Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yläkoulun opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sosiologiseen teoriaan yhteiskunnan siirtymisestä moderniteetista myöhäismoderniteettiin. Murroksen aiheuttamat muut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaala, Pyry-Pekka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58683
_version_ 1826225700754948096
author Jaala, Pyry-Pekka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jaala, Pyry-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jaala, Pyry-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jaala, Pyry-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yläkoulun opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sosiologiseen teoriaan yhteiskunnan siirtymisestä moderniteetista myöhäismoderniteettiin. Murroksen aiheuttamat muutokset tiedon luonteessa sekä yksilön kasvaneena vapautena määrittää omat arvonsa ja elämäntapansa näkyvät myös päihteiden käytössä ja aiheuttavat siten muutospaineita koulussa annettavalle päihdeopetukselle. Koko maata koskevan yhtenäisen strategian sijaan päihdeopetuksessa tulisi keskittyä oppilasryhmästä ja paikallisesta tilanteesta nouseviin tarpeisiin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja ryhmäkeskusteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tuloksina on, että opettajien ja oppilaiden näkemykset paikallisesta päihdetilanteesta vastaavat hyvin toisiaan. Oppilaiden ja opettajien näkemysten mukaan päihdeopetus keskittyy välittämään oppilaille perustiedot päihteistä. Oppilaat saavat koulun ohella eniten tietoa päihteistä internetistä. Johtopäätöksinä on, että opettajat huomioivat paikallista päihdetilannetta vähän päihdeopetuksessaan, joka keskittyy antamaan perustiedot päihteistä. Oppilasryhmä ohjaa etenkin päihdeopetuksessa käytettyjen menetelmien valintaa. Oppilaiden näkemyksissä päihteistä tai niiden käyttäjistä ei ilmene myöhäismodernia mentaliteettia. Oppilaiden internetissä kohtaama tieto päihteistä ei ole ristiriidassa päihdeopetuksessa opettavan tiedon kanssa ja voi olla vaikutukseltaan ennaltaehkäisevää. Tiedon sijaan internet haastaakin päihdeopetuksessa käytettävät menetelmät.
first_indexed 2024-09-11T08:52:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaala, Pyry-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-21T06:43:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-21T06:43:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58683", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 paikallisesta p\u00e4ihdetilanteesta ja p\u00e4ihdeopetuksesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sosiologiseen teoriaan yhteiskunnan siirtymisest\u00e4 moderniteetista my\u00f6h\u00e4ismoderniteettiin. Murroksen aiheuttamat muutokset tiedon luonteessa sek\u00e4 yksil\u00f6n kasvaneena vapautena m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 omat arvonsa ja el\u00e4m\u00e4ntapansa n\u00e4kyv\u00e4t my\u00f6s p\u00e4ihteiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja aiheuttavat siten muutospaineita koulussa annettavalle p\u00e4ihdeopetukselle. Koko maata koskevan yhten\u00e4isen strategian sijaan p\u00e4ihdeopetuksessa tulisi keskitty\u00e4 oppilasryhm\u00e4st\u00e4 ja paikallisesta tilanteesta nouseviin tarpeisiin.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja ryhm\u00e4keskusteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tuloksina on, ett\u00e4 opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemykset paikallisesta p\u00e4ihdetilanteesta vastaavat hyvin toisiaan. Oppilaiden ja opettajien n\u00e4kemysten mukaan p\u00e4ihdeopetus keskittyy v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaille perustiedot p\u00e4ihteist\u00e4. Oppilaat saavat koulun ohella eniten tietoa p\u00e4ihteist\u00e4 internetist\u00e4.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 on, ett\u00e4 opettajat huomioivat paikallista p\u00e4ihdetilannetta v\u00e4h\u00e4n p\u00e4ihdeopetuksessaan, joka keskittyy antamaan perustiedot p\u00e4ihteist\u00e4. Oppilasryhm\u00e4 ohjaa etenkin p\u00e4ihdeopetuksessa k\u00e4ytettyjen menetelmien valintaa. Oppilaiden n\u00e4kemyksiss\u00e4 p\u00e4ihteist\u00e4 tai niiden k\u00e4ytt\u00e4jist\u00e4 ei ilmene my\u00f6h\u00e4ismodernia mentaliteettia. Oppilaiden internetiss\u00e4 kohtaama tieto p\u00e4ihteist\u00e4 ei ole ristiriidassa p\u00e4ihdeopetuksessa opettavan tiedon kanssa ja voi olla vaikutukseltaan ennaltaehk\u00e4isev\u00e4\u00e4. Tiedon sijaan internet haastaakin p\u00e4ihdeopetuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t menetelm\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-21T06:43:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-21T06:43:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "131", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6h\u00e4ismoderniteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4ihdeopetus my\u00f6h\u00e4ismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 paikallisesta p\u00e4ihdetilanteesta ja p\u00e4ihdeopetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806213305", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4ihdekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ehk\u00e4isev\u00e4 p\u00e4ihdety\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58683
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c82e2a4-0e2f-4c37-a581-8de237b8f7b0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806213305.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaala, Pyry-Pekka Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta myöhäismoderniteetti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 päihdekasvatus yläkoulu ehkäisevä päihdetyö
title Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
title_full Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
title_fullStr Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
title_full_unstemmed Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
title_short Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa
title_sort päihdeopetus myöhäismoderniteetissa opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
title_sub opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
title_txtP Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
topic myöhäismoderniteetti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 päihdekasvatus yläkoulu ehkäisevä päihdetyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ehkäisevä päihdetyö myöhäismoderniteetti päihdekasvatus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58683 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806213305
work_keys_str_mv AT jaalapyrypekka päihdeopetusmyöhäismoderniteetissaopettajienjaoppilaidennäkemyksiäpaikallisestapä