”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa

Tutkittavan ilmiön keskiössä ovat opettajien kokemukset heterogeenisten oppilasryhmien mukanaan tuomista haasteista ja helmistä sekä monenlaiset oppijat huomioivista ohjauksen tavoista. Haastattelin Mark T. Bevanin (2014) fenomenologisella mallilla kolmea kuvataidetta opettavaa opettajaa. Aineiston...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koponen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58706
_version_ 1826225682362925056
author Koponen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koponen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koponen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koponen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkittavan ilmiön keskiössä ovat opettajien kokemukset heterogeenisten oppilasryhmien mukanaan tuomista haasteista ja helmistä sekä monenlaiset oppijat huomioivista ohjauksen tavoista. Haastattelin Mark T. Bevanin (2014) fenomenologisella mallilla kolmea kuvataidetta opettavaa opettajaa. Aineiston analyysin suoritin hermeneuttisella otteella. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Opettajien kokemusten mukaan kuvataiteen opiskelu on jokaisen oppijan omanlainen matka, jonka varrella tapahtuu henkilökohtaista ja taidollista kasvua hyvin moninaisilla tavoilla. Opettajat auttavat, tukevat ja ohjaavat jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä kohtaamisessa oppilaantuntemus on keskeisessä roolissa. Opettajien kokemusten mukaan pienet oppilasryhmät edesauttavat oppimista, koska opettajalla on silloin enemmän aikaa jokaiselle oppilaalleen ja siten myös mahdollisuuksia riittävän tuen antamiseen kullekin oppijalle. Opetusryhmien koot nousevatkin esiin merkittävänä tekijänä liittyen opettajien työssäjaksamiseen. Mielenterveysongelmaisten oppilaiden määrän kasvu näkyy erään haastattelemani opettajan työssä. Huoli opetusalan tulevaisuuden tilasta haasteineen, opetusjärjestelyineen ja vastuutehtävineen on tulkittavissa haastatteluaineistosta. Opettajankoulutukseen tarvitaan laajempaa erityispedagogista koulutusta, jonka yhteyteen tulisi liittää myös rohkean opettajan turvallisuustaidot. Inkluusion nimissä tehtyjä koulutusta koskevia ratkaisuja pitäisi valvoa, jotta perusopetuksen tasa-arvoisuus pystyttäisiin takaamaan.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koponen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-21T11:48:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-21T11:48:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkittavan ilmi\u00f6n keski\u00f6ss\u00e4 ovat opettajien kokemukset heterogeenisten oppilasryhmien mukanaan tuomista haasteista ja helmist\u00e4 sek\u00e4 monenlaiset oppijat huomioivista ohjauksen tavoista. Haastattelin Mark T. Bevanin (2014) fenomenologisella mallilla kolmea kuvataidetta opettavaa opettajaa. Aineiston analyysin suoritin hermeneuttisella otteella. Kyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus.\nOpettajien kokemusten mukaan kuvataiteen opiskelu on jokaisen oppijan omanlainen matka, jonka varrella tapahtuu henkil\u00f6kohtaista ja taidollista kasvua hyvin moninaisilla tavoilla. Opettajat auttavat, tukevat ja ohjaavat jokaisen oppilaan yksil\u00f6lliset tarpeet huomioiden. T\u00e4ss\u00e4 kohtaamisessa oppilaantuntemus on keskeisess\u00e4 roolissa. Opettajien kokemusten mukaan pienet oppilasryhm\u00e4t edesauttavat oppimista, koska opettajalla on silloin enemm\u00e4n aikaa jokaiselle oppilaalleen ja siten my\u00f6s mahdollisuuksia riitt\u00e4v\u00e4n tuen antamiseen kullekin oppijalle. Opetusryhmien koot nousevatkin esiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 liittyen opettajien ty\u00f6ss\u00e4jaksamiseen. Mielenterveysongelmaisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvu n\u00e4kyy er\u00e4\u00e4n haastattelemani opettajan ty\u00f6ss\u00e4. Huoli opetusalan tulevaisuuden tilasta haasteineen, opetusj\u00e4rjestelyineen ja vastuuteht\u00e4vineen on tulkittavissa haastatteluaineistosta. \nOpettajankoulutukseen tarvitaan laajempaa erityispedagogista koulutusta, jonka yhteyteen tulisi liitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s rohkean opettajan turvallisuustaidot. Inkluusion nimiss\u00e4 tehtyj\u00e4 koulutusta koskevia ratkaisuja pit\u00e4isi valvoa, jotta perusopetuksen tasa-arvoisuus pystytt\u00e4isiin takaamaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-21T11:48:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-21T11:48:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monenlaiset oppijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dNyt m\u00e4 oon antanu sulle annettavani ja hyv\u00e4\u00e4 matkaa.\u201d : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806213324", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58706
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koponen, Johanna ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa monenlaiset oppijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hermeneutiikka fenomenologia kuvataide taidekasvatus inkluusio erityisoppilaat
title ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
title_full ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
title_fullStr ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
title_full_unstemmed ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
title_short ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.”
title_sort nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
title_sub opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
title_txtP ”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
topic monenlaiset oppijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hermeneutiikka fenomenologia kuvataide taidekasvatus inkluusio erityisoppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisoppilaat fenomenologia hermeneutiikka inkluusio kuvataide monenlaiset oppijat taidekasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58706 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806213324
work_keys_str_mv AT koponenjohanna nytmäoonantanusulleannettavanijahyväämatkaaopettajienkokemuksiaheterogeenistenopp