Summary: | Tutkielma käsittelee nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaisnuorten minäkuva ja identiteetti
muovautuvat sosiaalisen median ympäristöissä toimiessa.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11—13-vuotiaita
varhaisnuoria, jotka käyttävät sosiaalisen median palveluita.
Haastattelumenetelmänä käytettiin osittain laadullista teemahaastattelua ja
osittain syvähaastattelua. Aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisen
sisällönanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. Aineiston käsittelyssä käytettiin
myös tyypittelyä selvitettäessä itsetuntoa vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä.
Haastateltavat kuvasivat sosiaalisessa mediassa toimimistaan neljän
identiteetin muotoutumiseen liittyvän teeman mukaisesti: sosiaalisessa
mediassa liitytään toisiin, valikoidaan itsestä annettua informaatiota, verrataan
itseä toisiin ja koetaan tai ollaan kokematta vertaisryhmän hyväksyntää.
Haastatteluissa selvisi, että sosiaalisen median välityksellä saatu palaute näkyi
11-vuotiaiden itsearvostuksessa hieman vahvemmin kuin 13-vuotiaiden
itsearvostuksessa ja palaute tuntui vaikuttavan tyttöjen kokemuksiin
vertaisryhmän hyväksynnästä vahvemmin kuin poikien kokemuksiin. Poikien
kokemukset sosiaalisen median välityksellä ansaitusta vertaisryhmän
hyväksynnästä olivat myönteisiä, kun tytöillä oli sekä kielteisiä että myönteisiä
kokemuksia.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä sosiaalisen median vaikuttavan
huomattavasti nuorten käsityksiin itsestään ja asemastaan vertaisryhmässä.
Kasvattajien olisi tärkeää olla perillä nuorten mediakäyttäytymisestä, jotta
voisivat olla nuorten tukena terveen itsetunnon ja positiivisen minäkuvan
saavuttamiseksi.
|