"Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa

Tutkielma käsittelee nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaisnuorten minäkuva ja identiteetti muovautuvat sosiaalisen median ympäristöissä toimiessa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11—13-vuotiaita varhaisnuoria, jotka käyttäv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58643
_version_ 1828193091239018496
author Manninen, Milja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaisnuorten minäkuva ja identiteetti muovautuvat sosiaalisen median ympäristöissä toimiessa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11—13-vuotiaita varhaisnuoria, jotka käyttävät sosiaalisen median palveluita. Haastattelumenetelmänä käytettiin osittain laadullista teemahaastattelua ja osittain syvähaastattelua. Aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. Aineiston käsittelyssä käytettiin myös tyypittelyä selvitettäessä itsetuntoa vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Haastateltavat kuvasivat sosiaalisessa mediassa toimimistaan neljän identiteetin muotoutumiseen liittyvän teeman mukaisesti: sosiaalisessa mediassa liitytään toisiin, valikoidaan itsestä annettua informaatiota, verrataan itseä toisiin ja koetaan tai ollaan kokematta vertaisryhmän hyväksyntää. Haastatteluissa selvisi, että sosiaalisen median välityksellä saatu palaute näkyi 11-vuotiaiden itsearvostuksessa hieman vahvemmin kuin 13-vuotiaiden itsearvostuksessa ja palaute tuntui vaikuttavan tyttöjen kokemuksiin vertaisryhmän hyväksynnästä vahvemmin kuin poikien kokemuksiin. Poikien kokemukset sosiaalisen median välityksellä ansaitusta vertaisryhmän hyväksynnästä olivat myönteisiä, kun tytöillä oli sekä kielteisiä että myönteisiä kokemuksia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä sosiaalisen median vaikuttavan huomattavasti nuorten käsityksiin itsestään ja asemastaan vertaisryhmässä. Kasvattajien olisi tärkeää olla perillä nuorten mediakäyttäytymisestä, jotta voisivat olla nuorten tukena terveen itsetunnon ja positiivisen minäkuvan saavuttamiseksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-20T07:45:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-20T07:45:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58643", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen \ntarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka varhaisnuorten min\u00e4kuva ja identiteetti \nmuovautuvat sosiaalisen median ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 toimiessa. \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 11\u201413-vuotiaita \nvarhaisnuoria, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sosiaalisen median palveluita. \nHaastattelumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin osittain laadullista teemahaastattelua ja \nosittain syv\u00e4haastattelua. Aineisto teemoiteltiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen \nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. Aineiston k\u00e4sittelyss\u00e4 k\u00e4ytettiin \nmy\u00f6s tyypittely\u00e4 selvitett\u00e4ess\u00e4 itsetuntoa vahvistavia ja heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. \nHaastateltavat kuvasivat sosiaalisessa mediassa toimimistaan nelj\u00e4n \nidentiteetin muotoutumiseen liittyv\u00e4n teeman mukaisesti: sosiaalisessa \nmediassa liityt\u00e4\u00e4n toisiin, valikoidaan itsest\u00e4 annettua informaatiota, verrataan \nitse\u00e4 toisiin ja koetaan tai ollaan kokematta vertaisryhm\u00e4n hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4. \nHaastatteluissa selvisi, ett\u00e4 sosiaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4 saatu palaute n\u00e4kyi\n11-vuotiaiden itsearvostuksessa hieman vahvemmin kuin 13-vuotiaiden \nitsearvostuksessa ja palaute tuntui vaikuttavan tytt\u00f6jen kokemuksiin \nvertaisryhm\u00e4n hyv\u00e4ksynn\u00e4st\u00e4 vahvemmin kuin poikien kokemuksiin. Poikien \nkokemukset sosiaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4 ansaitusta vertaisryhm\u00e4n \nhyv\u00e4ksynn\u00e4st\u00e4 olivat my\u00f6nteisi\u00e4, kun tyt\u00f6ill\u00e4 oli sek\u00e4 kielteisi\u00e4 ett\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 \nkokemuksia.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 sosiaalisen median vaikuttavan \nhuomattavasti nuorten k\u00e4sityksiin itsest\u00e4\u00e4n ja asemastaan vertaisryhm\u00e4ss\u00e4. \nKasvattajien olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 olla perill\u00e4 nuorten mediak\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4, jotta \nvoisivat olla nuorten tukena terveen itsetunnon ja positiivisen min\u00e4kuvan \nsaavuttamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-20T07:45:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-20T07:45:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Somesta m\u00e4 huomaan miten m\u00e4 oon muuttunut muuten\" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 varhaisnuorten kokemuksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806203277", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediataidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58643
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf559c87-8b90-4732-b49a-5b7a313fd970\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806203277.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Milja "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 varhaisnuoret identiteetti vertaissuhteet sosiaalinen media mediakulttuuri sosiaalinen kasvatus mediakasvatus mediataidot mediankäyttö minäkuva itsetunto media mediaympäristö
title "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
title_full "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
title_fullStr "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
title_full_unstemmed "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
title_short "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten"
title_sort somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
title_sub sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
title_txtP "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 varhaisnuoret identiteetti vertaissuhteet sosiaalinen media mediakulttuuri sosiaalinen kasvatus mediakasvatus mediataidot mediankäyttö minäkuva itsetunto media mediaympäristö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education identiteetti itsetunto media mediakasvatus mediakulttuuri mediankäyttö mediataidot mediaympäristö minäkuva sosiaalinen kasvatus sosiaalinen media varhaisnuoret vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58643 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806203277
work_keys_str_mv AT manninenmilja somestamähuomaanmitenmäoonmuuttunutmuutensosiaalinenmediaidentiteetinkehittymiseny