Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa

Tietoisuustaitojen hyödyntäminen erilaisten henkisten ongelmien, kuten stressin ja masennuksen hoidossa, on yleistynyt länsimaissa viimeisten vuosikymmenien aikana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia tietoisuustaidoilla oli tietoisuustaitoihin perehtyneiden opinto-o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ojala, Venla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58705
_version_ 1826225713011752960
author Ojala, Venla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojala, Venla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojala, Venla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojala, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tietoisuustaitojen hyödyntäminen erilaisten henkisten ongelmien, kuten stressin ja masennuksen hoidossa, on yleistynyt länsimaissa viimeisten vuosikymmenien aikana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia tietoisuustaidoilla oli tietoisuustaitoihin perehtyneiden opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallintaan. Tutkimuskysymysten avulla haettiin vastauksia siihen, mitkä tekijät opinto-ohjaajien työssä aiheuttavat stressiä, kuinka tietoisuustaidot näkyvät opinto-ohjaajien arjessa ja elämässä, ja millä tavoin tietoisuustaidot auttavat opinto-ohjaajia hallitsemaan työstä aiheutuvaa stressiä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui viisi eri opinto-ohjaajaa, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa ilmeni, että tietoisuustaidoilla oli positiivisia vaikutuksia tutkittavien opinto-ohjaajien elämään ja työstä aiheutuvan stressin hallintaan. Opinto-ohjaajien työssä stressiä aiheuttivat työn suuri määrä ja kiire, hallinnolliset uudistukset, ennakoimattomuuden tunne sekä henkisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet. Tietoisuustaidot näkyivät opinto-ohjaajien elämässä yksittäisten tietoisuustaitoharjoitteiden lisäksi tietoisen, hyväksyvän läsnäolon periaatteina ja ne auttoivat hallitsemaan työstä aiheutuvaa stressiä neljällä eri tavalla: oman itsensä tietoisella kohtaamisella, oman itsensä hyväksyvällä kohtaamisella, toisen ihmisen tietoisella kohtaamisella ja tietoisella keskittymisellä nykyhetkeen. Tämän tutkimuksena johtopäätöksenä esitetäänkin, että tietoisuustaidoilla voidaan vähentää työstä aiheutuvaa stressiä ja sen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin olisi hyvä tutkia vielä entistä tarkemmin.
first_indexed 2019-08-19T08:21:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-21T11:39:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-21T11:39:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58705", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietoisuustaitojen hy\u00f6dynt\u00e4minen erilaisten henkisten ongelmien, kuten stressin ja masennuksen hoidossa, on yleistynyt l\u00e4nsimaissa viimeisten vuosikymmenien aikana. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia vaikutuksia tietoisuustaidoilla oli tietoisuustaitoihin perehtyneiden opinto-ohjaajien ty\u00f6st\u00e4 aiheutuvan stressin hallintaan. Tutkimuskysymysten avulla haettiin vastauksia siihen, mitk\u00e4 tekij\u00e4t opinto-ohjaajien ty\u00f6ss\u00e4 aiheuttavat stressi\u00e4, kuinka tietoisuustaidot n\u00e4kyv\u00e4t opinto-ohjaajien arjessa ja el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, ja mill\u00e4 tavoin tietoisuustaidot auttavat opinto-ohjaajia hallitsemaan ty\u00f6st\u00e4 aiheutuvaa stressi\u00e4. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui viisi eri opinto-ohjaajaa, ja aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 tietoisuustaidoilla oli positiivisia vaikutuksia tutkittavien opinto-ohjaajien el\u00e4m\u00e4\u00e4n ja ty\u00f6st\u00e4 aiheutuvan stressin hallintaan. Opinto-ohjaajien ty\u00f6ss\u00e4 stressi\u00e4 aiheuttivat ty\u00f6n suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja kiire, hallinnolliset uudistukset, ennakoimattomuuden tunne sek\u00e4 henkisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet. Tietoisuustaidot n\u00e4kyiv\u00e4t opinto-ohjaajien el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 yksitt\u00e4isten tietoisuustaitoharjoitteiden lis\u00e4ksi tietoisen, hyv\u00e4ksyv\u00e4n l\u00e4sn\u00e4olon periaatteina ja ne auttoivat hallitsemaan ty\u00f6st\u00e4 aiheutuvaa stressi\u00e4 nelj\u00e4ll\u00e4 eri tavalla: oman itsens\u00e4 tietoisella kohtaamisella, oman itsens\u00e4 hyv\u00e4ksyv\u00e4ll\u00e4 kohtaamisella, toisen ihmisen tietoisella kohtaamisella ja tietoisella keskittymisell\u00e4 nykyhetkeen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksena johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 esitet\u00e4\u00e4nkin, ett\u00e4 tietoisuustaidoilla voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ty\u00f6st\u00e4 aiheutuvaa stressi\u00e4 ja sen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin olisi hyv\u00e4 tutkia viel\u00e4 entist\u00e4 tarkemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-21T11:39:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-21T11:39:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoisuustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien ty\u00f6st\u00e4 aiheutuvan stressin hallinnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806213323", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58705
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2f17ea09-7a3d-435c-ac52-ba5cfecc1071\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806213323.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Venla Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa tietoisuustaidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tietoinen läsnäolo opinto-ohjaajat stressinhallinta stressi
title Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
title_full Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
title_fullStr Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
title_full_unstemmed Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
title_short Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
title_sort tietoisuustaidot opinto ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
title_txtP Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
topic tietoisuustaidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tietoinen läsnäolo opinto-ohjaajat stressinhallinta stressi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education opinto-ohjaajat stressi stressinhallinta tietoinen läsnäolo tietoisuustaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58705 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806213323
work_keys_str_mv AT ojalavenla tietoisuustaidotopintoohjaajientyöstäaiheutuvanstressinhallinnassa