Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä

Digitalisaatio tuo yrityksille hyötyjä, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii digitaalisten innovaatioiden omaksumista ja leviämistä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu, millä tavoin muutosta tukeva organisaatio voi edesauttaa digitaalisten innovaatioiden leviämistä ja omaksumista mikroyrityksiin t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räisänen, Jaana
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58625
_version_ 1826225754769195008
author Räisänen, Jaana
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Räisänen, Jaana Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Räisänen, Jaana Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Räisänen, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio tuo yrityksille hyötyjä, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii digitaalisten innovaatioiden omaksumista ja leviämistä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu, millä tavoin muutosta tukeva organisaatio voi edesauttaa digitaalisten innovaatioiden leviämistä ja omaksumista mikroyrityksiin työpajojen avulla. Työpajat on suunniteltu innovaatioiden diffuusioteorian, UTAUT- ja UTAUT2mallien sekä TAM- ja TAM2-mallien pohjalta. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena, koska diffuusio, eli innovaatioiden leviäminen, voidaan nähdä sosiaalisena muutoksena. Tutkimusaineistona on käytetty Maaseudun yritystoiminnan digitaalinen kasvupolku (Digipolku) -hankkeen projektiryhmän muistioita ja työpajojen osallistujille toteutettua palautekyselyä ja seurantakyselyä. Tutkimustulokset näyttävät, että noin kolmasosa seurantakyselyyn vastanneista on toteuttanut jonkun työpajassa suunnittelemansa toimenpiteen. Tulokset tukevat mielipidejohtajien käyttämistä innovaatioiden diffuusion edistäjänä, mutta mielipidejohtajien tunnistamiseen tarvittaisiin kevyt menetelmä, joka ei vaadi paljon resursseja. Tunnistamalla oikeat mielipidejohtajat, voidaan myös tehostaa viestintää. Viestintä on olennainen osa innovaatioiden leviämistä, mutta muutosagenttien haasteena voi olla helposti liian vaikea kielenkäyttö. Digitaalisten innovaatioiden omaksumista voitaisiin edistää tehokkaammin, jos käsitellyt innovaatiot valittaisiin tarkkaan. Innovaatioiden ominaisuudet, kuten helppokäyttöisyys ja yhteensopivuus, vaikuttavat innovaatioiden leviämiseen. Yritykset toteuttivat eniten toimenpiteitä liittyen sosiaaliseen mediaan ja tämän voisi olettaa johtuvan innovaation ominaisuuksista. Toisaalta vaikeampien digitaalisten innovaatioiden esitteleminen voi edistää innovaatioiden leviämistä, sillä ensimmäinen askel innovaatioiden diffuusioprosessissa on tiedostaminen. Toimintatutkimuksen havaintoja voidaan hyödyntää suunniteltaessa toimenpiteitä mikroyritysten innovaatioiden diffuusion tukemiseksi ja työpajojen käytössä innovaatioiden diffuusion edistämiseksi. Työpajamallia voidaan käyttää sellaisenaan tai siitä voidaan kehittää jatkomalli, jossa huomioidaan tässä työssä esille nostetut seikat. Digitalisation brings benefits to businesses, but its efficient utilization requires the adoption and spread of digital innovations. This research examines how an organization which supports change can contribute to the diffusion and adoption of digital innovations through micro-enterprises through workshops. Workshops have been designed based on innovation diffusion theory, UTAUT and UTAUT2 models and TAM and TAM2 models. The research has been carried out as an action research, as diffusion, i.e. the spread of novel innovations, can be seen as a social change. The research material was Digital Growth Path (Digipolku) Project Group's memos and the feedback survey and follow-up survey conducted for the participants in the workshops. The research results show that about a third of respondents in the survey have implemented some of the measures they planned in a workshop. The results support the use of opinion leaders as a catalyst for innovation diffusion, but a light approach to identifying opinion leaders is needed. By identifying the right opinion leaders, communication can also be enhanced. Communication is an integral part of the spread of innovations, but the challenge for change agents is that they use too technical language. The adoption of digital innovations could be promoted more efficiently if innovations are carefully chosen for these measures. Characteristics of the innovations, such as ease of use and compatibility, affect the spread of innovations. Companies took the most actions in the context of social media and this could be attributed to the characteristics of innovation. On the other hand, the introduction of more difficult digital innovations can promote the spread of innovations, as the first step in the innovation diffusion process is awareness. Action research findings can be utilized when planning measures to support the diffusion of innovation in micro-enterprises and the use of workshops to promote diffusion of innovations. The workshop can be used as such or it can be developed an extension model that takes into account the points raised in this research.
first_indexed 2019-08-19T08:21:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuovinen, Tero", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4is\u00e4nen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-19T09:55:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-19T09:55:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58625", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio tuo yrityksille hy\u00f6tyj\u00e4, mutta sen tehokas hy\u00f6dynt\u00e4minen vaatii digitaalisten innovaatioiden omaksumista ja levi\u00e4mist\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on tarkasteltu, mill\u00e4 tavoin muutosta tukeva organisaatio voi edesauttaa digitaalisten innovaatioiden levi\u00e4mist\u00e4 ja omaksumista mikroyrityksiin ty\u00f6pajojen avulla. Ty\u00f6pajat on suunniteltu innovaatioiden diffuusioteorian, UTAUT- ja UTAUT2mallien sek\u00e4 TAM- ja TAM2-mallien pohjalta. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena, koska diffuusio, eli innovaatioiden levi\u00e4minen, voidaan n\u00e4hd\u00e4 sosiaalisena muutoksena. Tutkimusaineistona on k\u00e4ytetty Maaseudun yritystoiminnan digitaalinen kasvupolku (Digipolku) -hankkeen projektiryhm\u00e4n muistioita ja ty\u00f6pajojen osallistujille toteutettua palautekysely\u00e4 ja seurantakysely\u00e4. Tutkimustulokset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 noin kolmasosa seurantakyselyyn vastanneista on toteuttanut jonkun ty\u00f6pajassa suunnittelemansa toimenpiteen. Tulokset tukevat mielipidejohtajien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 innovaatioiden diffuusion edist\u00e4j\u00e4n\u00e4, mutta mielipidejohtajien tunnistamiseen tarvittaisiin kevyt menetelm\u00e4, joka ei vaadi paljon resursseja. Tunnistamalla oikeat mielipidejohtajat, voidaan my\u00f6s tehostaa viestint\u00e4\u00e4. Viestint\u00e4 on olennainen osa innovaatioiden levi\u00e4mist\u00e4, mutta muutosagenttien haasteena voi olla helposti liian vaikea kielenk\u00e4ytt\u00f6. Digitaalisten innovaatioiden omaksumista voitaisiin edist\u00e4\u00e4 tehokkaammin, jos k\u00e4sitellyt innovaatiot valittaisiin tarkkaan. Innovaatioiden ominaisuudet, kuten helppok\u00e4ytt\u00f6isyys ja yhteensopivuus, vaikuttavat innovaatioiden levi\u00e4miseen. Yritykset toteuttivat eniten toimenpiteit\u00e4 liittyen sosiaaliseen mediaan ja t\u00e4m\u00e4n voisi olettaa johtuvan innovaation ominaisuuksista. Toisaalta vaikeampien digitaalisten innovaatioiden esitteleminen voi edist\u00e4\u00e4 innovaatioiden levi\u00e4mist\u00e4, sill\u00e4 ensimm\u00e4inen askel innovaatioiden diffuusioprosessissa on tiedostaminen. Toimintatutkimuksen havaintoja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 suunniteltaessa toimenpiteit\u00e4 mikroyritysten innovaatioiden diffuusion tukemiseksi ja ty\u00f6pajojen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 innovaatioiden diffuusion edist\u00e4miseksi. Ty\u00f6pajamallia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sellaisenaan tai siit\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 jatkomalli, jossa huomioidaan t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 esille nostetut seikat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisation brings benefits to businesses, but its efficient utilization requires the adoption and spread of digital innovations. This research examines how an organization which supports change can contribute to the diffusion and adoption of digital innovations through micro-enterprises through workshops. Workshops have been designed based on innovation diffusion theory, UTAUT and UTAUT2 models and TAM and TAM2 models. The research has been carried out as an action research, as diffusion, i.e. the spread of novel innovations, can be seen as a social change. The research material was Digital Growth Path (Digipolku) Project Group's memos and the feedback survey and follow-up survey conducted for the participants in the workshops. The research results show that about a third of respondents in the survey have implemented some of the measures they planned in a workshop. The results support the use of opinion leaders as a catalyst for innovation diffusion, but a light approach to identifying opinion leaders is needed. By identifying the right opinion leaders, communication can also be enhanced. Communication is an integral part of the spread of innovations, but the challenge for change agents is that they use too technical language. The adoption of digital innovations could be promoted more efficiently if innovations are carefully chosen for these measures. Characteristics of the innovations, such as ease of use and compatibility, affect the spread of innovations. Companies took the most actions in the context of social media and this could be attributed to the characteristics of innovation. On the other hand, the introduction of more difficult digital innovations can promote the spread of innovations, as the first step in the innovation diffusion process is awareness. Action research findings can be utilized when planning measures to support the diffusion of innovation in micro-enterprises and the use of workshops to promote diffusion of innovations. The workshop can be used as such or it can be developed an extension model that takes into account the points raised in this research.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-19T09:55:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-19T09:55:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806193264", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6pajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mikroyritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diffuusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "levi\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58625
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd6e2bb5-3955-41c0-bc51-69331978ab1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806193264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räisänen, Jaana Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 työpajat mikroyritykset digitalisaatio omaksuminen diffuusio leviäminen innovaatiot
title Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
title_full Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
title_fullStr Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
title_full_unstemmed Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
title_short Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
title_sort muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
title_txtP Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 työpajat mikroyritykset digitalisaatio omaksuminen diffuusio leviäminen innovaatiot
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede diffuusio digitalisaatio innovaatiot leviäminen mikroyritykset omaksuminen työpajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58625 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806193264
work_keys_str_mv AT räisänenjaana muutostatukevanorganisaationvaikutusdigitaalisteninnovaatioidendiffuusioonmikroyri