Mind map, MindMup a material package of digitally available applications for language teachers

Digitalisaatio on vuosien saatossa kasvattanut osuuttaan ja merkitystään moderneissa yhteiskunnissa. Sitä on myös edistetty lainsäädännöllisillä toimilla, kuten esimerkiksi Juha Sipilän hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen tavoite tähtää siihen, että Suomesta tulisi modernin ja innostavan oppim...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Harju, Anna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58507
_version_ 1826225767593279488
author Harju, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harju, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harju, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harju, Anna
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on vuosien saatossa kasvattanut osuuttaan ja merkitystään moderneissa yhteiskunnissa. Sitä on myös edistetty lainsäädännöllisillä toimilla, kuten esimerkiksi Juha Sipilän hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen tavoite tähtää siihen, että Suomesta tulisi modernin ja innostavan oppimisen kärkimaa. Digiloikaksikin kutsuttu päämäärä on vahvasti läsnä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja sen elementtejä näkyy myös digitalisoituvassa ylioppilastutkinnossa; tieto- ja viestintäteknologian osaaminen on yksi oppiainerajat ylittävä kokonaisuus. Uusi formaatti ylioppilaskokeessa mahdollistaa esimerkiksi kielten kokeissa entistä laajemman lähdemateriaalien käytön, kun kuvaa, ääntä ja videota voi olla yhdistettynä jokapäiväisiin materiaaleihin, kuten mainoksiin tai nettisivuihin. Kansallisella tasolla tämä tarkoittaa sitä, että digitaalisen oppimisen on tarkoitus olla läsnä koko koulutussysteemin läpi. Tämän materiaalipaketin fokuksena on tarjota merkityksellisiä digitaalisesti tehtäviä harjoituksia lukion englannin kursseille. Tässä tapauksessa ”digitaalinen” tarkoittaa laitteita, kuten tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta, mutta myös sovelluksia, jotka ovat saatavilla laitteissa ja nettiselaimessa tai vastaavasti jotka vaativat lataamista. Merkityksellisyys puolestaan viittaa siihen, että tehtävät on suunniteltu tukemaan valmistautumista digitaaliseen englannin ylioppilaskokeeseen kuin myös tulevia opintoja ja työelämää varten. Samalla pyritään myös yhdistämään formaalia ja informaalia opetusta. Kieltenopetuksen haasteita ja periaatteita on puolestaan tarkas-teltu monilukutaidon ja Task-Based Learning and Teaching -lähestymistavan kautta sekä miten autenttisuus näkyy esimerkiksi opetusmateriaaleissa ja digitaalisessa oppimisessa. Materiaalipaketissa on yhdistetty kolme laajaa teemaa kahdesta eri kirjasarjasta, jotka noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden linjauksia. Tehtävät on suunniteltu siten, että niitä on helppo muokata opettajan opetustyyliin ja oppilaiden tarpeisiin nähden, esimerkiksi vaihtamalla teemaa tai toteuttamalla vain osan yhden tehtävän harjoituksista. Tehtäviä voi siis käyttää suureksi osaksi lukion kurssien pääsisällöstä riippumatta. Oppilailla on myös aktiivinen rooli harjoituksien toteuttamisessa, sillä he saavat pitkälti itse vaikuttaa sisältöihin ja suunnitteluun tehtävärungon sisällä. Materiaalipaketti on järjestetty siten, että jokaisessa tehtävässä on oma otsikko, jonka alla on lyhyt kuvaus tehtävän perusperiaatteista, itse harjoitukset sekä vinkkejä opettajalle, mitä ottaa huomioon tehtävien toteutuksessa tai miten niitä voi muokata.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Harju, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T06:27:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T06:27:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58507", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on vuosien saatossa kasvattanut osuuttaan ja merkityst\u00e4\u00e4n moderneissa yhteiskunnissa. Sit\u00e4 on my\u00f6s edistetty lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llisill\u00e4 toimilla, kuten esimerkiksi Juha Sipil\u00e4n hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen tavoite t\u00e4ht\u00e4\u00e4 siihen, ett\u00e4 Suomesta tulisi modernin ja innostavan oppimisen k\u00e4rkimaa. Digiloikaksikin kutsuttu p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4 on vahvasti l\u00e4sn\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja sen elementtej\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s digitalisoituvassa ylioppilastutkinnossa; tieto- ja viestint\u00e4teknologian osaaminen on yksi oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4 kokonaisuus. Uusi formaatti ylioppilaskokeessa mahdollistaa esimerkiksi kielten kokeissa entist\u00e4 laajemman l\u00e4hdemateriaalien k\u00e4yt\u00f6n, kun kuvaa, \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja videota voi olla yhdistettyn\u00e4 jokap\u00e4iv\u00e4isiin materiaaleihin, kuten mainoksiin tai nettisivuihin. Kansallisella tasolla t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 digitaalisen oppimisen on tarkoitus olla l\u00e4sn\u00e4 koko koulutussysteemin l\u00e4pi. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n materiaalipaketin fokuksena on tarjota merkityksellisi\u00e4 digitaalisesti teht\u00e4vi\u00e4 harjoituksia lukion englannin kursseille. T\u00e4ss\u00e4 tapauksessa \u201ddigitaalinen\u201d tarkoittaa laitteita, kuten tietokonetta, tablettia tai \u00e4lypuhelinta, mutta my\u00f6s sovelluksia, jotka ovat saatavilla laitteissa ja nettiselaimessa tai vastaavasti jotka vaativat lataamista. Merkityksellisyys puolestaan viittaa siihen, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t on suunniteltu tukemaan valmistautumista digitaaliseen englannin ylioppilaskokeeseen kuin my\u00f6s tulevia opintoja ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 varten. Samalla pyrit\u00e4\u00e4n my\u00f6s yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n formaalia ja informaalia opetusta. Kieltenopetuksen haasteita ja periaatteita on puolestaan tarkas-teltu monilukutaidon ja Task-Based Learning and Teaching -l\u00e4hestymistavan kautta sek\u00e4 miten autenttisuus n\u00e4kyy esimerkiksi opetusmateriaaleissa ja digitaalisessa oppimisessa.\r\n\r\nMateriaalipaketissa on yhdistetty kolme laajaa teemaa kahdesta eri kirjasarjasta, jotka noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden linjauksia. Teht\u00e4v\u00e4t on suunniteltu siten, ett\u00e4 niit\u00e4 on helppo muokata opettajan opetustyyliin ja oppilaiden tarpeisiin n\u00e4hden, esimerkiksi vaihtamalla teemaa tai toteuttamalla vain osan yhden teht\u00e4v\u00e4n harjoituksista. Teht\u00e4vi\u00e4 voi siis k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suureksi osaksi lukion kurssien p\u00e4\u00e4sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 riippumatta. Oppilailla on my\u00f6s aktiivinen rooli harjoituksien toteuttamisessa, sill\u00e4 he saavat pitk\u00e4lti itse vaikuttaa sis\u00e4lt\u00f6ihin ja suunnitteluun teht\u00e4v\u00e4rungon sis\u00e4ll\u00e4. Materiaalipaketti on j\u00e4rjestetty siten, ett\u00e4 jokaisessa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 on oma otsikko, jonka alla on lyhyt kuvaus teht\u00e4v\u00e4n perusperiaatteista, itse harjoitukset sek\u00e4 vinkkej\u00e4 opettajalle, mit\u00e4 ottaa huomioon teht\u00e4vien toteutuksessa tai miten niit\u00e4 voi muokata.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T06:27:43Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T06:27:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "112", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "curriculum", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "task-based learning and teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133156", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmal\u00e4ht\u00f6inen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "problem-based learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "authenticity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiliteracy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "curricula", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58507
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/937080a5-92cb-4b0a-9929-cc50904fcce4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806133156.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harju, Anna Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers curriculum task-based learning and teaching Englannin kieli English 301 ongelmalähtöinen oppiminen autenttisuus monilukutaito opetussuunnitelmat digitalisaatio lukio englannin kieli problem-based learning authenticity multiliteracy curricula digitalisation general upper secondary school English language
title Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers
title_full Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers
title_fullStr Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers
title_full_unstemmed Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers
title_short Mind map, MindMup
title_sort mind map mindmup a material package of digitally available applications for language teachers
title_sub a material package of digitally available applications for language teachers
title_txtP Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers
topic curriculum task-based learning and teaching Englannin kieli English 301 ongelmalähtöinen oppiminen autenttisuus monilukutaito opetussuunnitelmat digitalisaatio lukio englannin kieli problem-based learning authenticity multiliteracy curricula digitalisation general upper secondary school English language
topic_facet 301 Englannin kieli English English language autenttisuus authenticity curricula curriculum digitalisaatio digitalisation englannin kieli general upper secondary school lukio monilukutaito multiliteracy ongelmalähtöinen oppiminen opetussuunnitelmat problem-based learning task-based learning and teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58507 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133156
work_keys_str_mv AT harjuanna mindmapmindmupamaterialpackageofdigitallyavailableapplicationsforlanguageteachers