Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa

Ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen vähenemisen ja yleisen globalisoitumisen vuoksi on tärkeää, että kansalaiset ovat tietoisia yhteiskunnan haasteista ja ovat valmiita käyttämään luovuuttaan kestäviä valintoja tehden. Vuodesta 1974 lähtien on toiminut Maakasvatusinstituutti, jonka tarkoituksena on ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piispanen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58786
_version_ 1828193092087316480
author Piispanen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Piispanen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Piispanen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Piispanen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen vähenemisen ja yleisen globalisoitumisen vuoksi on tärkeää, että kansalaiset ovat tietoisia yhteiskunnan haasteista ja ovat valmiita käyttämään luovuuttaan kestäviä valintoja tehden. Vuodesta 1974 lähtien on toiminut Maakasvatusinstituutti, jonka tarkoituksena on ollut luoda läheistä suhdetta ihmisen ja maapallon välille. Myöhemmin positiivisen luontosuhteen syntymiseen on haluttu tarjota valmiita toimintamalleja kasvatusalan ammattilaisten hyödynnettäviksi. Näin koulun oppimis- ja tiedonkäsityksen muutokseen kehitettiin ympäristökasvatus. Kestävään elämään ei riitä pelkkä myönteinen luontosuhde vaan on ymmärretty kansalaisten tarvitsevan monenlaisia taitoja kestävän tulevaisuuden edistämiseksi. Kestävän tulevaisuuden takaamiseksi on ekologisten seikkojen lisäksi hyvä ottaa huomioon taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen näkökulma. Kokemus itsestä osana globaalia maailmaa alkaa hahmottua jo varhain lapsuudessa. Peruskoululla on näin tärkeä rooli niin luontosuhteen kuin kestävän ajattelutavan muodostumisessa. Suomen peruskoulun opetussuunnitelmissa on otettu enenevissä määrin tavoitteeksi kestävä kehitys, integroituna eri oppiaineiden sisältöihin. Tutkimuksessa on haluttu selvittää, kuinka ympäristökasvatus ja kestävän kehityksen tavoitteet näkyvät opetussuunnitelmissa. Aineistona on käytetty perusopetuksen opetussuunnitelmia sekä ympäristökasvatuksen että kestävän kehityksen teorioita. Asiasanat: ympäristökasvatus, kestävä kehitys, opetussuunnitelma, luontosuhde, tulevaisuuskasvatus
first_indexed 2019-08-19T08:21:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viiri, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ratinen, Ilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piispanen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-29T07:02:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-29T07:02:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen v\u00e4henemisen ja yleisen\nglobalisoitumisen vuoksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kansalaiset ovat tietoisia yhteiskunnan\nhaasteista ja ovat valmiita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n luovuuttaan kest\u00e4vi\u00e4 valintoja tehden.\nVuodesta 1974 l\u00e4htien on toiminut Maakasvatusinstituutti, jonka tarkoituksena\non ollut luoda l\u00e4heist\u00e4 suhdetta ihmisen ja maapallon v\u00e4lille. My\u00f6hemmin\npositiivisen luontosuhteen syntymiseen on haluttu tarjota valmiita\ntoimintamalleja kasvatusalan ammattilaisten hy\u00f6dynnett\u00e4viksi. N\u00e4in koulun\noppimis- ja tiedonk\u00e4sityksen muutokseen kehitettiin ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus.\nKest\u00e4v\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4n ei riit\u00e4 pelkk\u00e4 my\u00f6nteinen luontosuhde vaan on ymm\u00e4rretty\nkansalaisten tarvitsevan monenlaisia taitoja kest\u00e4v\u00e4n tulevaisuuden\nedist\u00e4miseksi. Kest\u00e4v\u00e4n tulevaisuuden takaamiseksi on ekologisten seikkojen\nlis\u00e4ksi hyv\u00e4 ottaa huomioon taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen\nn\u00e4k\u00f6kulma.\nKokemus itsest\u00e4 osana globaalia maailmaa alkaa hahmottua jo varhain\nlapsuudessa. Peruskoululla on n\u00e4in t\u00e4rke\u00e4 rooli niin luontosuhteen kuin\nkest\u00e4v\u00e4n ajattelutavan muodostumisessa. Suomen peruskoulun\nopetussuunnitelmissa on otettu eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin tavoitteeksi kest\u00e4v\u00e4 kehitys,\nintegroituna eri oppiaineiden sis\u00e4lt\u00f6ihin.\nTutkimuksessa on haluttu selvitt\u00e4\u00e4, kuinka ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus ja kest\u00e4v\u00e4n\nkehityksen tavoitteet n\u00e4kyv\u00e4t opetussuunnitelmissa. Aineistona on k\u00e4ytetty\nperusopetuksen opetussuunnitelmia sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kasvatuksen ett\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n\nkehityksen teorioita.\nAsiasanat: ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus, kest\u00e4v\u00e4 kehitys, opetussuunnitelma, luontosuhde, tulevaisuuskasvatus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-29T07:02:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-29T07:02:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806293412", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58786
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:44Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9ebb521-9deb-4a1e-b5d0-d6dc3be04723\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806293412.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piispanen, Jenni Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kestävä kehitys opetussuunnitelmat ympäristökasvatus luonto-opetus arvokasvatus
title Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
title_full Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
title_fullStr Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
title_full_unstemmed Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
title_short Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
title_sort kestävä kehitys suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
title_txtP Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kestävä kehitys opetussuunnitelmat ympäristökasvatus luonto-opetus arvokasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arvokasvatus kestävä kehitys luonto-opetus opetussuunnitelmat ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58786 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806293412
work_keys_str_mv AT piispanenjenni kestäväkehityssuomenperusopetuksenopetussuunnitelmissa