"Hei sä voit kuljettaa ja mä painan tästä" lasten yhteistoiminnallinen vertaistyöskentely Tunne-etsivät pelin aikana.

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vertaistyöskentelyä digitaalisen, tunne- ja sosiaalisia taitoja vahvistavan Tunne-etsivät-pelin aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta Sosioemotionaalisten taitojen harjoittelu tunnetaitopelin avulla. Aihe on ajankohtaine...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vallenius, Heini
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58516
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vertaistyöskentelyä digitaalisen, tunne- ja sosiaalisia taitoja vahvistavan Tunne-etsivät-pelin aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta Sosioemotionaalisten taitojen harjoittelu tunnetaitopelin avulla. Aihe on ajankohtainen, sillä vuonna 2016 voimaan tulleessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa tuodaan esiin teknologian rooli lapsen arjessa ja lapsen tunne- ja sosiaalisten taitojen vahvistamisen merkitys (Varhaiskasvatuksen perusteet 2016, 24). Aineisto on kerätty helmi-maaliskuussa 2016 kahdesta päiväkodista. Tutkimukseen osallistuneet 13 lasta työskentelivät tietokoneen äärellä pareittain. Videoinnit on toteutettu pääasiassa niin, että parit ovat olleet kaksin huoneessa tietokoneen ääressä ja tarvittaessa pyytäneet aikuista apuun. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin kirjaamalla puheen lisäksi myös lasten toimintaa ja eleitä pelin äärellä. Analyysitavaksi muodostui vertaisvuorovaikutukseen keskittyvä videoanalyysi. Tutkimuksessa käy ilmi, että lasten vertaistyöskentely näyttäytyy vastavuoroisena, toisia tukevana tai toisen lapsen enemmän hallitsevana. Hiiri määritti suuressa määrin vertaistyöskentelyä, jolloin lapset sopivat yhdessä toimintamallin, miten työskentelevät pelin äärellä. Yhteistoiminnallisuutta tuki lasten keskinäinen suhde, motivaatio pelissä etenemiseen ja taidot ottaa toinen työskentelyssä huomioon. Parit tukivat toisiaan tehtävissä suoralla tai opettavaisella ohjauksella ja kannustivat onnistumisissa.