Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin millainen merkitys yläkoulun liikuntatunneilla on aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen. Tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla mahdollisia keinoja liikunta-aktiivisuuden lisäämiseksi aikuisuudessa. Tutkimusaineisto hankittiin tee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Levijärvi, Emma, Ilkanheimo, Nico
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58515
_version_ 1826225773479985152
author Levijärvi, Emma Ilkanheimo, Nico
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Levijärvi, Emma Ilkanheimo, Nico Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Levijärvi, Emma Ilkanheimo, Nico Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Levijärvi, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin millainen merkitys yläkoulun liikuntatunneilla on aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen. Tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla mahdollisia keinoja liikunta-aktiivisuuden lisäämiseksi aikuisuudessa. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla marras-joulukuussa 2016. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 20–28 vuotiasta aikuista, joista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Aineistolähtöisessä analyysissä käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että yläkoulun liikunnan opetuksella voidaan jossain määrin vaikuttaa a kuisiän liikunta-aktiivisuuteen positiivisesti, kuin myös negatiivisesti. Tärkeimpiä asioita koululiikunnassa elinikäisen liikunta-aktiivisuuden kannalta ovat liikunnanopettajan asenne oppilaitaan kohtaan, yksilöllisyyden korostaminen tunneilla sekä sosiaalisesti avoin liikuntaryhmä. Yhteenvetona voidaan todeta, että opettajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä taitoja liikunnanopettajalle. Näitä taitoja on tärkeä oppia jo liikunnanopettajakoulutuksen aikana. Tunne- ja vuorovaikutustaidot auttavat opettajaa keskittymään oppilaisiinsa yksilöinä. Jatkossa tarvitaan tutkimusta siitä, kuinka yksilöllisellä opetuksella voidaan tukea oppilaiden motivaatiota ja koettua mielekkyyttä liikuntatunneilla. The purpose of the study was to find out by using qualitative methods what kind of meaning physical education classes in high school had in physical activity in adulthood. The goal of the study was to find possible means to improve physical activity in adulthood. The material for the study was obtained by theme interviews in November-December 2016. Total of eight persons ages between 20–28 were interviewed for the study. Four women and four men. The content-based analysis was done by using information analysis of qualitative study. Results indicate that physical education classes in high school can somewhat affect the physical activity in adulthood in positive and negative ways. The most important aspects concerning life- long physical activity are the attitude of the teacher towards the students, highlighting the im- portance of the individuality and socially open group in physical education classes. In summary it can be concluded that the skills in feelings and communication are fundamental skills for phys- ical education teachers. These skills are important to learn already when one is studying to be- come physical education teacher. These skills will help teachers to focus on students as individ- uals. In the future there is need for follow up study how teaching individuals can support student mo- tivation and self-perceived meaningfulness in physical education classes.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Levij\u00e4rvi, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilkanheimo, Nico", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T08:00:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T08:00:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58515", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 laadullisin tutkimusmenetelmin millainen merkitys yl\u00e4koulun liikuntatunneilla on aikuisi\u00e4n liikunta-aktiivisuuteen. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tutkimuksen avulla mahdollisia keinoja liikunta-aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseksi aikuisuudessa.\nTutkimusaineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla marras-joulukuussa 2016. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 20\u201328 vuotiasta aikuista, joista nelj\u00e4 oli naisia ja nelj\u00e4 miehi\u00e4. Aineistol\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullisen tutkimuksen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 yl\u00e4koulun liikunnan opetuksella voidaan jossain m\u00e4\u00e4rin vaikuttaa a kuisi\u00e4n liikunta-aktiivisuuteen positiivisesti, kuin my\u00f6s negatiivisesti. T\u00e4rkeimpi\u00e4 asioita koululiikunnassa elinik\u00e4isen liikunta-aktiivisuuden kannalta ovat liikunnanopettajan asenne oppilaitaan kohtaan, yksil\u00f6llisyyden korostaminen tunneilla sek\u00e4 sosiaalisesti avoin liikuntaryhm\u00e4. Yhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisi\u00e4 taitoja liikunnanopettajalle. N\u00e4it\u00e4 taitoja on t\u00e4rke\u00e4 oppia jo liikunnanopettajakoulutuksen aikana. Tunne- ja vuorovaikutustaidot auttavat opettajaa keskittym\u00e4\u00e4n oppilaisiinsa yksil\u00f6in\u00e4.\nJatkossa tarvitaan tutkimusta siit\u00e4, kuinka yksil\u00f6llisell\u00e4 opetuksella voidaan tukea oppilaiden motivaatiota ja koettua mielekkyytt\u00e4 liikuntatunneilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the study was to find out by using qualitative methods what kind of meaning physical education classes in high school had in physical activity in adulthood. The goal of the study was to find possible means to improve physical activity in adulthood.\nThe material for the study was obtained by theme interviews in November-December 2016. Total of eight persons ages between 20\u201328 were interviewed for the study. Four women and four men. The content-based analysis was done by using information analysis of qualitative study.\nResults indicate that physical education classes in high school can somewhat affect the physical activity in adulthood in positive and negative ways. The most important aspects concerning life- long physical activity are the attitude of the teacher towards the students, highlighting the im- portance of the individuality and socially open group in physical education classes. In summary it can be concluded that the skills in feelings and communication are fundamental skills for phys- ical education teachers. These skills are important to learn already when one is studying to be- come physical education teacher. These skills will help teachers to focus on students as individ- uals.\nIn the future there is need for follow up study how teaching individuals can support student mo- tivation and self-perceived meaningfulness in physical education classes.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T08:00:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T08:00:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisi\u00e4n liikunta-aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical activity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "high school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "physical activity in adulthood", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun liikuntatuntien merkitys aikuisi\u00e4n liikunta-aktiivisuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133162", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58515
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4ef3821-6516-46b6-911a-da50757492c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806133162.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Levijärvi, Emma Ilkanheimo, Nico Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen liikunnanopetus aikuisiän liikunta-aktiivisuus physical education physical activity teaching high school physical activity in adulthood Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu fyysinen aktiivisuus koululiikunta liikuntakasvatus
title Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
title_full Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
title_fullStr Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
title_full_unstemmed Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
title_short Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
title_sort yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta aktiivisuuteen
title_txtP Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
topic liikunnanopetus aikuisiän liikunta-aktiivisuus physical education physical activity teaching high school physical activity in adulthood Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 yläkoulu fyysinen aktiivisuus koululiikunta liikuntakasvatus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education aikuisiän liikunta-aktiivisuus fyysinen aktiivisuus high school koululiikunta liikunnanopetus liikuntakasvatus physical activity physical activity in adulthood physical education teaching yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58515 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133162
work_keys_str_mv AT levijärviemma yläkoulunliikuntatuntienmerkitysaikuisiänliikuntaaktiivisuuteen