ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ

Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta; tutkimuksessani selvitän nais- ja miespuolisten hahmojen esiintyv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alatalo, Satu
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:rus
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58754
_version_ 1828193092040130560
author Alatalo, Satu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alatalo, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alatalo, Satu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alatalo, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta; tutkimuksessani selvitän nais- ja miespuolisten hahmojen esiintyvyyttä kirjojen kuvituksissa sekä sukupuolten tasa-arvoa kielen tasolla tutkimalla sukupuolittavien sanojen määrää oppikirjojen teksteissä. Lisäksi tarkastelen edellä kuvaamani analyysin pohjalta kirjoissa esiintyviä käsityksiä sukupuolesta. Tutkimuksessani pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Kuinka sukupuoli näkyy oppikirjoissa? 2) Millaisia käsityksiä, stereotypioita tai sukupuolirooleja kirjoissa mahdollisesti esiintyy? 3) Onko venäjän ja ruotsin kielen oppikirjojen välillä eroja siinä, kuinka sukupuoli on esillä oppimateriaalissa? Tutkielmani aihe on ajankohtainen ja merkityksellinen, sillä sukupuolten tasa-arvo nousi vuonna 2014 uuden opetussuunnitelman sekä erityisesti tasa-arvolain täydennyksen myötä yhä tiiviimmäksi osaksi perusopetuksen tavoitteita ja velvoitteita. Koska oppikirjallisuus muodostaa yhä keskeisen osan opetuksessa käytettävistä materiaaleista, on tärkeää perehtyä siihen, miten sukupuolet näkyvät oppikirjoissa ja millaisiksi ne kuvataan. Pro gradu -työni on laadullinen tutkimus, jossa analyysi on tehty sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenestä oppikirjasta, jotka edustavat yhteensä kuutta eri oppikirjasarjaa. Venäjän kielen oppikirjasarjoista tutkimuksessani ovat mukana Davaj, Davaj!, Ponjatno! sekä Atel’je. Ruotsin kielen oppikirjasarjoista mukana ovat Megafon, Hallonbåt ja På gång. Työ koostuu johdannon lisäksi viidestä luvusta. Toisessa luvussa määrittelen sukupuoleen liittyvää käsitteistöä. Kolmannessa luvussa tarkastelen opetussuunnitelman sisältöjä sukupuolen näkökulmasta sekä perehdyn sukupuolitietoisen opetuksen ja oppimateriaalin käsitteisiin. Neljännessä luvussa esittelen lyhyesti käyttämäni tutkimusmetodin sekä -materiaalin. Viides luku käsittää tutkimusaineistoni analyysin ja tutkimuksen tulokset. Kuudennessa luvussa, päätännössä, tiivistän lyhyesti tutkimukseni keskeisen sisällön.
first_indexed 2024-09-11T08:50:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alatalo, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-28T05:59:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-28T05:59:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin pro gradu -ty\u00f6ss\u00e4ni sit\u00e4, kuinka eri sukupuolet ovat esill\u00e4 ven\u00e4j\u00e4n ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteiss\u00e4 ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella ven\u00e4j\u00e4n ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon n\u00e4k\u00f6kulmasta; tutkimuksessani selvit\u00e4n nais- ja miespuolisten hahmojen esiintyvyytt\u00e4 kirjojen kuvituksissa sek\u00e4 sukupuolten tasa-arvoa kielen tasolla tutkimalla sukupuolittavien sanojen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 oppikirjojen teksteiss\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastelen edell\u00e4 kuvaamani analyysin pohjalta kirjoissa esiintyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 sukupuolesta. Tutkimuksessani pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Kuinka sukupuoli n\u00e4kyy oppikirjoissa? 2) Millaisia k\u00e4sityksi\u00e4, stereotypioita tai sukupuolirooleja kirjoissa mahdollisesti esiintyy? 3) Onko ven\u00e4j\u00e4n ja ruotsin kielen oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4 eroja siin\u00e4, kuinka sukupuoli on esill\u00e4 oppimateriaalissa?\n\nTutkielmani aihe on ajankohtainen ja merkityksellinen, sill\u00e4 sukupuolten tasa-arvo nousi vuonna 2014 uuden opetussuunnitelman sek\u00e4 erityisesti tasa-arvolain t\u00e4ydennyksen my\u00f6t\u00e4 yh\u00e4 tiiviimm\u00e4ksi osaksi perusopetuksen tavoitteita ja velvoitteita. Koska oppikirjallisuus muodostaa yh\u00e4 keskeisen osan opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4vist\u00e4 materiaaleista, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 perehty\u00e4 siihen, miten sukupuolet n\u00e4kyv\u00e4t oppikirjoissa ja millaisiksi ne kuvataan.\n\nPro gradu -ty\u00f6ni on laadullinen tutkimus, jossa analyysi on tehty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja sis\u00e4ll\u00f6n erittelyn keinoin. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenest\u00e4 oppikirjasta, jotka edustavat yhteens\u00e4 kuutta eri oppikirjasarjaa. Ven\u00e4j\u00e4n kielen oppikirjasarjoista tutkimuksessani ovat mukana Davaj, Davaj!, Ponjatno! sek\u00e4 Atel\u2019je. Ruotsin kielen oppikirjasarjoista mukana ovat Megafon, Hallonb\u00e5t ja P\u00e5 g\u00e5ng. Ty\u00f6 koostuu johdannon lis\u00e4ksi viidest\u00e4 luvusta. Toisessa luvussa m\u00e4\u00e4rittelen sukupuoleen liittyv\u00e4\u00e4 k\u00e4sitteist\u00f6\u00e4. Kolmannessa luvussa tarkastelen opetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 sukupuolen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 perehdyn sukupuolitietoisen opetuksen ja oppimateriaalin k\u00e4sitteisiin. Nelj\u00e4nness\u00e4 luvussa esittelen lyhyesti k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ni tutkimusmetodin sek\u00e4 -materiaalin. Viides luku k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 tutkimusaineistoni analyysin ja tutkimuksen tulokset. Kuudennessa luvussa, p\u00e4\u00e4t\u00e4nn\u00f6ss\u00e4, tiivist\u00e4n lyhyesti tutkimukseni keskeisen sis\u00e4ll\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-06-28T05:59:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-28T05:59:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirja-analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolten tasa-arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u041f\u0420\u0415\u0414\u0421\u0422\u0410\u0412\u041b\u0415\u041d\u0418\u0415 \u0413\u0415\u041d\u0414\u0415\u0420\u0410 \u0412 \u0423\u0427\u0415\u0411\u041d\u0418\u041a\u0410\u0425 \u0420\u0423\u0421\u0421\u041a\u041e\u0413\u041e \u0418 \u0428\u0412\u0415\u0414\u0421\u041a\u041e\u0413\u041e \u042f\u0417\u042b\u041a\u041e\u0412", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806283375", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58754
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c41e53aa-425b-43b9-95e6-d892b352e364\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806283375.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alatalo, Satu ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ oppikirja-analyysi sukupuolten tasa-arvo Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 tasa-arvo sukupuoli oppimateriaali oppikirjat ruotsin kieli venäjän kieli
title ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
title_full ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
title_fullStr ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
title_full_unstemmed ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
title_short ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
title_sort представление гендера в учебниках русского и шведского языков
title_txtP ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
topic oppikirja-analyysi sukupuolten tasa-arvo Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 tasa-arvo sukupuoli oppimateriaali oppikirjat ruotsin kieli venäjän kieli
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri oppikirja-analyysi oppikirjat oppimateriaali ruotsin kieli sukupuoli sukupuolten tasa-arvo tasa-arvo venäjän kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58754 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806283375
work_keys_str_mv AT alatalosatu predstavleniegenderavučebnikahrusskogoišvedskogoâzykov