Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa

Moniaistikanavaista eli aistilähtöistä oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydessä. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisnäkemys eikä tällaisiin oppimistapoihin tulisi käyttää aikaa. Oppimistavat ovat siis erittäin kiistelty aihe. Tärkeää onkin ymmärtää, mistä näkökulmasta asi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtala, Minna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58503
_version_ 1826225754269024256
author Huhtala, Minna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huhtala, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huhtala, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huhtala, Minna
datasource_str_mv jyx
description Moniaistikanavaista eli aistilähtöistä oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydessä. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisnäkemys eikä tällaisiin oppimistapoihin tulisi käyttää aikaa. Oppimistavat ovat siis erittäin kiistelty aihe. Tärkeää onkin ymmärtää, mistä näkökulmasta asiaa tarkastellaan. Mielestäni pitäisi keskittyä näkemään kokonaiskuva: miten kaikkia aisteja voidaan hyödyntää monipuolisesti oppimisessa. Musiikinoppiminen liittyy vahvasti aisteihin. Tutkimukseni on tarkoitus selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat musiikinopetuksen monipuolisuuteen, ja kuinka eri aistikanavia hyödynnetään opetuksessa. Tarkoitukseni ei ole lokeroida ketään tietyn oppimistavan perusteella, vaan tutkia onko aistien huomioimisesta hyötyä opetuksessa ja kuinka niitä voitaisiin käyttää monipuolisesti. Aistilähtöinen näkökulma oppimiseen tarjoaa etenkin musiikinopettajalle hyvän ja mielenkiintoisen näkökulman opettamiseen. Kuinka opettaja saa aktivoitua jokaista pääaistia oppitunnin aikana? Milloin on syytä kiinnittää huomiota yksittäisen aistin aktivoimiseen? Musiikintunnit yleisesti ottaen ovat monipuolisia ja useita aisteja aktivoivia. Esimerkiksi kappaletta soittaessa kitaralla aktivoituu kaikki kolme pääaistia: soittaessa liike, kuuloaisti kuunnellessa miltä soitto kuulostaa, sekä näköaisti kun seurataan nuotteja. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa. Haastattelin kuusi (N=6) opettajaa (aineenopettajia ja luokanopettajia), joista jokainen opettaa musiikkia suomalaisessa peruskoulussa tai lukiossa. Haastattelut on toteutettu marraskuun 2017 ja helmikuun 2018 aikana. Haastatteluista nousseet teemat muodostivat tutkimustulokset. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikinopettamiseen vaikuttavat opettajan lisäksi monet asiat, kuten oppilaat, käytössä olevat resurssit, opettajien oppimistavat ja opetussuunnitelma. Osa tekijöistä vaikuttaa taustalla ja ohjaa toimintaa, kuten opetussuunnitelma tai oppimistavat, osa taas vaikuttaa selvästi, esimerkiksi käytössä olevat työtavat ja resurssit. Tulokset vahvistivat sitä, kuinka aistit ovat vahvasti läsnä musiikintunneilla, koska musiikki on moniaistillinen oppiaine. Tulokset osoittivat suomalaisten opettajien tekevän monipuolista työtä. Tutkimustulokset herättivät pohtimaan sitä, että tulisiko musiikintunneista vieläkin monipuolisempia, jos opettajat tietoisesti yrittäisivät hyödyntää eri aisteja eri opetustilanteissa. Tulosten mukaan osa tällaista jo miettii, ja osa ei pitänyt asiaa ajattelemisen arvoisena. Opetuksessa ei saisi luottaa liikaa yhteen aistikanavaan, tai estää muita, vaikka joskus yksi ärsyke on riittävästi. Aisteja tulisi hyödyntää monella tavalla ja eri järjestyksessä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtala, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T05:57:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T05:57:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58503", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Moniaistikanavaista eli aistil\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydess\u00e4. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisn\u00e4kemys eik\u00e4 t\u00e4llaisiin oppimistapoihin tulisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aikaa. Oppimistavat ovat siis eritt\u00e4in kiistelty aihe. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 onkin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta asiaa tarkastellaan. Mielest\u00e4ni pit\u00e4isi keskitty\u00e4 n\u00e4kem\u00e4\u00e4n kokonaiskuva: miten kaikkia aisteja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monipuolisesti oppimisessa. \n\nMusiikinoppiminen liittyy vahvasti aisteihin. Tutkimukseni on tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat musiikinopetuksen monipuolisuuteen, ja kuinka eri aistikanavia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n opetuksessa. Tarkoitukseni ei ole lokeroida ket\u00e4\u00e4n tietyn oppimistavan perusteella, vaan tutkia onko aistien huomioimisesta hy\u00f6ty\u00e4 opetuksessa ja kuinka niit\u00e4 voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 monipuolisesti. Aistil\u00e4ht\u00f6inen n\u00e4k\u00f6kulma oppimiseen tarjoaa etenkin musiikinopettajalle hyv\u00e4n ja mielenkiintoisen n\u00e4k\u00f6kulman opettamiseen. Kuinka opettaja saa aktivoitua jokaista p\u00e4\u00e4aistia oppitunnin aikana? Milloin on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota yksitt\u00e4isen aistin aktivoimiseen? Musiikintunnit yleisesti ottaen ovat monipuolisia ja useita aisteja aktivoivia. Esimerkiksi kappaletta soittaessa kitaralla aktivoituu kaikki kolme p\u00e4\u00e4aistia: soittaessa liike, kuuloaisti kuunnellessa milt\u00e4 soitto kuulostaa, sek\u00e4 n\u00e4k\u00f6aisti kun seurataan nuotteja. \n\nToteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa. Haastattelin kuusi (N=6) opettajaa (aineenopettajia ja luokanopettajia), joista jokainen opettaa musiikkia suomalaisessa peruskoulussa tai lukiossa. Haastattelut on toteutettu marraskuun 2017 ja helmikuun 2018 aikana. Haastatteluista nousseet teemat muodostivat tutkimustulokset. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikinopettamiseen vaikuttavat opettajan lis\u00e4ksi monet asiat, kuten oppilaat, k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat resurssit, opettajien oppimistavat ja opetussuunnitelma. Osa tekij\u00f6ist\u00e4 vaikuttaa taustalla ja ohjaa toimintaa, kuten opetussuunnitelma tai oppimistavat, osa taas vaikuttaa selv\u00e4sti, esimerkiksi k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat ty\u00f6tavat ja resurssit. Tulokset vahvistivat sit\u00e4, kuinka aistit ovat vahvasti l\u00e4sn\u00e4 musiikintunneilla, koska musiikki on moniaistillinen oppiaine. Tulokset osoittivat suomalaisten opettajien tekev\u00e4n monipuolista ty\u00f6t\u00e4. Tutkimustulokset her\u00e4ttiv\u00e4t pohtimaan sit\u00e4, ett\u00e4 tulisiko musiikintunneista viel\u00e4kin monipuolisempia, jos opettajat tietoisesti yritt\u00e4isiv\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 eri aisteja eri opetustilanteissa. Tulosten mukaan osa t\u00e4llaista jo miettii, ja osa ei pit\u00e4nyt asiaa ajattelemisen arvoisena. Opetuksessa ei saisi luottaa liikaa yhteen aistikanavaan, tai est\u00e4\u00e4 muita, vaikka joskus yksi \u00e4rsyke on riitt\u00e4v\u00e4sti. Aisteja tulisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monella tavalla ja eri j\u00e4rjestyksess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-13T05:57:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T05:57:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133152", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aistit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teemahaastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58503
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/313554c9-ab41-4003-81ab-9322a1ce5720\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806133152.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtala, Minna Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa oppimistapa opettaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetus opetussuunnitelmat aistit teemahaastattelut opettajat musiikki oppiminen musiikkikasvatus oppimistyylit
title Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
title_full Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
title_fullStr Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
title_short Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
title_sort monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
title_txtP Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
topic oppimistapa opettaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetus opetussuunnitelmat aistit teemahaastattelut opettajat musiikki oppiminen musiikkikasvatus oppimistyylit
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus aistit musiikki musiikkikasvatus opettajat opettaminen opetus opetussuunnitelmat oppiminen oppimistapa oppimistyylit teemahaastattelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58503 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133152
work_keys_str_mv AT huhtalaminna monipuolistavatopetustavatmusiikinopetuksessa