Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut

Pro gradu -työssäni tarkastelen luovan terapeuttisen kirjoittamisen mahdollisuuksia nuorten oman elämänsuunnan etsintäprosessissa. Taidelähtöiset menetelmät ovat kasvattaneet suosiotaan nuorisotyössä, mutta kirjoittamista käytetään kenties vähemmän kuin muita luovia menetelmiä. Esitän, että osaksi v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lamminmäki, Maiju
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58506
_version_ 1828193090682224640
author Lamminmäki, Maiju
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lamminmäki, Maiju Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lamminmäki, Maiju Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lamminmäki, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -työssäni tarkastelen luovan terapeuttisen kirjoittamisen mahdollisuuksia nuorten oman elämänsuunnan etsintäprosessissa. Taidelähtöiset menetelmät ovat kasvattaneet suosiotaan nuorisotyössä, mutta kirjoittamista käytetään kenties vähemmän kuin muita luovia menetelmiä. Esitän, että osaksi vähäinen käyttö johtuu kirjoittamiseen liittyvistä negatiivisista ja epävarmoista asenteista. Monet kokevat, että käyttääkseen luovaa kirjoittamista työssään, tulisi olla ”hyvä kirjoittaja”. Nuoret yhdistävät kirjoittamisen usein koulumaailmaan, se on niin sanottua ”pakkopullaa”. Tahdon työlläni osoittaa, että luovasta kirjoittamisesta voi hyötyä kuka tahansa taitoihin katsomatta. Vaikka työntekijä tahtoisikin ottaa luovan kirjoittamisen osaksi työkalupakkiaan, voi aloittaminen ja tiedon löytäminen olla vaikeaa. Vastaan pro gradullani tähän tarpeeseen. Työni keskeinen osa on luovan kirjoittamisen menetelmäopas, joka tarjoaa helposti lähestyttävää materiaalia luovasta kirjoittamisesta kiinnostuneille nuorisotyöntekijöille. Olen laatinut opaskirjan omiin kokemuksiini perustuen sekä teoriakirjallisuuteen perehtyen ja sen avulla ratkaisujani perustellen. Nuorten parissa usein esiin nousevan työ- ja koulutuskonteksti oli luonteva valinta menetelmäoppaan teemaksi. Työtäni voisi kuvailla ammatilliseksi graduksi, sillä se on tehty vahvasti käytännöstä käsin ja ammentaa paljolti omasta ammattitaidostani. Työni on muodoltaan monimuotogradu, joka sisältää yhteensä kolme osaa. Ensimmäinen osa on johdanto ja perusteluni sille, miksi halusin tehdä juuri tällaisen työn. Seuraava osa käsittää käytännönläheisen menetelmäoppaan, jonka avulla kuka tahansa voi ottaa luovan kirjoittamisen osaksi omaa työtään, rakentaa luovankirjoittamisen työpajan tai poimia yksittäisen harjoituksen muiden menetelmien tueksi. Viimeinen osa kokoaa ajatuksiani yhteen ja pyrkii sekä teoriatiedon avulla että omiin kokemuksiini nojaten perustelemaan niitä ratkaisuja, joita olen menetelmäoppaassa tehnyt. Työni osoittaa, että luova kirjoittaminen on oivallinen menetelmä nuorten parissa käytettäväksi. Se toimii ajattelun apuvälineenä, keskustelun herättäjänä ja suunnan selkiyttäjänä. Luova kirjoittaminen tarjoaa syvyyttä, yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutteisuutta. Erityisen hyvin se soveltuu oman itsen tutkimiseen. Identiteetinrakentamiseen sekä itsetuntemuksen ja itsetunnon parantamiseen kirjoittaminen on mitä parhain työväline.
first_indexed 2024-09-11T08:51:28Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lamminm\u00e4ki, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T06:12:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T06:12:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58506", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -ty\u00f6ss\u00e4ni tarkastelen luovan terapeuttisen kirjoittamisen mahdollisuuksia nuorten oman el\u00e4m\u00e4nsuunnan etsint\u00e4prosessissa. Taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t ovat kasvattaneet suosiotaan nuorisoty\u00f6ss\u00e4, mutta kirjoittamista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kenties v\u00e4hemm\u00e4n kuin muita luovia menetelmi\u00e4. Esit\u00e4n, ett\u00e4 osaksi v\u00e4h\u00e4inen k\u00e4ytt\u00f6 johtuu kirjoittamiseen liittyvist\u00e4 negatiivisista ja ep\u00e4varmoista asenteista. Monet kokevat, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4kseen luovaa kirjoittamista ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, tulisi olla \u201dhyv\u00e4 kirjoittaja\u201d. Nuoret yhdist\u00e4v\u00e4t kirjoittamisen usein koulumaailmaan, se on niin sanottua \u201dpakkopullaa\u201d. Tahdon ty\u00f6ll\u00e4ni osoittaa, ett\u00e4 luovasta kirjoittamisesta voi hy\u00f6ty\u00e4 kuka tahansa taitoihin katsomatta. Vaikka ty\u00f6ntekij\u00e4 tahtoisikin ottaa luovan kirjoittamisen osaksi ty\u00f6kalupakkiaan, voi aloittaminen ja tiedon l\u00f6yt\u00e4minen olla vaikeaa. Vastaan pro gradullani t\u00e4h\u00e4n tarpeeseen. Ty\u00f6ni keskeinen osa on luovan kirjoittamisen menetelm\u00e4opas, joka tarjoaa helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4\u00e4 materiaalia luovasta kirjoittamisesta kiinnostuneille nuorisoty\u00f6ntekij\u00f6ille. Olen laatinut opaskirjan omiin kokemuksiini perustuen sek\u00e4 teoriakirjallisuuteen perehtyen ja sen avulla ratkaisujani perustellen. Nuorten parissa usein esiin nousevan ty\u00f6- ja koulutuskonteksti oli luonteva valinta menetelm\u00e4oppaan teemaksi. Ty\u00f6t\u00e4ni voisi kuvailla ammatilliseksi graduksi, sill\u00e4 se on tehty vahvasti k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6st\u00e4 k\u00e4sin ja ammentaa paljolti omasta ammattitaidostani. Ty\u00f6ni on muodoltaan monimuotogradu, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yhteens\u00e4 kolme osaa. Ensimm\u00e4inen osa on johdanto ja perusteluni sille, miksi halusin tehd\u00e4 juuri t\u00e4llaisen ty\u00f6n. Seuraava osa k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisen menetelm\u00e4oppaan, jonka avulla kuka tahansa voi ottaa luovan kirjoittamisen osaksi omaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n, rakentaa luovankirjoittamisen ty\u00f6pajan tai poimia yksitt\u00e4isen harjoituksen muiden menetelmien tueksi. Viimeinen osa kokoaa ajatuksiani yhteen ja pyrkii sek\u00e4 teoriatiedon avulla ett\u00e4 omiin kokemuksiini nojaten perustelemaan niit\u00e4 ratkaisuja, joita olen menetelm\u00e4oppaassa tehnyt. Ty\u00f6ni osoittaa, ett\u00e4 luova kirjoittaminen on oivallinen menetelm\u00e4 nuorten parissa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi. Se toimii ajattelun apuv\u00e4lineen\u00e4, keskustelun her\u00e4tt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja suunnan selkiytt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Luova kirjoittaminen tarjoaa syvyytt\u00e4, yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja vuorovaikutteisuutta. Erityisen hyvin se soveltuu oman itsen tutkimiseen. Identiteetinrakentamiseen sek\u00e4 itsetuntemuksen ja itsetunnon parantamiseen kirjoittaminen on mit\u00e4 parhain ty\u00f6v\u00e4line.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T06:12:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T06:12:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsens\u00e4 etsij\u00f6ille ja niiden perustelut", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133155", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvominen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuorisoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidel\u00e4ht\u00f6iset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terapeuttinen kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuusterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6pajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taideterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58506
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:18Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lamminmäki, Maiju Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut Kirjoittaminen Creative writing 3041 ohjaus (neuvominen) nuorisotyö taidelähtöiset menetelmät terapeuttinen kirjoittaminen luova kirjoittaminen kirjallisuusterapia työpajat harjoitteet taideterapia taiteet
title Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
title_full Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
title_fullStr Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
title_full_unstemmed Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
title_short Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
title_sort luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
title_txtP Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
topic Kirjoittaminen Creative writing 3041 ohjaus (neuvominen) nuorisotyö taidelähtöiset menetelmät terapeuttinen kirjoittaminen luova kirjoittaminen kirjallisuusterapia työpajat harjoitteet taideterapia taiteet
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen harjoitteet kirjallisuusterapia luova kirjoittaminen nuorisotyö ohjaus (neuvominen) taidelähtöiset menetelmät taideterapia taiteet terapeuttinen kirjoittaminen työpajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58506 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133155
work_keys_str_mv AT lamminmäkimaiju luoviaterapeuttisiakirjoitusharjoituksianuorilleitsensäetsijöillejaniidenperuste