Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa

Organisaatiot kohtaavat haasteita pyrkiessään tekemään hyviä sisältöjä sekä hyödyntämään dataa ja markkinointianalytiikkaa tehokkaasti strategisiin käyttötarkoituksiin. Ratkaisuna haasteisiin toimii sisältöstrategia. Tämä tutkimus käsittelee sisältöstrategioita ja niiden kehittämistä sosiaalisen med...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mustonen, Katarina
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58564
_version_ 1828193213172678656
author Mustonen, Katarina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mustonen, Katarina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mustonen, Katarina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mustonen, Katarina
datasource_str_mv jyx
description Organisaatiot kohtaavat haasteita pyrkiessään tekemään hyviä sisältöjä sekä hyödyntämään dataa ja markkinointianalytiikkaa tehokkaasti strategisiin käyttötarkoituksiin. Ratkaisuna haasteisiin toimii sisältöstrategia. Tämä tutkimus käsittelee sisältöstrategioita ja niiden kehittämistä sosiaalisen median kontekstissa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitä sisältöstrategia pitää sisällään, millaisen prosessin kautta kehitetään sisältöstrategia sosiaalisen median kontekstissa, sekä miten dataa ja markkinointianalytiikkaa hyödynnetään sisältöstrategian kehittämisessä. Aineistonkeruussa hyödynnettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltavina oli viisi sisältöstrategioiden asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusta jäsennettiin Steynin (2004) strategisen johtamisen viitekehyksen avulla, jonka mukaisesti kirjallisuuskatsaus ja tulokset jaoteltiin kontekstiin, sisältöön sekä prosessiin, joka jakautui edelleen strategiseen ajatteluun ja strategiseen suunnitteluun. Tutkimustulokset olivat pääpiirteittäin viitekehyksen mukaiset. Tulokset osoittivat sisältöstrategioiden koostuvan tavoitteista, asiakkaista ja ostajapersoonista, sisältöjen määrittelystä, tuotantoprosessin määrittelystä sekä kanavista. Sisältöstrategian kehitysprosessi jakautui strategisen ajattelun osalta sisäisen ja ulkoisen ympäristön analysointiin, ostajapersoonien muodostamiseen, sisältöjen määrittelyyn sekä verkostojen osallistamiseen. Dataa ja markkinointianalytiikkaa todettiin voitavan hyödyntää sisäisen ja ulkoisen ympäristön analysoinnissa sekä mittausvaiheessa monin eri tavoin. Strategisen suunnittelun osalta kehitysprosessi jakautui taktiseen suunnitelmaan, toteutukseen sekä mittaamiseen. Sosiaalisen median kontekstin myötä korostuivat vuorovaikutus sekä sosiaalinen media datan lähteenä. Sisältöstrategioiden kehittämisestä ei juuri ole aiempaa tieteellistä tutkimusta, joten tutkimus tuo aihepiiriin uutta tietoa. Tutkimuksen tulokset ovat suurimmaksi osaksi yleistettävissä sisältöstrategiaan ja sen kehitysprosessiin eri konteksteissa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mustonen, Katarina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-14T09:38:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-14T09:38:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58564", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaatiot kohtaavat haasteita pyrkiess\u00e4\u00e4n tekem\u00e4\u00e4n hyvi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n dataa ja markkinointianalytiikkaa tehokkaasti strategisiin k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksiin. Ratkaisuna haasteisiin toimii sis\u00e4lt\u00f6strategia. T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee sis\u00e4lt\u00f6strategioita ja niiden kehitt\u00e4mist\u00e4 sosiaalisen median kontekstissa. Tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6strategia pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n, millaisen prosessin kautta kehitet\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6strategia sosiaalisen median kontekstissa, sek\u00e4 miten dataa ja markkinointianalytiikkaa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6strategian kehitt\u00e4misess\u00e4. Aineistonkeruussa hy\u00f6dynnettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltavina oli viisi sis\u00e4lt\u00f6strategioiden asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimusta j\u00e4sennettiin Steynin (2004) strategisen johtamisen viitekehyksen avulla, jonka mukaisesti kirjallisuuskatsaus ja tulokset jaoteltiin kontekstiin, sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n sek\u00e4 prosessiin, joka jakautui edelleen strategiseen ajatteluun ja strategiseen suunnitteluun. Tutkimustulokset olivat p\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in viitekehyksen mukaiset. Tulokset osoittivat sis\u00e4lt\u00f6strategioiden koostuvan tavoitteista, asiakkaista ja ostajapersoonista, sis\u00e4lt\u00f6jen m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4, tuotantoprosessin m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4 sek\u00e4 kanavista. Sis\u00e4lt\u00f6strategian kehitysprosessi jakautui strategisen ajattelun osalta sis\u00e4isen ja ulkoisen ymp\u00e4rist\u00f6n analysointiin, ostajapersoonien muodostamiseen, sis\u00e4lt\u00f6jen m\u00e4\u00e4rittelyyn sek\u00e4 verkostojen osallistamiseen. Dataa ja markkinointianalytiikkaa todettiin voitavan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sis\u00e4isen ja ulkoisen ymp\u00e4rist\u00f6n analysoinnissa sek\u00e4 mittausvaiheessa monin eri tavoin. Strategisen suunnittelun osalta kehitysprosessi jakautui taktiseen suunnitelmaan, toteutukseen sek\u00e4 mittaamiseen. Sosiaalisen median kontekstin my\u00f6t\u00e4 korostuivat vuorovaikutus sek\u00e4 sosiaalinen media datan l\u00e4hteen\u00e4. Sis\u00e4lt\u00f6strategioiden kehitt\u00e4misest\u00e4 ei juuri ole aiempaa tieteellist\u00e4 tutkimusta, joten tutkimus tuo aihepiiriin uutta tietoa. Tutkimuksen tulokset ovat suurimmaksi osaksi yleistett\u00e4viss\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6strategiaan ja sen kehitysprosessiin eri konteksteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-14T09:38:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-14T09:38:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4lt\u00f6strategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointianalytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4lt\u00f6strategioiden kehitt\u00e4minen sosiaalisen median kontekstissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806143212", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4lt\u00f6tuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58564
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:53Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f8aed4f-19fa-46ff-a214-79cd3b4a3e62\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201806143212.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mustonen, Katarina Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa sisältöstrategia markkinointianalytiikka Markkinointi Marketing 20423 strategiat markkinointi data sisältötuotanto sosiaalinen media
title Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa
title_full Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa
title_fullStr Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa
title_full_unstemmed Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa
title_short Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa
title_sort sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa
title_txtP Sisältöstrategioiden kehittäminen sosiaalisen median kontekstissa
topic sisältöstrategia markkinointianalytiikka Markkinointi Marketing 20423 strategiat markkinointi data sisältötuotanto sosiaalinen media
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi data markkinointi markkinointianalytiikka sisältöstrategia sisältötuotanto sosiaalinen media strategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58564 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806143212
work_keys_str_mv AT mustonenkatarina sisältöstrategioidenkehittäminensosiaalisenmediankontekstissa