Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla

Vuoden 2014 Opetussuunnitelman perusteissa painotetaan melkoisen paljon argumentaatiota ja perustelemista. Fysiikan oppiaineessa se asettaa opettajille erityiseksi tavoitteeksi ohjata oppilaita perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla. Syy tälle on se, että yhteiskunnassa j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttilä, Jarmo
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58758
_version_ 1826225719232954368
author Penttilä, Jarmo
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Penttilä, Jarmo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Penttilä, Jarmo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Penttilä, Jarmo
datasource_str_mv jyx
description Vuoden 2014 Opetussuunnitelman perusteissa painotetaan melkoisen paljon argumentaatiota ja perustelemista. Fysiikan oppiaineessa se asettaa opettajille erityiseksi tavoitteeksi ohjata oppilaita perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla. Syy tälle on se, että yhteiskunnassa ja erityisesti luonnontieteissä tarvitaan jatkuvasti yhä enemmän sellaisia taitoja kuin yksilöiden kykyä olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja omien näkemyksien perustelemista muille. Tässä tutkielmassa pyritään näyttämään, että fysiikalle ominainen tapa perustella sisältää ennen kaikkea evidenssin antamista. Lisäksi tutkittiin erästä seitsemännen luokan fysiikan oppilasryhmän ja heidän opettajansa välistä vuoropuhelua sellaisten tilanteiden aikana, jolloin opettaja pyrkii ohjaamaan oppilaita perustelemaan erilaisia fysiikkaan liittyviä väitteitä. Tarkoituksena oli tutkia, minkälaisia erityisesti opettajan puheeseen liittyviä tekijöitä liittyy onnistuneeseen evidenssin käyttöön perustelussa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että ensinnäkin evidenssin tarjoaminen perusteluna on melko harvinaista. Tämä vahvistaa kansainvälisten tutkimusten tuloksia, joiden mukaan selityksen antaminen on ihmisillä paljon yleisempää kuin evidenssin antaminen. Lisäksi havaittiin, että silloin kun evidenssiä esiintyi, niin puolessa tapauksista opettaja ohjasi siihen johdattelevilla kysymyksillä. Evidenssiä esiintyi tällä tavoin ohjattuna sellaisellakin tunnilla, jolla oppilaita ohjeistettiin käyttämään ensisijaisesti selitystä väitteen perusteluna. Johdattelevien kysymysten käyttö vaikuttaa siis olevan tehokas tapa ohjata oppilaita evidenssin antamiseen. Ylipäätään oppilaita puhumaan ja kommentoimaan kannustavalla puheella näyttäisi olevan myönteistä vaikutusta tässä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viiri, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokiranta, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttil\u00e4, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-28T07:58:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-28T07:58:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58758", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuoden 2014 Opetussuunnitelman perusteissa painotetaan melkoisen paljon argumentaatiota ja perustelemista. Fysiikan oppiaineessa se asettaa opettajille erityiseksi tavoitteeksi ohjata oppilaita perustelemaan erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 fysiikalle ominaisella\r\ntavalla. Syy t\u00e4lle on se, ett\u00e4 yhteiskunnassa ja erityisesti luonnontieteiss\u00e4 tarvitaan jatkuvasti yh\u00e4 enemm\u00e4n sellaisia taitoja kuin yksil\u00f6iden kyky\u00e4 olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja omien n\u00e4kemyksien perustelemista muille.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 fysiikalle ominainen tapa perustella sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ennen kaikkea evidenssin antamista. Lis\u00e4ksi tutkittiin er\u00e4st\u00e4 seitsem\u00e4nnen luokan fysiikan oppilasryhm\u00e4n ja heid\u00e4n opettajansa v\u00e4list\u00e4 vuoropuhelua sellaisten tilanteiden aikana, jolloin opettaja pyrkii ohjaamaan oppilaita perustelemaan erilaisia fysiikkaan liittyvi\u00e4 v\u00e4itteit\u00e4. Tarkoituksena oli tutkia, mink\u00e4laisia erityisesti opettajan\r\npuheeseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 liittyy onnistuneeseen evidenssin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustelussa.\r\nTutkimuksen perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 ensinn\u00e4kin evidenssin tarjoaminen perusteluna on melko harvinaista. T\u00e4m\u00e4 vahvistaa kansainv\u00e4listen tutkimusten tuloksia, joiden mukaan selityksen antaminen on ihmisill\u00e4 paljon yleisemp\u00e4\u00e4 kuin\r\nevidenssin antaminen. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 silloin kun evidenssi\u00e4 esiintyi, niin puolessa tapauksista opettaja ohjasi siihen johdattelevilla kysymyksill\u00e4. Evidenssi\u00e4 esiintyi t\u00e4ll\u00e4 tavoin ohjattuna sellaisellakin tunnilla, jolla oppilaita ohjeistettiin\r\nk\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ensisijaisesti selityst\u00e4 v\u00e4itteen perusteluna. Johdattelevien kysymysten k\u00e4ytt\u00f6 vaikuttaa siis olevan tehokas tapa ohjata oppilaita evidenssin antamiseen. Ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n oppilaita puhumaan ja kommentoimaan kannustavalla puheella n\u00e4ytt\u00e4isi\r\nolevan my\u00f6nteist\u00e4 vaikutusta t\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-28T07:58:30Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-28T07:58:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiikanopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "evidenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4itteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Evidenssin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n johtavat tekij\u00e4t opettajan puheessa fysiikan tunnilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806283379", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perustelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58758
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14fd7b4d-a210-441d-9a42-e5f0974434bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806283379.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttilä, Jarmo Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla fysiikanopettajat evidenssi väitteet Fysiikka Physics 4021 perustelut fysiikka opettajat kielellinen vuorovaikutus opetus
title Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
title_full Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
title_fullStr Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
title_full_unstemmed Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
title_short Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
title_sort evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
title_txtP Evidenssin käyttöön johtavat tekijät opettajan puheessa fysiikan tunnilla
topic fysiikanopettajat evidenssi väitteet Fysiikka Physics 4021 perustelut fysiikka opettajat kielellinen vuorovaikutus opetus
topic_facet 4021 Fysiikka Physics evidenssi fysiikanopettajat fysiikka kielellinen vuorovaikutus opettajat opetus perustelut väitteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58758 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806283379
work_keys_str_mv AT penttiläjarmo evidenssinkäyttöönjohtavattekijätopettajanpuheessafysiikantunnilla