Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena

Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Suomessa yhä enemmän – lähes jokainen suomalainen nuori käyttää internetiä useita kertoja päivässä. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattijärjestö on huolissaan koulutuksen tasa-arvoisesta toteutumista kaikkialla Suomessa. Etäopiskelumahdollisuuksia ja v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korppinen, Laura
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58789
_version_ 1826225747761561600
author Korppinen, Laura
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korppinen, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korppinen, Laura Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korppinen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Suomessa yhä enemmän – lähes jokainen suomalainen nuori käyttää internetiä useita kertoja päivässä. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattijärjestö on huolissaan koulutuksen tasa-arvoisesta toteutumista kaikkialla Suomessa. Etäopiskelumahdollisuuksia ja verkko-oppimisympäristöjä on siis kehitettävä. Uuden, vielä suunnitteilla olevan lukiolain yhtenä tavoitteena on lisätä korkeakoulujen ja lukioiden välistä yhteistyötä esimerkiksi korkeakoulujen tarjoamien verkkokurssien muodossa. Tämän tutkielman kirjallisessa osassa tarkasteltiin lukion opetussuunnitelmia, kemian oppimisen erityispiirteitä, oppimista tukevia menetelmiä: kuten arviointia, motivaatiota, videoita sekä erilaisia tehtäviä. Lisäksi tutustuttiin verkko-oppimisympäristö Moodleen, etsittiin internetistä erilaisia valmiita kemian verkko-opiskelumateriaaleja sekä tutustuttiin muutamiin verkko-oppimisympäristöihin liittyviin tutkimuksiin. Kemian kokeellista luonteesta johtuen tutkielmassa käsitellään myös laboratoriotöitä sekä virtuaalisten laboratorioiden mahdollisuuksia. Kokeellisessa osassa tehty tutkimus on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkasteltiin Jyväskylän yliopiston tarjoamaa kemian verkkokurssia (Elinympäristön kemia) lukiolaisille. Kurssilta kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla, ja tässä tutkimuksessa analysoidaan kurssipalautteet. Toisessa osassa analysoitiin valmista aineistoa, joka koostui yliopiston kemian peruskurssin (Kemian perusteet 5) kurssipalautteista. Molemmat kurssit ovat kontekstiperustaisia, eli ne pohjautuvat arkipäivän ja reaalimaailman todellisiin ilmiöihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kurssit toimivat opiskelijoiden mielestä, millaiset kontekstit ovat lukiolaisten mielestä mielenkiintoisimpia, ja mitä hyötyjä verkko-opetusmenetelmistä on. Lisäksi tarkasteltiin kirjallisuuden ja kurssipalautteiden avulla hyvän oppimistehtävän piirteitä. Verkko-opiskelun mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, ja se sopiikin moneen tarkoitukseen. Verkko-oppimisympäristön ehdottomasti paras ominaisuus on ajasta ja paikasta riippumattomuus, jolloin opiskelijat voivat tehdä tehtäviä oman aikataulunsa mukaan. Verkko-opiskelu ei voi kuitenkaan täysin korvata lähiopetusta, sillä esimerkiksi käytännön laboratoriotaitojen harjoittelu ei ole verkossa mahdollista. Videoilla on verkko-opetuksessa valtava potentiaali, jota kannattaisi ehdottomasti hyödyntää.
first_indexed 2019-08-19T08:21:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lundell, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korppinen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-29T07:45:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-29T07:45:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58789", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4tekniikkaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Suomessa yh\u00e4 enemm\u00e4n \u2013 l\u00e4hes jokainen suomalainen nuori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 interneti\u00e4 useita kertoja p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattij\u00e4rjest\u00f6 on huolissaan koulutuksen tasa-arvoisesta toteutumista kaikkialla Suomessa. Et\u00e4opiskelumahdollisuuksia ja verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 on siis kehitett\u00e4v\u00e4. Uuden, viel\u00e4 suunnitteilla olevan lukiolain yhten\u00e4 tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 korkeakoulujen ja lukioiden v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 esimerkiksi korkeakoulujen tarjoamien verkkokurssien muodossa. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman kirjallisessa osassa tarkasteltiin lukion opetussuunnitelmia, kemian oppimisen erityispiirteit\u00e4, oppimista tukevia menetelmi\u00e4: kuten arviointia, motivaatiota, videoita sek\u00e4 erilaisia teht\u00e4vi\u00e4. Lis\u00e4ksi tutustuttiin verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6 Moodleen, etsittiin internetist\u00e4 erilaisia valmiita kemian verkko-opiskelumateriaaleja sek\u00e4 tutustuttiin muutamiin verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin liittyviin tutkimuksiin. Kemian kokeellista luonteesta johtuen tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s laboratoriot\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 virtuaalisten laboratorioiden mahdollisuuksia. \n\nKokeellisessa osassa tehty tutkimus on kaksiosainen. Ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa tarkasteltiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tarjoamaa kemian verkkokurssia (Elinymp\u00e4rist\u00f6n kemia) lukiolaisille. Kurssilta ker\u00e4ttiin palautetta kyselylomakkeen avulla, ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoidaan kurssipalautteet. Toisessa osassa analysoitiin valmista aineistoa, joka koostui yliopiston kemian peruskurssin (Kemian perusteet 5) kurssipalautteista. Molemmat kurssit ovat kontekstiperustaisia, eli ne pohjautuvat arkip\u00e4iv\u00e4n ja reaalimaailman todellisiin ilmi\u00f6ihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kurssit toimivat opiskelijoiden mielest\u00e4, millaiset kontekstit ovat lukiolaisten mielest\u00e4 mielenkiintoisimpia, ja mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 verkko-opetusmenetelmist\u00e4 on. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin kirjallisuuden ja kurssipalautteiden avulla hyv\u00e4n oppimisteht\u00e4v\u00e4n piirteit\u00e4. \n\nVerkko-opiskelun mahdollisuudet ovat l\u00e4hes rajattomat, ja se sopiikin moneen tarkoitukseen. Verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ehdottomasti paras ominaisuus on ajasta ja paikasta riippumattomuus, jolloin opiskelijat voivat tehd\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 oman aikataulunsa mukaan. Verkko-opiskelu ei voi kuitenkaan t\u00e4ysin korvata l\u00e4hiopetusta, sill\u00e4 esimerkiksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n laboratoriotaitojen harjoittelu ei ole verkossa mahdollista. Videoilla on verkko-opetuksessa valtava potentiaali, jota kannattaisi ehdottomasti hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-29T07:45:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-29T07:45:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kontekstisidonnainen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elinymp\u00e4rist\u00f6n kemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806293415", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaaliymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58789
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbddf5d2-3cec-442a-9fa4-79007a44ffa9\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201806293415.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korppinen, Laura Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena kontekstisidonnainen opetus elinympäristön kemia Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia lukio verkkokurssit verkkopedagogiikka virtuaaliympäristö verkko-opiskelu verkko-opetus etäopiskelu opiskelu
title Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
title_full Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
title_fullStr Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
title_full_unstemmed Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
title_short Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
title_sort kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
title_txtP Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
topic kontekstisidonnainen opetus elinympäristön kemia Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia lukio verkkokurssit verkkopedagogiikka virtuaaliympäristö verkko-opiskelu verkko-opetus etäopiskelu opiskelu
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry elinympäristön kemia etäopiskelu kemia kontekstisidonnainen opetus lukio opetus opiskelu verkko-opetus verkko-opiskelu verkkokurssit verkkopedagogiikka virtuaaliympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58789 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293415
work_keys_str_mv AT korppinenlaura kontekstiperustainenverkkokurssikemianoppimisentukena