Yrittäjyysajattelua seuraavalle sukupolvelle alakoulun luokanopettajat yrittäjyyskasvattajina

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan luokanopettajien yrittäjyyskasvatusajattelua perusopetuksen alakoululuokilla. Tarkoituksena on selvittää yrittäjyyskasvatuksen merkitystä ja roolia luokanopettajien opettajuudessa sekä arvoja, joita he yrittäjyyskasvatuksella haluavat tavoitella. Yrittäjyyskas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Miikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58680
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan luokanopettajien yrittäjyyskasvatusajattelua perusopetuksen alakoululuokilla. Tarkoituksena on selvittää yrittäjyyskasvatuksen merkitystä ja roolia luokanopettajien opettajuudessa sekä arvoja, joita he yrittäjyyskasvatuksella haluavat tavoitella. Yrittäjyyskasvatus sisältyy perusopetuksen opetussuunnitelmaan laaja-alaisten tavoitteiden kautta. Tutkielmassa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen käsitteistöä ja soveltuvuutta perusopetukseen sekä yhteensopivuutta opetussuunnitelman tavoitteiden että hengen kanssa. Työssä perehdytään yrittäjyyskasvatuksen evoluutioon niin nykyisen kuin aiempienkin opetussuunnitelmien kautta. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan opettajien suhdetta yrittäjyyskasvatukseen yksilöllisen opettajuuden, siihen liittyvän eettisen päämäärän, oman arvopohjan ja yrittäjyyskasvatuskokemusten valossa. Tutkielmassa on toteutettu määrällinen tutkimus luokanopettajien tietämyksistä, näkemyksistä ja arvoista yrittäjyyskasvatukseen liittyen sekä heidän tavoistaan toteuttaa yrittäjyyskasvatustavoitteita. Tulosten kautta opettajat jaettiin yrittäjyyskasvattajuudessaan kolmeen ryhmään: roolia opettajuudessaan tärkeänä pitäviin, roolia opettajuudessaan väheksyviin ja rooliin opettajuudessaan epävarmasti suhtautuviin. Tutkimukseen sisältyvien taustamuuttujien osalta omakohtainen ja lähipiirin kautta koettu liike-elämä- ja yrittäjyyskokemus osoittautui merkitsevimmäksi. Myös luokanopettajana toimimisen kestolla ja sen kautta määrittyvällä työuran vaiheella todettiin hieman merkitsevyyttä joidenkin yrittäjyyskasvatusnäkemysten suhteen.