Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa

Tutkielman tavoitteena on tarkastella matematiikka-ahdistuksen ilmenemistä minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen kautta. Matematiikan oppimisen pulmien taustalla voi toimia matematiikka-ahdistus, jonka liikkeelle panevana voimana voivat toimia oppilaan heikot laskemisen taidot sekä heikko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppänen, Ulla-Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58508
_version_ 1828193090685370368
author Leppänen, Ulla-Maija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppänen, Ulla-Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppänen, Ulla-Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppänen, Ulla-Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena on tarkastella matematiikka-ahdistuksen ilmenemistä minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen kautta. Matematiikan oppimisen pulmien taustalla voi toimia matematiikka-ahdistus, jonka liikkeelle panevana voimana voivat toimia oppilaan heikot laskemisen taidot sekä heikko usko omiin taitoihin oppia matematiikkaa eli heikko matemaattinen minäpystyvyys. Tutkimustehtävä jakautuu kolmeen osaan, joissa ensimmäisessä tarkastellaan matematiikka-ahdistuksen ja minäpystyvyysuskomusten välistä yhteyttä, toisessa osassa tarkastellaan matematiikan taitojen yhteyttä matematiikka-ahdistukseen ja kolmannessa osassa matematiikan taitojen yhteyttä minäpystyvyyteen, kun matematiikka-ahdistus on kontrolloitu. Tutkimuksen aineisto on peräisin Suomen Akatemian rahoittamasta ja Jyväskylän Yliopiston ja Niilo Mäki -Instituutin vuosina 2013-2015 toteuttamasta Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -tutkimushankkeesta. Tutkimusotoksena tässä tutkielmassa ovat 4.- ja 5.-luokan oppilaat (n=678), joiden matemaattisia taitoja tutkittiin aikarajoitteisilla laskutehtävillä. Tutkittavat jaettiin matematiikan taitojen mukaan heikkoihin-, keskitasoisiin- ja vahvoihin laskijoihin. Matematiikka-ahdistusta mitattiin kuudella Likert-asteikollisella kysymyksellä ja minäpystyvyyttä kahdeksalla Likert-asteikollisella kysymyksellä. Pearsonin korrelaatiokertoimen mukaan heikot minäpystyvyysuskomukset ovat yhteydessä suurempaan matematiikka-ahdistuksen kokemiseen. MAN-COVA:lla tarkasteltuna matematiikka-ahdistusta esiintyy tämän tutkielman mukaan eniten heikoilla laskijoilla. Sen sijaan keskitasoiset ja vahvat laskijat eivät eroa ahdistuksen kokemuksissa. Kun matematiikka-ahdistus kontrolloidaan, se selittää monimuuttujaisella ANCOVA:lla tarkasteltuna edelleen koettua minäpystyvyyttä. Matematiikan taidot ovat vahvin minäpystyvyysuskomuksia selittävä tekijä, niin että heikoilla laskijoilla on heikoimmat minäpystyvyysuskomukset ja vahvoilla laskijoilla vahvimmat. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulussa on tärkeää varmistaa jokaiselle oppilaalle mahdollisuus saada onnistumisen kokemuksia omalla taitotasollaan. Tällöin oppilaalla säilyy innostus matematiikkaa kohtaan ja matematiikka ei aiheuta ahdistuksen tunteita, jolloin oppiminen mahdollistuu parhaalla mahdollisella tavalla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T06:37:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T06:37:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena on tarkastella matematiikka-ahdistuksen ilmenemist\u00e4 min\u00e4pystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen kautta. Matematiikan oppimisen pulmien taustalla voi toimia matematiikka-ahdistus, jonka liikkeelle panevana voimana voivat toimia oppilaan heikot laskemisen taidot sek\u00e4 heikko usko omiin taitoihin oppia matematiikkaa eli heikko matemaattinen min\u00e4pystyvyys. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4 jakautuu kolmeen osaan, joissa ensimm\u00e4isess\u00e4 tarkastellaan matematiikka-ahdistuksen ja min\u00e4pystyvyysuskomusten v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4, toisessa osassa tarkastellaan matematiikan taitojen yhteytt\u00e4 matematiikka-ahdistukseen ja kolmannessa osassa matematiikan taitojen yhteytt\u00e4 min\u00e4pystyvyyteen, kun matematiikka-ahdistus on kontrolloitu.\nTutkimuksen aineisto on per\u00e4isin Suomen Akatemian rahoittamasta ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston ja Niilo M\u00e4ki -Instituutin vuosina 2013-2015 toteuttamasta Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -tutkimushankkeesta. Tutkimusotoksena t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa ovat 4.- ja 5.-luokan oppilaat (n=678), joiden matemaattisia taitoja tutkittiin aikarajoitteisilla laskuteht\u00e4vill\u00e4. Tutkittavat jaettiin matematiikan taitojen mukaan heikkoihin-, keskitasoisiin- ja vahvoihin laskijoihin. Matematiikka-ahdistusta mitattiin kuudella Likert-asteikollisella kysymyksell\u00e4 ja min\u00e4pystyvyytt\u00e4 kahdeksalla Likert-asteikollisella kysymyksell\u00e4.\nPearsonin korrelaatiokertoimen mukaan heikot min\u00e4pystyvyysuskomukset ovat yhteydess\u00e4 suurempaan matematiikka-ahdistuksen kokemiseen. MAN-COVA:lla tarkasteltuna matematiikka-ahdistusta esiintyy t\u00e4m\u00e4n tutkielman mukaan eniten heikoilla laskijoilla. Sen sijaan keskitasoiset ja vahvat laskijat eiv\u00e4t eroa ahdistuksen kokemuksissa. Kun matematiikka-ahdistus kontrolloidaan, se selitt\u00e4\u00e4 monimuuttujaisella ANCOVA:lla tarkasteltuna edelleen koettua min\u00e4pystyvyytt\u00e4. Matematiikan taidot ovat vahvin min\u00e4pystyvyysuskomuksia selitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, niin ett\u00e4 heikoilla laskijoilla on heikoimmat min\u00e4pystyvyysuskomukset ja vahvoilla laskijoilla vahvimmat.\nTutkielman johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 koulussa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varmistaa jokaiselle oppilaalle mahdollisuus saada onnistumisen kokemuksia omalla taitotasollaan. T\u00e4ll\u00f6in oppilaalla s\u00e4ilyy innostus matematiikkaa kohtaan ja matematiikka ei aiheuta ahdistuksen tunteita, jolloin oppiminen mahdollistuu parhaalla mahdollisella tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T06:37:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T06:37:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka-ahdistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan min\u00e4pystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133157", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58508
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/49e1208f-04cf-47a6-a7cb-c91f0d1dcbe6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806133157.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Ulla-Maija Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa minäpystyvyys matematiikka-ahdistus matematiikan taidot Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisvaikeudet matematiikka ahdistus
title Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
title_full Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
title_fullStr Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
title_full_unstemmed Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
title_short Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
title_sort matematiikka ahdistuksen matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
title_txtP Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan minäpystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa
topic minäpystyvyys matematiikka-ahdistus matematiikan taidot Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisvaikeudet matematiikka ahdistus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ahdistus matematiikan taidot matematiikka matematiikka-ahdistus minäpystyvyys oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58508 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133157
work_keys_str_mv AT leppänenullamaija matematiikkaahdistuksenmatematiikanminäpystyvyysuskomustenjamatematiikantaitoj