Liikuttaako liikkuva opiskelu? Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa

Tutkimukset ovat osoittaneet, että nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja sitä kautta nuorten yleinen fyysinen toimintakunto on heikentynyt. Ylipäätään istuva elämäntyyli vapaa-ajalla on lisääntynyt, mikä voi olla uhka riippumatta harrastetun liikunnan määrästä. Tässä tutkimuksessa tarkastelt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kumpulainen, Ella
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58536
_version_ 1826225756643000320
author Kumpulainen, Ella
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kumpulainen, Ella Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kumpulainen, Ella Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kumpulainen, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukset ovat osoittaneet, että nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja sitä kautta nuorten yleinen fyysinen toimintakunto on heikentynyt. Ylipäätään istuva elämäntyyli vapaa-ajalla on lisääntynyt, mikä voi olla uhka riippumatta harrastetun liikunnan määrästä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Liikkuva koulu -hanketoiminnan toteuttamista ammattioppilaitoksessa, josta siitä käytetään nimeä Liikkuva opiskelu. Tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja henkilökunnan kokemuksia ja ajatuksia hankkeeseen liittyvistä hyödyistä, haitoista ja esteistä. Liikkuva opiskelu -toiminta on käynnistynyt syksyllä 2017, joten siitä ei ole vielä olemassa aikaisempaa tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa aihetta lähestytään liikuntasosiologian näkökulmasta. Tutkimuksen teoriaosassa tuodaan esille tekijöitä, jotka vaikuttavat liikunnan harrastamiseen erityisesti nuorten näkökulmasta, sekä esitetään koulun merkitystä fyysisen aktiivisuuden lisääjänä ja liikunnan yhteyttä oppimiseen. Tutkimuksen empiirinen osa kuvaa yhtä ammattioppilaitoksen Liikkuva opiskelu -hanketta sekä siihen osallistuneiden opiskelijoiden ja henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia hankkeen toteuttamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin tammikuussa 2018 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jonka pohjana toimi etukäteen laadittu haastattelurunko. Tutkimuksessa haastateltiin neljää opiskelijaa ja kolmea opettajaa, sekä yhtä hallinnon edustajaa. Tutkimuksen mukaan asennoituminen fyysistä aktiivisuutta lisäävään hanketoimintaan oli pääosin myönteistä. Aineiston perusteella opiskelijoille vertaisryhmät ja kaverit olivat merkittävimmät tekijät, jotka vaikuttavat heidän osallistumiseensa. Henkilökunnan osalta hankkeen toteuttamiseen vaikuttavista asioista esille tulivat aikataululliset haasteet ja asenteet. Kuten tutkimus osoitti, toimintakulttuurin muutos vaatii pitkäjänteisiä toimia, eikä se ei ole nopea tai yksinkertainen prosessi. Muutoksen onnistumisen kannalta olennaisessa asemassa on uudenlaisen toimintakulttuurin omaksuminen ja aito kiinnostus sen kehittämiseen koko oppilaitoksen tasolla. Tutkimukseni vahvisti aiemmissa Liikkuva koulu -tutkimuksissa esille noussutta osallisuuden kokemisen tärkeyttä siinä. Tutkimuksessa korostui jokaisen yksilön erilainen kokemusmaailma sekä sen vaikutus asioihin asennoitumiseen. Mitä enemmän opiskelijat kokevat saavansa itse vaikuttaa toiminnan järjestämiseen ja saavansa mahdollisuuksia, niin sitä todennäköisemmin he myös lähtevät siihen mukaan. Tutkimuksessa korostui myös opettajan tärkeä rooli kannustaa opiskelijoita ja olla mukana toiminnan toteuttamisessa. Opiskelijoille ei voi laittaa liikaa vastuuta aktiivisemman koulupäivän toteutumisesta, vaan sen on lähdettävä oppilaitoksesta ja opettajasta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kumpulainen, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-14T05:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-14T05:38:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58536", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 nuorten fyysinen aktiivisuus on v\u00e4hentynyt ja sit\u00e4 kautta nuorten yleinen fyysinen toimintakunto on heikentynyt. Ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n istuva el\u00e4m\u00e4ntyyli vapaa-ajalla on lis\u00e4\u00e4ntynyt, mik\u00e4 voi olla uhka riippumatta harrastetun liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin Liikkuva koulu -hanketoiminnan toteuttamista ammattioppilaitoksessa, josta siit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nime\u00e4 Liikkuva opiskelu. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden ja henkil\u00f6kunnan kokemuksia ja ajatuksia hankkeeseen liittyvist\u00e4 hy\u00f6dyist\u00e4, haitoista ja esteist\u00e4. Liikkuva opiskelu -toiminta on k\u00e4ynnistynyt syksyll\u00e4 2017, joten siit\u00e4 ei ole viel\u00e4 olemassa aikaisempaa tutkimustietoa.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aihetta l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n liikuntasosiologian n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen teoriaosassa tuodaan esille tekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat liikunnan harrastamiseen erityisesti nuorten n\u00e4k\u00f6kulmasta, sek\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n koulun merkityst\u00e4 fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja liikunnan yhteytt\u00e4 oppimiseen. Tutkimuksen empiirinen osa kuvaa yht\u00e4 ammattioppilaitoksen Liikkuva opiskelu -hanketta sek\u00e4 siihen osallistuneiden opiskelijoiden ja henkil\u00f6kunnan n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia hankkeen toteuttamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin tammikuussa 2018 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jonka pohjana toimi etuk\u00e4teen laadittu haastattelurunko. Tutkimuksessa haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 opiskelijaa ja kolmea opettajaa, sek\u00e4 yht\u00e4 hallinnon edustajaa. \n\nTutkimuksen mukaan asennoituminen fyysist\u00e4 aktiivisuutta lis\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4n hanketoimintaan oli p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteist\u00e4. Aineiston perusteella opiskelijoille vertaisryhm\u00e4t ja kaverit olivat merkitt\u00e4vimm\u00e4t tekij\u00e4t, jotka vaikuttavat heid\u00e4n osallistumiseensa. Henkil\u00f6kunnan osalta hankkeen toteuttamiseen vaikuttavista asioista esille tulivat aikataululliset haasteet ja asenteet. Kuten tutkimus osoitti, toimintakulttuurin muutos vaatii pitk\u00e4j\u00e4nteisi\u00e4 toimia, eik\u00e4 se ei ole nopea tai yksinkertainen prosessi. Muutoksen onnistumisen kannalta olennaisessa asemassa on uudenlaisen toimintakulttuurin omaksuminen ja aito kiinnostus sen kehitt\u00e4miseen koko oppilaitoksen tasolla. \n \nTutkimukseni vahvisti aiemmissa Liikkuva koulu -tutkimuksissa esille noussutta osallisuuden kokemisen t\u00e4rkeytt\u00e4 siin\u00e4. Tutkimuksessa korostui jokaisen yksil\u00f6n erilainen kokemusmaailma sek\u00e4 sen vaikutus asioihin asennoitumiseen. Mit\u00e4 enemm\u00e4n opiskelijat kokevat saavansa itse vaikuttaa toiminnan j\u00e4rjest\u00e4miseen ja saavansa mahdollisuuksia, niin sit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isemmin he my\u00f6s l\u00e4htev\u00e4t siihen mukaan. Tutkimuksessa korostui my\u00f6s opettajan t\u00e4rke\u00e4 rooli kannustaa opiskelijoita ja olla mukana toiminnan toteuttamisessa. Opiskelijoille ei voi laittaa liikaa vastuuta aktiivisemman koulup\u00e4iv\u00e4n toteutumisesta, vaan sen on l\u00e4hdett\u00e4v\u00e4 oppilaitoksesta ja opettajasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-14T05:38:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-14T05:38:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikkuva koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikkuva opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiivinen toimintakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806143184", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen kontrolli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hy\u00f6tyliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58536
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8df52e49-8c59-4878-83fb-627c9bdb9f82\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806143184.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kumpulainen, Ella Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa Liikkuva koulu Liikkuva opiskelu aktiivinen toimintakulttuuri Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport 5032 fyysinen aktiivisuus sosiaalinen kontrolli ammatilliset oppilaitokset ammattikoulut nuoret aktiivisuus hyötyliikunta aktivointi kouluikäiset
title Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
title_full Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
title_fullStr Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
title_full_unstemmed Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
title_short Liikuttaako liikkuva opiskelu?
title_sort liikuttaako liikkuva opiskelu liikkuva koulu toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
title_sub Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
title_txtP Liikuttaako liikkuva opiskelu? : Liikkuva koulu -toiminta ammatillisessa oppilaitoksessa
topic Liikkuva koulu Liikkuva opiskelu aktiivinen toimintakulttuuri Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport 5032 fyysinen aktiivisuus sosiaalinen kontrolli ammatilliset oppilaitokset ammattikoulut nuoret aktiivisuus hyötyliikunta aktivointi kouluikäiset
topic_facet 5032 Liikkuva koulu Liikkuva opiskelu Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport aktiivinen toimintakulttuuri aktiivisuus aktivointi ammatilliset oppilaitokset ammattikoulut fyysinen aktiivisuus hyötyliikunta kouluikäiset nuoret sosiaalinen kontrolli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58536 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806143184
work_keys_str_mv AT kumpulainenella liikuttaakoliikkuvaopiskeluliikkuvakoulutoimintaammatillisessaoppilaitoksessa