Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta

Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdeks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Makkonen, Pete
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58624
_version_ 1828193091215949824
author Makkonen, Pete
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Makkonen, Pete Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Makkonen, Pete Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Makkonen, Pete
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdeksaa (8) ammattioppilaitoksen opiskelijaa ja aineisto analysoitiin Giorgin ja Perttulan fenomenologisen analyysin metodeja soveltaen. Analyysin tuloksena muodostui kaikille haastateltaville yhteinen yleinen merkitysverkosto, jonka keskeisimpiä valikoituja osa-alueita pyrittiin ymmärtämään fenomenologis-hermeneuttisesti tulkiten, aineistoon syvempää ymmärrystä etsien. Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta koostuivat arkisesta asioidenhoidosta, jossa korostuivat avun saanti, sekä ohjaajalta saadut neuvot, joiden nähtiin liittyvän ohjaajan asiantuntemukseen. Opiskelijat kokivat opinto-ohjaajan kohtelevan heitä tasavertaisesti, sekä olevan aidosti kiinnostunut opiskelijoista ihmisinä. Tutkielman kautta saavutettu ymmärrys tarjoaa mahdollisuuden pohtia, miten esimerkiksi oppilaitoshenkilökunnan ja opiskelijoiden välille voitaisiin löytää yhteisöllisyyttä ja tasavertaisuutta edistäviä sosiaalisen kanssakäymisen toimintamalleja.
first_indexed 2019-08-19T08:21:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Makkonen, Pete", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-19T09:32:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-19T09:32:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58624", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistol\u00e4ht\u00f6inen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdeksaa (8) ammattioppilaitoksen opiskelijaa ja aineisto analysoitiin Giorgin ja Perttulan fenomenologisen analyysin metodeja soveltaen. Analyysin tuloksena muodostui kaikille haastateltaville yhteinen yleinen merkitysverkosto, jonka keskeisimpi\u00e4 valikoituja osa-alueita pyrittiin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n fenomenologis-hermeneuttisesti tulkiten, aineistoon syvemp\u00e4\u00e4\nymm\u00e4rryst\u00e4 etsien.\n\nAmmattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta koostuivat arkisesta asioidenhoidosta, jossa korostuivat avun saanti, sek\u00e4 ohjaajalta saadut neuvot, joiden n\u00e4htiin liittyv\u00e4n ohjaajan asiantuntemukseen. Opiskelijat\nkokivat opinto-ohjaajan kohtelevan heit\u00e4 tasavertaisesti, sek\u00e4 olevan aidosti kiinnostunut opiskelijoista ihmisin\u00e4.\n\nTutkielman kautta saavutettu ymm\u00e4rrys tarjoaa mahdollisuuden pohtia, miten esimerkiksi oppilaitoshenkil\u00f6kunnan ja opiskelijoiden v\u00e4lille voitaisiin l\u00f6yt\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja tasavertaisuutta edist\u00e4vi\u00e4 sosiaalisen kanssak\u00e4ymisen\ntoimintamalleja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-19T09:32:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-19T09:32:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattioppilaitos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806193263", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvominen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintoneuvonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58624
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:27Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e8cc4a15-e0ca-45f5-8873-4c94ee9c38f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806193263.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Makkonen, Pete Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta ammattioppilaitos ammatillinen koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatilliset oppilaitokset fenomenologia opinto-ohjaus ohjaus (neuvominen) opintoneuvonta opinto-ohjaajat
title Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_full Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_fullStr Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_full_unstemmed Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_short Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_sort ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto ohjauksesta
title_txtP Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
topic ammattioppilaitos ammatillinen koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatilliset oppilaitokset fenomenologia opinto-ohjaus ohjaus (neuvominen) opintoneuvonta opinto-ohjaajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen koulutus ammatilliset oppilaitokset ammattioppilaitos fenomenologia ohjaus (neuvominen) opinto-ohjaajat opinto-ohjaus opintoneuvonta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58624 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806193263
work_keys_str_mv AT makkonenpete ammattioppilaitoksenopiskelijoidenkokemuksiaopintoohjauksesta