01:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suhteellinen ik\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suhteellisen i\u00e4n yhteys esiopetusik\u00e4isten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806293417", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syntym\u00e4aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiivinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58791
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautamäki, Nina Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin suhteellinen ikä kielelliset taidot Erityispedagogiikka Special Education 101 syntymäaika sukupuolierot kielellinen kehitys esikouluikäiset esikoululaiset sosiaaliset taidot esiopetus kognitiivinen kehitys
title Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
title_full Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
title_fullStr Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
title_full_unstemmed Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
title_short Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
title_sort suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
title_txtP Suhteellisen iän yhteys esiopetusikäisten lasten kielellisiin ja sosiaalisiin taitoihin
topic suhteellinen ikä kielelliset taidot Erityispedagogiikka Special Education 101 syntymäaika sukupuolierot kielellinen kehitys esikouluikäiset esikoululaiset sosiaaliset taidot esiopetus kognitiivinen kehitys
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esikouluikäiset esikoululaiset esiopetus kielellinen kehitys kielelliset taidot kognitiivinen kehitys sosiaaliset taidot suhteellinen ikä sukupuolierot syntymäaika
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58791 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293417
work_keys_str_mv AT hautamäkinina suhteelliseniänyhteysesiopetusikäistenlastenkielellisiinjasosiaalisiintaitoihin