Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla

Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa aineistossa. Toisena tavoitteena oli selvittää ohjausvuorovaikutuksen ja op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantanen, Marjanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58764
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa aineistossa. Toisena tavoitteena oli selvittää ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välisiä yhteyksiä. Tutkimuksen aineisto on kerätty neljältä paikkakunnalta keväällä 2013 osana Alkuportaat -seurantatutkimusta. Aineisto koostuu 46 opettajan 6. luokan oppituntien videonauhoituksista sekä oppilaiden (n = 611) ulos- ja sisäänpäin suuntautuvia ongelmia koskevista opettaja- ja oppilaskyselyistä. Aineiston analysoinnit toteutettiin käyttäen eksploratiivista faktorianalyysiä sekä lineaarista regressioanalyysiä. Faktorianalyysin tulokset osoittivat, että CLASS–S –menetelmän teoreettinen kolmen faktorin rakenne sopi 6. luokan tutkimusaineistoon: ohjausvuoro-vaikutuksen ulottuvuudet noudattivat alkuperäisen CLASS –menetelmän rakennetta. CLASS-S vaikuttaa lupaavalta menetelmältä arvioimaan ohjausvuorovaikutusta myös suomalaisissa kouluissa, mutta verrattain pienen otoskoon vuoksi tutkimus olisi hyvä toistaa suuremmalla aineistolla sekä myös yläkoulun kontekstissa. Ohjausvuorovaikutuksen osa-alueiden ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välillä ei löydetty yhteyksiä. Johtopäätösten tekemiseksi tarvitaan vielä jatkossa vielä lisää tutkimusta.