Syttymättömät kansankynttilät miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?

Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajaopiskelijoiden sitoutumista opettajaopintoihin ja opettajaopiskelijan opintopolun aikana ilmenneitä tekijöitä, joiden vuoksi tutkittava pitää vähintään epätodennäköisenä työskentelemistään opettajana. Opettajan työhön sitoutumatonta henkilöä kutsutaan tutkimuksess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sandvik, Anu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58690
_version_ 1826225701920964608
author Sandvik, Anu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sandvik, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sandvik, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sandvik, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajaopiskelijoiden sitoutumista opettajaopintoihin ja opettajaopiskelijan opintopolun aikana ilmenneitä tekijöitä, joiden vuoksi tutkittava pitää vähintään epätodennäköisenä työskentelemistään opettajana. Opettajan työhön sitoutumatonta henkilöä kutsutaan tutkimuksessa nimellä ”Syttymätön kansankynttilä.” Tutkimuksen taustalla on Tinton (1975) interaktiivinen malli, jossa opiskelijan pysymistä opinnoissa tarkastellaan integraationa korkeakoulun akateemiseen ja sosiaaliseen systeemiin. Teoriataustaa täydennettiin identiteetin käsitteellä sosiaalisen konstruktivismin näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla (n=8). Ennen haastattelua tutkittavat täyttivät aikajanatehtävän, jonka tavoitteena oli auttaa orientoitumaan haastatteluun. Teemahaastattelut litteroitiin ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla etsimällä opettajankoulutukselle annettuja merkityksiä fenomenologis-hermeneuttisesti orientoituneena. Synteesiä rakentaessa jäsentynyttä kuvaa peilattiin Tinton malliin. Tinton malli täydennettiin kolmen kentän sitoutumisen malliksi, jonka mukaan opettajaopiskelijan sitoutuminen rakentuu kolmella rinnakkaisella kentällä (akateeminen, sosiaalinen ja ammatillinen). Tutkittavat jakautuivat kolmeen sitoutumistyyppiin sen perusteella, olivatko he sitoutuneet vai vieraantuneet näillä kentillä. Opettajankoulutuksen tulisi huomioida aiempaa paremmin akateemisen ja ammatillisen kulttuurin välinen kuilu. Ammatillisesti epävarmojen opettaja-opiskelijoiden kannalta eduksi olisi esimerkiksi avoimempi keskustelukulttuuri, jossa sallitaan työhön liittyvistä epävarmuuksista ja peloista puhuminen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sandvik, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-21T07:08:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-21T07:08:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58690", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajaopiskelijoiden sitoutumista opettajaopintoihin ja opettajaopiskelijan opintopolun aikana ilmenneit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, joiden vuoksi tutkittava pit\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isen\u00e4 ty\u00f6skentelemist\u00e4\u00e4n opettajana. Opettajan ty\u00f6h\u00f6n sitoutumatonta henkil\u00f6\u00e4 kutsutaan tutkimuksessa nimell\u00e4 \u201dSyttym\u00e4t\u00f6n kansankynttil\u00e4.\u201d Tutkimuksen taustalla on Tinton (1975) interaktiivinen malli, jossa opiskelijan pysymist\u00e4 opinnoissa tarkastellaan integraationa korkeakoulun akateemiseen ja sosiaaliseen systeemiin. Teoriataustaa t\u00e4ydennettiin identiteetin k\u00e4sitteell\u00e4 sosiaalisen konstruktivismin n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla (n=8). Ennen haastattelua tutkittavat t\u00e4yttiv\u00e4t aikajanateht\u00e4v\u00e4n, jonka tavoitteena oli auttaa orientoitumaan haastatteluun. Teemahaastattelut litteroitiin ja litteroitu aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla etsim\u00e4ll\u00e4 opettajankoulutukselle annettuja merkityksi\u00e4 fenomenologis-hermeneuttisesti orientoituneena. Synteesi\u00e4 rakentaessa j\u00e4sentynytt\u00e4 kuvaa peilattiin Tinton malliin. Tinton malli t\u00e4ydennettiin kolmen kent\u00e4n sitoutumisen malliksi, jonka mukaan opettajaopiskelijan sitoutuminen rakentuu kolmella rinnakkaisella kent\u00e4ll\u00e4 (akateeminen, sosiaalinen ja ammatillinen). Tutkittavat jakautuivat kolmeen sitoutumistyyppiin sen perusteella, olivatko he sitoutuneet vai vieraantuneet n\u00e4ill\u00e4 kentill\u00e4.\nOpettajankoulutuksen tulisi huomioida aiempaa paremmin akateemisen ja ammatillisen kulttuurin v\u00e4linen kuilu. Ammatillisesti ep\u00e4varmojen opettaja-opiskelijoiden kannalta eduksi olisi esimerkiksi avoimempi keskustelukulttuuri, jossa sallitaan ty\u00f6h\u00f6n liittyvist\u00e4 ep\u00e4varmuuksista ja peloista puhuminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-21T07:08:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-21T07:08:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Syttym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t kansankynttil\u00e4t : miksi opettajaopiskelija p\u00e4\u00e4tyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekem\u00e4tt\u00e4 opettajan ty\u00f6t\u00e4?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806213310", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teemahaastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58690
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46073e3e-d42b-45c4-b69d-5c53efc4187c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806213310.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sandvik, Anu Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä? sosiaalistuminen opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 teemahaastattelut sitoutuminen identiteetti vieraantuminen ammatti-identiteetti opettajankoulutus
title Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?
title_full Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?
title_fullStr Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä? Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?
title_full_unstemmed Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä? Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?
title_short Syttymättömät kansankynttilät
title_sort syttymättömät kansankynttilät miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä
title_sub miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?
title_txtP Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?
topic sosiaalistuminen opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 teemahaastattelut sitoutuminen identiteetti vieraantuminen ammatti-identiteetti opettajankoulutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatti-identiteetti identiteetti opettajankoulutus opettajaopiskelijat sitoutuminen sosiaalistuminen teemahaastattelut vieraantuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58690 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806213310
work_keys_str_mv AT sandvikanu syttymättömätkansankynttilätmiksiopettajaopiskelijapäätyyopettajankoulutuksenaikanava