Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä

Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia opettajan asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuuksia opettajan sijaisena työskentely tarjoaa luokanopettajaopiskelijoille. Samalla selvitetään, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksessaan hankkima asiantuntijuus ilmenee heidän tehdessään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaukonen, Vili
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58609
_version_ 1826225693360390144
author Kaukonen, Vili
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaukonen, Vili Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaukonen, Vili Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaukonen, Vili
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia opettajan asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuuksia opettajan sijaisena työskentely tarjoaa luokanopettajaopiskelijoille. Samalla selvitetään, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksessaan hankkima asiantuntijuus ilmenee heidän tehdessään sijaisen työtä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla opiskelijoiden sijaisuuskokemuksia opettajankoulutuksen näkökulmasta ja vertailemalla niitä heidän opetusharjoittelukokemuksiinsa. Samalla arvioidaan sijaisena työskentelyn vaikutusta opinnoista työelämään suuntautuvan, usein haastavan siirtymävaiheen kannalta. Tutkimusaineisto on kerätty seitsemälle luokanopettajaopiskelijalle tehdyn teemahaastattelun avulla ja se on analysoitu teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin käyttäen fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimustuloksissa käy ilmi, että opiskelijat hyödyntävät sijaisena koulutuksessa hankkimiaan tietoja ja taitoja. He reflektoivat työskentelyään ja ymmärtävät työnsä eettisen ulottuvuuden. Sijaisena opiskelija kartuttaa sosiokulttuurista sekä kokemuksellista asiantuntijatietoaan ja voi saada valmiuksia ja itsevarmuutta työelämän kohtaamiseen. Sijaisen oppiminen muistuttaa työelämään siirtyneen opettajan oppimista. Sijaisen työn varsinaisesta opettajan työstä erottava jatkuvuuden puute ja yllätyksellisyys kuitenkin rajoittavat asiantuntijuuden kehittämisen ja hyödyntämisen mahdollisuuksia.
first_indexed 2019-08-19T08:21:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaukonen, Vili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-18T10:13:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-18T10:13:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58609", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia opettajan asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuuksia opettajan sijaisena ty\u00f6skentely tarjoaa luokanopettajaopiskelijoille. Samalla selvitet\u00e4\u00e4n, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksessaan hankkima asiantuntijuus ilmenee heid\u00e4n tehdess\u00e4\u00e4n sijaisen ty\u00f6t\u00e4. Aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tarkastelemalla opiskelijoiden sijaisuuskokemuksia opettajankoulutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta ja vertailemalla niit\u00e4 heid\u00e4n opetusharjoittelukokemuksiinsa. Samalla arvioidaan sijaisena ty\u00f6skentelyn vaikutusta opinnoista ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n suuntautuvan, usein haastavan siirtym\u00e4vaiheen kannalta.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty seitsem\u00e4lle luokanopettajaopiskelijalle tehdyn teemahaastattelun avulla ja se on analysoitu teoriaohjaavan laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin k\u00e4ytt\u00e4en fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa.\nTutkimustuloksissa k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 opiskelijat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sijaisena koulutuksessa hankkimiaan tietoja ja taitoja. He reflektoivat ty\u00f6skentely\u00e4\u00e4n ja ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ns\u00e4 eettisen ulottuvuuden. Sijaisena opiskelija kartuttaa sosiokulttuurista sek\u00e4 kokemuksellista asiantuntijatietoaan ja voi saada valmiuksia ja itsevarmuutta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kohtaamiseen.\nSijaisen oppiminen muistuttaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtyneen opettajan oppimista. Sijaisen ty\u00f6n varsinaisesta opettajan ty\u00f6st\u00e4 erottava jatkuvuuden puute ja yll\u00e4tyksellisyys kuitenkin rajoittavat asiantuntijuuden kehitt\u00e4misen ja hy\u00f6dynt\u00e4misen mahdollisuuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-18T10:13:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-18T10:13:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sijaisuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806183252", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58609
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/040f3a22-16ff-43a3-b385-836f8621bdbc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806183252.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaukonen, Vili Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä opettajan asiantuntijuus sijaisuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat asiantuntijuus opettajankoulutus sijaiset opetusharjoittelu
title Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
title_full Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
title_short Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
title_sort luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
title_txtP Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
topic opettajan asiantuntijuus sijaisuudet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat asiantuntijuus opettajankoulutus sijaiset opetusharjoittelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijuus luokanopettajat opettajan asiantuntijuus opettajankoulutus opetusharjoittelu sijaiset sijaisuudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58609 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806183252
work_keys_str_mv AT kaukonenvili luokanopettajaopiskelijanasiantuntijuusjasenkehittyminenopettajansijaisentyössä