fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T06:37:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T06:37:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena on tarkastella matematiikka-ahdistuksen ilmenemist\u00e4 min\u00e4pystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen kautta. Matematiikan oppimisen pulmien taustalla voi toimia matematiikka-ahdistus, jonka liikkeelle panevana voimana voivat toimia oppilaan heikot laskemisen taidot sek\u00e4 heikko usko omiin taitoihin oppia matematiikkaa eli heikko matemaattinen min\u00e4pystyvyys. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4 jakautuu kolmeen osaan, joissa ensimm\u00e4isess\u00e4 tarkastellaan matematiikka-ahdistuksen ja min\u00e4pystyvyysuskomusten v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4, toisessa osassa tarkastellaan matematiikan taitojen yhteytt\u00e4 matematiikka-ahdistukseen ja kolmannessa osassa matematiikan taitojen yhteytt\u00e4 min\u00e4pystyvyyteen, kun matematiikka-ahdistus on kontrolloitu.\nTutkimuksen aineisto on per\u00e4isin Suomen Akatemian rahoittamasta ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston ja Niilo M\u00e4ki -Instituutin vuosina 2013-2015 toteuttamasta Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -tutkimushankkeesta. Tutkimusotoksena t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa ovat 4.- ja 5.-luokan oppilaat (n=678), joiden matemaattisia taitoja tutkittiin aikarajoitteisilla laskuteht\u00e4vill\u00e4. Tutkittavat jaettiin matematiikan taitojen mukaan heikkoihin-, keskitasoisiin- ja vahvoihin laskijoihin. Matematiikka-ahdistusta mitattiin kuudella Likert-asteikollisella kysymyksell\u00e4 ja min\u00e4pystyvyytt\u00e4 kahdeksalla Likert-asteikollisella kysymyksell\u00e4.\nPearsonin korrelaatiokertoimen mukaan heikot min\u00e4pystyvyysuskomukset ovat yhteydess\u00e4 suurempaan matematiikka-ahdistuksen kokemiseen. MAN-COVA:lla tarkasteltuna matematiikka-ahdistusta esiintyy t\u00e4m\u00e4n tutkielman mukaan eniten heikoilla laskijoilla. Sen sijaan keskitasoiset ja vahvat laskijat eiv\u00e4t eroa ahdistuksen kokemuksissa. Kun matematiikka-ahdistus kontrolloidaan, se selitt\u00e4\u00e4 monimuuttujaisella ANCOVA:lla tarkasteltuna edelleen koettua min\u00e4pystyvyytt\u00e4. Matematiikan taidot ovat vahvin min\u00e4pystyvyysuskomuksia selitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, niin ett\u00e4 heikoilla laskijoilla on heikoimmat min\u00e4pystyvyysuskomukset ja vahvoilla laskijoilla vahvimmat.\nTutkielman johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 koulussa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varmistaa jokaiselle oppilaalle mahdollisuus saada onnistumisen kokemuksia omalla taitotasollaan. T\u00e4ll\u00f6in oppilaalla s\u00e4ilyy innostus matematiikkaa kohtaan ja matematiikka ei aiheuta ahdistuksen tunteita, jolloin oppiminen mahdollistuu parhaalla mahdollisella tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T06:37:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T06:37:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka-ahdistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikka-ahdistuksen, matematiikan min\u00e4pystyvyysuskomusten ja matematiikan taitojen yhteydet toisiinsa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133157", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|