Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä

Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia opettajan asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuuksia opettajan sijaisena työskentely tarjoaa luokanopettajaopiskelijoille. Samalla selvitetään, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksessaan hankkima asiantuntijuus ilmenee heidän tehdessään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaukonen, Vili
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58609
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia opettajan asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuuksia opettajan sijaisena työskentely tarjoaa luokanopettajaopiskelijoille. Samalla selvitetään, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksessaan hankkima asiantuntijuus ilmenee heidän tehdessään sijaisen työtä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla opiskelijoiden sijaisuuskokemuksia opettajankoulutuksen näkökulmasta ja vertailemalla niitä heidän opetusharjoittelukokemuksiinsa. Samalla arvioidaan sijaisena työskentelyn vaikutusta opinnoista työelämään suuntautuvan, usein haastavan siirtymävaiheen kannalta. Tutkimusaineisto on kerätty seitsemälle luokanopettajaopiskelijalle tehdyn teemahaastattelun avulla ja se on analysoitu teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin käyttäen fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimustuloksissa käy ilmi, että opiskelijat hyödyntävät sijaisena koulutuksessa hankkimiaan tietoja ja taitoja. He reflektoivat työskentelyään ja ymmärtävät työnsä eettisen ulottuvuuden. Sijaisena opiskelija kartuttaa sosiokulttuurista sekä kokemuksellista asiantuntijatietoaan ja voi saada valmiuksia ja itsevarmuutta työelämän kohtaamiseen. Sijaisen oppiminen muistuttaa työelämään siirtyneen opettajan oppimista. Sijaisen työn varsinaisesta opettajan työstä erottava jatkuvuuden puute ja yllätyksellisyys kuitenkin rajoittavat asiantuntijuuden kehittämisen ja hyödyntämisen mahdollisuuksia.