Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa

Tutkimuksessa selvitettiin konkreettisissa oppimistilanteissa musiikin ja tunteiden yhteyttä tunnetaitokasvatuksessa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, mitä tunnesanoja ja merkityksiä oppilaat liittävät musiikkiin ja miten he selittävät musiikin luoman tunteen syntyä ja ilmaisevat musiikin välit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sällinen, Suvi
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58660
_version_ 1828193091254747136
author Sällinen, Suvi
author2 Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sällinen, Suvi Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sällinen, Suvi Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sällinen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin konkreettisissa oppimistilanteissa musiikin ja tunteiden yhteyttä tunnetaitokasvatuksessa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, mitä tunnesanoja ja merkityksiä oppilaat liittävät musiikkiin ja miten he selittävät musiikin luoman tunteen syntyä ja ilmaisevat musiikin välittämää tunnetta. Lisäksi tutkimus selvitti, miten oppilaat kokivat kyseisen tunnetaitojen oppimisprosessin. Tutkimus toteutettiin erään koulun kolmasluokkalaisille (n=22). Opetustuokioiden aikana oppilaat pohtivat musiikkikappaleiden luomia tunteita ja kuvasivat niitä erilaisin keinoin. Lisäksi he valmistivat itse tunteeseen pohjautuvat äänimaisemat. Aineistonkeruumenetelminä toimivat puolistrukturoidut ryhmähaastattelut, havainnointi sekä lomakkeet. Aineiston analyysi on toteutettu teoria- ja aineistolähtöisesti teemoittelemalla ja kvantifioimalla. Tulosten mukaan oppilaat hyödyntävät tunnesanoja ja musiikin elementtejä monipuolisesti ja loogisesti kuvatessaan musiikin luomaa tunnetta. Musiikkikappaleiden herättämät mielikuvat sisältävät usein arkielämään liittyviä tapahtumia ja niissä on havaittavissa keskinäistä samankaltaisuutta ja toistuvia teemoja. Oppimisprosessi oli oppilaiden mielestä onnistunut ja mielenkiintoinen. He kokivat oppineensa muun muassa tunteiden ilmaisemista, nimeämistä ja tunnistamista. Tutkimuksen perusteella musiikkia on hyödyllistä käyttää tunnetaitoja opeteltaessa. Sen avulla voidaan käsitellä erilaisia tunteita herättäviä aiheita luovalla ja helposti lähestyttävällä tavalla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4llinen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-20T10:22:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-20T10:22:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58660", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin konkreettisissa oppimistilanteissa musiikin ja tunteiden yhteytt\u00e4 tunnetaitokasvatuksessa. Tutkimuskysymykset k\u00e4sittelev\u00e4t sit\u00e4, mit\u00e4 tunnesanoja ja merkityksi\u00e4 oppilaat liitt\u00e4v\u00e4t musiikkiin ja miten he selitt\u00e4v\u00e4t musiikin luoman tunteen synty\u00e4 ja ilmaisevat musiikin v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4 tunnetta. Lis\u00e4ksi tutkimus selvitti, miten oppilaat kokivat kyseisen tunnetaitojen oppimisprosessin.\nTutkimus toteutettiin er\u00e4\u00e4n koulun kolmasluokkalaisille (n=22). Opetustuokioiden aikana oppilaat pohtivat musiikkikappaleiden luomia tunteita ja kuvasivat niit\u00e4 erilaisin keinoin. Lis\u00e4ksi he valmistivat itse tunteeseen pohjautuvat \u00e4\u00e4nimaisemat. Aineistonkeruumenetelmin\u00e4 toimivat puolistrukturoidut ryhm\u00e4haastattelut, havainnointi sek\u00e4 lomakkeet. Aineiston analyysi on toteutettu teoria- ja aineistol\u00e4ht\u00f6isesti teemoittelemalla ja kvantifioimalla.\nTulosten mukaan oppilaat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t tunnesanoja ja musiikin elementtej\u00e4 monipuolisesti ja loogisesti kuvatessaan musiikin luomaa tunnetta. Musiikkikappaleiden her\u00e4tt\u00e4m\u00e4t mielikuvat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t usein arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4n liittyvi\u00e4 tapahtumia ja niiss\u00e4 on havaittavissa keskin\u00e4ist\u00e4 samankaltaisuutta ja toistuvia teemoja. Oppimisprosessi oli oppilaiden mielest\u00e4 onnistunut ja mielenkiintoinen. He kokivat oppineensa muun muassa tunteiden ilmaisemista, nime\u00e4mist\u00e4 ja tunnistamista. \nTutkimuksen perusteella musiikkia on hy\u00f6dyllist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tunnetaitoja opeteltaessa. Sen avulla voidaan k\u00e4sitell\u00e4 erilaisia tunteita her\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 aiheita luovalla ja helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-20T10:22:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-20T10:22:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin elementit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirt\u00e4en : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806203289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58660
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb3e9394-d8c3-4e5e-9b59-9e28f7d11aad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806203289.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sällinen, Suvi Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa musiikin elementit Luokanopettajakoulutus Teacher Education Musiikkikasvatus Music Education 103 3052 alakoulu musiikki musiikkikasvatus tunteet tunnekasvatus ilmaisu tunnetaidot soittaminen
title Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
title_full Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
title_fullStr Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
title_full_unstemmed Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
title_short Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen
title_sort tunteita kuunnellen soittaen liikkuen ja piirtäen musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
title_sub musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
title_txtP Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa
topic musiikin elementit Luokanopettajakoulutus Teacher Education Musiikkikasvatus Music Education 103 3052 alakoulu musiikki musiikkikasvatus tunteet tunnekasvatus ilmaisu tunnetaidot soittaminen
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education alakoulu ilmaisu musiikin elementit musiikki musiikkikasvatus soittaminen tunnekasvatus tunnetaidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58660 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806203289
work_keys_str_mv AT sällinensuvi tunteitakuunnellensoittaenliikkuenjapiirtäenmusiikkikolmasluokkalaistentunnetaitoka