fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtala, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T05:57:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T05:57:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58503", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Moniaistikanavaista eli aistil\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydess\u00e4. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisn\u00e4kemys eik\u00e4 t\u00e4llaisiin oppimistapoihin tulisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aikaa. Oppimistavat ovat siis eritt\u00e4in kiistelty aihe. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 onkin ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta asiaa tarkastellaan. Mielest\u00e4ni pit\u00e4isi keskitty\u00e4 n\u00e4kem\u00e4\u00e4n kokonaiskuva: miten kaikkia aisteja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monipuolisesti oppimisessa. \n\nMusiikinoppiminen liittyy vahvasti aisteihin. Tutkimukseni on tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat musiikinopetuksen monipuolisuuteen, ja kuinka eri aistikanavia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n opetuksessa. Tarkoitukseni ei ole lokeroida ket\u00e4\u00e4n tietyn oppimistavan perusteella, vaan tutkia onko aistien huomioimisesta hy\u00f6ty\u00e4 opetuksessa ja kuinka niit\u00e4 voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 monipuolisesti. Aistil\u00e4ht\u00f6inen n\u00e4k\u00f6kulma oppimiseen tarjoaa etenkin musiikinopettajalle hyv\u00e4n ja mielenkiintoisen n\u00e4k\u00f6kulman opettamiseen. Kuinka opettaja saa aktivoitua jokaista p\u00e4\u00e4aistia oppitunnin aikana? Milloin on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota yksitt\u00e4isen aistin aktivoimiseen? Musiikintunnit yleisesti ottaen ovat monipuolisia ja useita aisteja aktivoivia. Esimerkiksi kappaletta soittaessa kitaralla aktivoituu kaikki kolme p\u00e4\u00e4aistia: soittaessa liike, kuuloaisti kuunnellessa milt\u00e4 soitto kuulostaa, sek\u00e4 n\u00e4k\u00f6aisti kun seurataan nuotteja. \n\nToteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa. Haastattelin kuusi (N=6) opettajaa (aineenopettajia ja luokanopettajia), joista jokainen opettaa musiikkia suomalaisessa peruskoulussa tai lukiossa. Haastattelut on toteutettu marraskuun 2017 ja helmikuun 2018 aikana. Haastatteluista nousseet teemat muodostivat tutkimustulokset. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikinopettamiseen vaikuttavat opettajan lis\u00e4ksi monet asiat, kuten oppilaat, k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat resurssit, opettajien oppimistavat ja opetussuunnitelma. Osa tekij\u00f6ist\u00e4 vaikuttaa taustalla ja ohjaa toimintaa, kuten opetussuunnitelma tai oppimistavat, osa taas vaikuttaa selv\u00e4sti, esimerkiksi k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat ty\u00f6tavat ja resurssit. Tulokset vahvistivat sit\u00e4, kuinka aistit ovat vahvasti l\u00e4sn\u00e4 musiikintunneilla, koska musiikki on moniaistillinen oppiaine. Tulokset osoittivat suomalaisten opettajien tekev\u00e4n monipuolista ty\u00f6t\u00e4. Tutkimustulokset her\u00e4ttiv\u00e4t pohtimaan sit\u00e4, ett\u00e4 tulisiko musiikintunneista viel\u00e4kin monipuolisempia, jos opettajat tietoisesti yritt\u00e4isiv\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 eri aisteja eri opetustilanteissa. Tulosten mukaan osa t\u00e4llaista jo miettii, ja osa ei pit\u00e4nyt asiaa ajattelemisen arvoisena. Opetuksessa ei saisi luottaa liikaa yhteen aistikanavaan, tai est\u00e4\u00e4 muita, vaikka joskus yksi \u00e4rsyke on riitt\u00e4v\u00e4sti. Aisteja tulisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monella tavalla ja eri j\u00e4rjestyksess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-13T05:57:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T05:57:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133152", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aistit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teemahaastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|