Tavoitteena hyvä elämä aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit

Suomeen muuttavan henkilön on mukauduttava uuteen ympäristöönsä ja ympäristön muuttajaan. Tätä prosessia kutsutaan integroitumiseksi. Maahanmuuttajien Suomessa elämistä säädellään laeilla, joissa määritellään integroitumisprosessia ja sen osia. Yksi määrittelyn osista on työttömiä oppivelvollisuusiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ronkainen, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58672
_version_ 1828193091266281472
author Ronkainen, Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ronkainen, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ronkainen, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ronkainen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Suomeen muuttavan henkilön on mukauduttava uuteen ympäristöönsä ja ympäristön muuttajaan. Tätä prosessia kutsutaan integroitumiseksi. Maahanmuuttajien Suomessa elämistä säädellään laeilla, joissa määritellään integroitumisprosessia ja sen osia. Yksi määrittelyn osista on työttömiä oppivelvollisuusiän ylittäneitä maahanmuuttajia koskeva koulutus. Nykyään koulutus tunnetaan kotoutumiskoulutuksena. Tässä tutkimuksessa analysoidaan sitä, millaisia diskursseja tätä koulutusta varten laadittujen opetusasiakirjojen päämääristä on havaittavissa, millaisin kielellisin keinoin diskurssit rakennetaan, sekä millainen muutos on tapahtunut vuosien 1993–2012 välillä. Tutkimuksen aineistona käytetään vuosina 1993, 1997, 2001, 2007 ja 2012 julkaistuja aikuisten maahanmuuttajien työvoimapoliittisen koulutuksen opetusasiakirjoja. Näiden lisäksi aineistoon sisältyvät luku- ja kirjoitustaidon opetusasiakirjat vuosilta 1993, 2006 ja 2012. Tutkielma yhdistyy sekä kielikoulutuspoliittiseen että kriittisen diskurssintutkimuksen viitekehyksiin. Aineiston asiakirjat kuuluvat opetussuunnitelmiin. Opetussuunnitelma on koulutuspoliittinen asiakirja, jolla on tiedollisia, hallinnollisia ja pedagogisia tehtäviä. Tällaiset tekstit välittävät käsityksiä yhteiskunnan arvoista sekä siitä, millaista on hyvä elämä tällä hetkellä. Tässä tutkimuksessa keskitytään opetussuunnitelmien kirjalliseen ja tiedolliseen ulottuvuuteen. Aikuisten maahanmuuttajien tapauksessa molemmat ulottuvuudet painottavat kielikoulutusta. Tarkempi analyysi on suoritettu systeemis-funktionaalisen kieliteorian metafunktiolla. Se yhdistettynä viitekehykseen paljastaa, millaista toimijuutta ja elämää koulutuksen osallistujille rakennetaan, Analyysin tuloksena integroituminen jakautuu neljään alatavoitteeseen: kielitaitoon, työllistymiseen, yhteiskunnallisiin valmiuksiin sekä elämänhallintaan. Kielitaito on kaikkien muiden osa-alueiden toteutumisen väline. Asiakirjat erottavat työn ja arjen toisistaan, ja osa-alueiden katsotaan edellyttävän erilaista kielitaitoa. Samalla, kun asiakirjoissa tavoitellaan arjessa selviytymistä, niissä tavoitellaan työelämän vaatimaa kielitaitoa. Suomalainen yhteiskunta ja siinä elettävä arki näyttäytyvät asiakirjoissa virastojen ja työn täyttäminä. Nämä neljä osa-aluetta ovat havaittavissa jokaisessa asiakirjassa, vaikkakin vuoden 2006 jälkeen julkaistut asiakirjat painottavat enemmän työllistymistä ja kielitaidon integroimista muihin opintokokonaisuuksiin. Integraation neljän osa-alueen linjauksista on tunnistettavissa kaksi diskurssia: maahanmuuttajan tarpeet ja yhteiskunnan tarpeet. Maahanmuuttajan tarpeiden diskurssi rakentuu hänen itse asettamiensa tavoitteiden ympärille. Tavoitteeksi asetetaan usein työelämä, jonka saavuttamiseen tarvitaan kielitaitoa. Yhteiskunnan tarpeiden diskurssi toteutuu puheena maahanmuuttajien työllistämisestä sekä arvojen muokkaamisesta. Laajemmassa yhteiskunnallisessa kehyksessä tutkimuksen tulokset yhdistyvät osallisuuden ilmiöön, joka jakautuu osallistumiseksi, mukautumiseksi, osallistamiseksi ja pakottamiseksi. Kaksi ensimmäistä kuvaavat maahanmuuttajan omaehtoista aktiivista toimintaa ja kaksi jälkimmäistä yhteiskunnan maahanmuuttajaan kohdistamia toimenpiteitä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ronkainen, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-20T12:01:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-20T12:01:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58672", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomeen muuttavan henkil\u00f6n on mukauduttava uuteen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4 ja ymp\u00e4rist\u00f6n muuttajaan. T\u00e4t\u00e4 prosessia kutsutaan integroitumiseksi. Maahanmuuttajien Suomessa el\u00e4mist\u00e4 s\u00e4\u00e4dell\u00e4\u00e4n laeilla, joissa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n integroitumisprosessia ja sen osia. Yksi m\u00e4\u00e4rittelyn osista on ty\u00f6tt\u00f6mi\u00e4 oppivelvollisuusi\u00e4n ylitt\u00e4neit\u00e4 maahanmuuttajia koskeva koulutus. Nyky\u00e4\u00e4n koulutus tunnetaan kotoutumiskoulutuksena. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoidaan sit\u00e4, millaisia diskursseja t\u00e4t\u00e4 koulutusta varten laadittujen opetusasiakirjojen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4rist\u00e4 on havaittavissa, millaisin kielellisin keinoin diskurssit rakennetaan, sek\u00e4 millainen muutos on tapahtunut vuosien 1993\u20132012 v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksen aineistona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vuosina 1993, 1997, 2001, 2007 ja 2012 julkaistuja aikuisten maahanmuuttajien ty\u00f6voimapoliittisen koulutuksen opetusasiakirjoja. N\u00e4iden lis\u00e4ksi aineistoon sis\u00e4ltyv\u00e4t luku- ja kirjoitustaidon opetusasiakirjat vuosilta 1993, 2006 ja 2012.\r\n\r\nTutkielma yhdistyy sek\u00e4 kielikoulutuspoliittiseen ett\u00e4 kriittisen diskurssintutkimuksen viitekehyksiin. Aineiston asiakirjat kuuluvat opetussuunnitelmiin. Opetussuunnitelma on koulutuspoliittinen asiakirja, jolla on tiedollisia, hallinnollisia ja pedagogisia teht\u00e4vi\u00e4. T\u00e4llaiset tekstit v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t k\u00e4sityksi\u00e4 yhteiskunnan arvoista sek\u00e4 siit\u00e4, millaista on hyv\u00e4 el\u00e4m\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n opetussuunnitelmien kirjalliseen ja tiedolliseen ulottuvuuteen. Aikuisten maahanmuuttajien tapauksessa molemmat ulottuvuudet painottavat kielikoulutusta. Tarkempi analyysi on suoritettu systeemis-funktionaalisen kieliteorian metafunktiolla. Se yhdistettyn\u00e4 viitekehykseen paljastaa, millaista toimijuutta ja el\u00e4m\u00e4\u00e4 koulutuksen osallistujille rakennetaan,\r\n\r\nAnalyysin tuloksena integroituminen jakautuu nelj\u00e4\u00e4n alatavoitteeseen: kielitaitoon, ty\u00f6llistymiseen, yhteiskunnallisiin valmiuksiin sek\u00e4 el\u00e4m\u00e4nhallintaan. Kielitaito on kaikkien muiden osa-alueiden toteutumisen v\u00e4line. Asiakirjat erottavat ty\u00f6n ja arjen toisistaan, ja osa-alueiden katsotaan edellytt\u00e4v\u00e4n erilaista kielitaitoa. Samalla, kun asiakirjoissa tavoitellaan arjessa selviytymist\u00e4, niiss\u00e4 tavoitellaan ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n vaatimaa kielitaitoa. Suomalainen yhteiskunta ja siin\u00e4 elett\u00e4v\u00e4 arki n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t asiakirjoissa virastojen ja ty\u00f6n t\u00e4ytt\u00e4min\u00e4. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 osa-aluetta ovat havaittavissa jokaisessa asiakirjassa, vaikkakin vuoden 2006 j\u00e4lkeen julkaistut asiakirjat painottavat enemm\u00e4n ty\u00f6llistymist\u00e4 ja kielitaidon integroimista muihin opintokokonaisuuksiin.\r\n\r\nIntegraation nelj\u00e4n osa-alueen linjauksista on tunnistettavissa kaksi diskurssia: maahanmuuttajan tarpeet ja yhteiskunnan tarpeet. Maahanmuuttajan tarpeiden diskurssi rakentuu h\u00e4nen itse asettamiensa tavoitteiden ymp\u00e4rille. Tavoitteeksi asetetaan usein ty\u00f6el\u00e4m\u00e4, jonka saavuttamiseen tarvitaan kielitaitoa. Yhteiskunnan tarpeiden diskurssi toteutuu puheena maahanmuuttajien ty\u00f6llist\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 arvojen muokkaamisesta. \r\n\r\nLaajemmassa yhteiskunnallisessa kehyksess\u00e4 tutkimuksen tulokset yhdistyv\u00e4t osallisuuden ilmi\u00f6\u00f6n, joka jakautuu osallistumiseksi, mukautumiseksi, osallistamiseksi ja pakottamiseksi. Kaksi ensimm\u00e4ist\u00e4 kuvaavat maahanmuuttajan omaehtoista aktiivista toimintaa ja kaksi j\u00e4lkimm\u00e4ist\u00e4 yhteiskunnan maahanmuuttajaan kohdistamia toimenpiteit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-20T12:01:23Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-20T12:01:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "148", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tavoitteena hyv\u00e4 el\u00e4m\u00e4 : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4rist\u00e4 rakentuvat diskurssit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806203296", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virkakieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integrointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuutto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutumiskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielipolitiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58672
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:08Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4b264e64-c3fb-46b9-9ad4-5310fd45d8d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806203296.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ronkainen, Reetta Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 diskurssintutkimus virkakieli integrointi opetussuunnitelmat maahanmuutto maahanmuuttajat kotoutuminen suomi toisena kielenä kotoutumiskoulutus kielipolitiikka kielitiede
title Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
title_full Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
title_fullStr Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
title_full_unstemmed Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
title_short Tavoitteena hyvä elämä
title_sort tavoitteena hyvä elämä aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
title_sub aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
title_txtP Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
topic kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 diskurssintutkimus virkakieli integrointi opetussuunnitelmat maahanmuutto maahanmuuttajat kotoutuminen suomi toisena kielenä kotoutumiskoulutus kielipolitiikka kielitiede
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli diskurssintutkimus integrointi kielipolitiikka kielitiede kotoutuminen kotoutumiskoulutus kriittinen diskurssintutkimus maahanmuuttajat maahanmuutto opetussuunnitelmat suomi toisena kielenä virkakieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58672 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806203296
work_keys_str_mv AT ronkainenreetta tavoitteenahyväelämäaikuistenmaahanmuuttajienopetusasiakirjojenpäämääristärakent