"Minä voin kasvattaa lasta musiikkiin" musiikkia opettavien luokanopettajien käsityksiä alakoulun musiikkikasvatuksesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia musiikkia alakoulussa opettavien luokanopettajien käsityksiä musiikkikasvatus –käsitteestä, millaisena musiikkikasvattajina he itsensä käsittävät ja mikä käsitys heillä on musiikin tarpeellisuudesta alakoulussa. Tutkimuksen teoriaosuudessa on avattu musiikk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Räisänen, Päivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58779
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia musiikkia alakoulussa opettavien luokanopettajien käsityksiä musiikkikasvatus –käsitteestä, millaisena musiikkikasvattajina he itsensä käsittävät ja mikä käsitys heillä on musiikin tarpeellisuudesta alakoulussa. Tutkimuksen teoriaosuudessa on avattu musiikkikasvatusta, musiikkikasvattajuutta ja perusopetuksen opetussuunnitelmia musiikin osalta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka metodologisena menetelmänä on käytetty fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto on koottu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavana oli viisi musiikkia opettavaa luokanopettajaa. Aineisto on analysoitu fenomenografisen tutkimusmenetelmän mukaan päätyen tulosavaruuteen. Tuloksissa musiikkikasvatuksen käsitteeseen liittyvät kasvatus, toiminnallisuus, tunteet ja opetus. Luokanopettajien näkemykset omasta musiikkikasvattajuudesta koostuvat omasta toiminnasta, persoonasta ja musiikillisista taidoista. Käsitys musiikin tarpeellisuudesta alakoulussa pitää sisällään yhteisöllisyyden, luovuuden ja opettamisen välineenä toimimisen. Tutkimuksen perusteella luokanopettajilla on monipuoliset ja yhteneväiset käsitykset musiikkikasvatuksesta, omasta musiikkikasvattajuudesta ja musiikin tarpeellisuudesta koulussa. Käsitykset eroavat jonkin verran alan kirjallisuuden ja tutkimusten käsityksistä. Aineistosta nousseet käsitykset ovat yhteydessä luokanopettajien käytännön kokemuksiin ja heidän soveltamiin oppimistilanteisiin.