Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa

Tämän tutkimuksen tarkoitus on perehtyä yhden Etelä-Suomen kunnan kahden moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtäviin, vastuualueisiin ja työtapoihin. Tavoitteena on kuvata, millaisia tehtäviä ja vastuita kullakin ammattiryhmällä on alkuluokassa ja millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja tehtävät sekä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peltonen, Riikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58504
_version_ 1826225705941204992
author Peltonen, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peltonen, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peltonen, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peltonen, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus on perehtyä yhden Etelä-Suomen kunnan kahden moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtäviin, vastuualueisiin ja työtapoihin. Tavoitteena on kuvata, millaisia tehtäviä ja vastuita kullakin ammattiryhmällä on alkuluokassa ja millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja tehtävät sekä vastuut pitävät sisällään. Tutkimus selvittää myös, millaisia yhteisopettajuuden työtapoja alkuluokissa käytetään. Tutkimukseni kuuluu kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin ja sen metodologia nousee fenomenografisesta tutkimusperinteestä. Aineisto on kerätty teemahaastattelun sekä havainnoinnin avulla ja se on analysoitu fenomenologisen analyysin mukaisesti. Teoreettiset tarkastelukohteet liittyivät esi- ja alkuopetukseen, opetussuunnitelmiin, moniammatilliseen tiimityöhön, pedagogiikkaan ja yhteisopetukseen. Luokanopettajat nostavat tärkeimmäksi tehtäväkseen koululaisten opettamisen ja oppimisen edistymisen seuraamisen, esiopettajat esikoululaisten esiopetusajasta huolehtimisen ja lastenhoitajien sekä koulunkäyntiavustajan vastauksista nousee esiin avustavat ja hoidolliset tehtävät. Vastuunäkökulman mukaisesti luokanopettajilla on päävastuu koululaisista, alkuluokan toiminnan suunnittelusta ja opetussuunnitelman noudattamisesta, kun taas esiopettajien vastuu painottuu esioppilaisiin ja heidän toimintaansa. Lastenhoitajilla ja kou- lunkäyntiavustajalla ei ole pedagogista vastuuta alkuluokkalaisista. Tutkimustulosten mukaan yhteisopettajuutta toteutetaan alkuluokissa päivittäin eri samanaikaisopetuksen työtapoja käyttäen. Tehtäviä jaetaan moniammatillisen tiimin kesken, mutta vastuuta ei voi siirtää toiselle työntekijälle.
first_indexed 2019-08-19T08:21:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltonen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T06:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T06:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58504", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on perehty\u00e4 yhden Etel\u00e4-Suomen kunnan kahden moniammatillisen tiimin ty\u00f6ntekij\u00f6iden teht\u00e4viin, vastuualueisiin ja ty\u00f6tapoihin. Tavoitteena on kuvata, millaisia teht\u00e4vi\u00e4 ja vastuita kullakin ammattiryhm\u00e4ll\u00e4 on alkuluokassa ja millaisia yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja teht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 vastuut pit\u00e4v\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n. Tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s, millaisia yhteisopettajuuden ty\u00f6tapoja alkuluokissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.\nTutkimukseni kuuluu kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin ja sen metodologia nousee fenomenografisesta tutkimusperinteest\u00e4. Aineisto on ker\u00e4tty teemahaastattelun sek\u00e4 havainnoinnin avulla ja se on analysoitu fenomenologisen analyysin mukaisesti. Teoreettiset tarkastelukohteet liittyiv\u00e4t esi- ja alkuopetukseen, opetussuunnitelmiin, moniammatilliseen tiimity\u00f6h\u00f6n, pedagogiikkaan ja yhteisopetukseen.\nLuokanopettajat nostavat t\u00e4rkeimm\u00e4ksi teht\u00e4v\u00e4kseen koululaisten opettamisen ja oppimisen edistymisen seuraamisen, esiopettajat esikoululaisten esiopetusajasta huolehtimisen ja lastenhoitajien sek\u00e4 koulunk\u00e4yntiavustajan vastauksista nousee esiin avustavat ja hoidolliset teht\u00e4v\u00e4t. Vastuun\u00e4k\u00f6kulman mukaisesti luokanopettajilla on p\u00e4\u00e4vastuu koululaisista, alkuluokan toiminnan suunnittelusta ja opetussuunnitelman noudattamisesta, kun taas esiopettajien vastuu painottuu esioppilaisiin ja heid\u00e4n toimintaansa. Lastenhoitajilla ja kou- lunk\u00e4yntiavustajalla ei ole pedagogista vastuuta alkuluokkalaisista.\nTutkimustulosten mukaan yhteisopettajuutta toteutetaan alkuluokissa p\u00e4ivitt\u00e4in eri samanaikaisopetuksen ty\u00f6tapoja k\u00e4ytt\u00e4en. Teht\u00e4vi\u00e4 jaetaan moniammatillisen tiimin kesken, mutta vastuuta ei voi siirt\u00e4\u00e4 toiselle ty\u00f6ntekij\u00e4lle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T06:03:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T06:03:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastuut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Moniammatillisen tiimin ty\u00f6ntekij\u00f6iden teht\u00e4v\u00e4t, vastuut ja ty\u00f6tavat alkuluokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133153", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58504
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da4d06bc-59b9-4bae-95de-9ecae23e6635\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806133153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltonen, Riikka Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa vastuut Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tehtävät fenomenografia yhteisopettajuus moniammatillisuus esiopetus alkuopetus
title Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa
title_full Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa
title_fullStr Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa
title_full_unstemmed Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa
title_short Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa
title_sort moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät vastuut ja työtavat alkuluokassa
title_txtP Moniammatillisen tiimin työntekijöiden tehtävät, vastuut ja työtavat alkuluokassa
topic vastuut Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tehtävät fenomenografia yhteisopettajuus moniammatillisuus esiopetus alkuopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus esiopetus fenomenografia moniammatillisuus tehtävät vastuut yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58504 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133153
work_keys_str_mv AT peltonenriikka moniammatillisentiimintyöntekijöidentehtävätvastuutjatyötavatalkuluokassa