Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus

Identiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitystehtävä, jonka tukemiseen tulisi löytää keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, Nuorten KOMPASSIn, vaikutuksia identiteettikehitykseen yhdeksännen luokan sy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iisakka, Miia-Liina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58502
_version_ 1828193090673836032
author Iisakka, Miia-Liina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Iisakka, Miia-Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Iisakka, Miia-Liina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Iisakka, Miia-Liina
datasource_str_mv jyx
description Identiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitystehtävä, jonka tukemiseen tulisi löytää keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, Nuorten KOMPASSIn, vaikutuksia identiteettikehitykseen yhdeksännen luokan syksyn aikana. Lisäksi tutkittiin masennusoireiden yhteyttä identiteettikehitykseen. Identiteettikehityksen ulottuvuuksia (sitoutuminen, etsiminen, uudelleenharkinta, samaistuminen ja murehtiva etsiminen) tutkittiin sovelletulla Dimensions of Identitity Development Scale –mittarilla (Luyckx, Goossens, Soener ja Beyers, 2008). Masennusoireita mitattiin DEPS-kyselyllä (Salokangas, Stengård & Poutanen, 1994). Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin –tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 882) kyselyvastauksista yhdeksännen luokan alkusyksyllä sekä Nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimukseen osallistuneiden (N = 205) vastauksista loppusyksyllä. Vaikuttavuustutkimukseen osallistuneet nuoret satunnaistettiin interventio- (N = 123) ja kontrolliryhmään (N = 82). Tuettu viiden viikon mittainen verkkointerventio suoritettiin kyselymittausten välissä. Tulokset osoittivat, ettei Nuorten KOMPASSI –verkkointerventiolla ollut vaikutusta nuorten identiteettikehitykseen syksyn aikana. Identiteetin etsiminen ja identiteettiin sitoutuminen lisääntyivät tilastollisesti merkitsevästi sekä interventio- että kontrolliryhmän nuorilla. Masennusoireet olivat negatiivisesti yhteydessä identiteettiin sitoutumiseen, samaistumiseen ja identiteetin etsimiseen. Masennusoireiden ja murehtivan etsimisen välillä oli sen sijaan positiivinen yhteys. Masennusoireet eivät muuntaneet identiteettikehityksen ulottuvuuksissa tapahtuvia muutoksia yhdeksännen luokan syksyn aikana interventio- eivätkä kontrolli-ryhmässä. Tutkimus osoitti, että identiteetin muodostamisessa tapahtuu merkittäviä muutoksia jo lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna peruskoulun lähestyessä loppuaan. Jatkossa on tärkeää tutkia Nuorten KOMPASSIN vaikutuksia nuorten identiteettikehitykseen pidemmällä aikavälillä sekä selvittää, kuinka nuoria voidaan tukea identiteetin etsimisessä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Iisakka, Miia-Liina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-13T05:56:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-13T05:56:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58502", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Identiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitysteht\u00e4v\u00e4, jonka tukemiseen tulisi l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, Nuorten KOMPASSIn, vaikutuksia identiteettikehitykseen yhdeks\u00e4nnen luokan syksyn aikana. Lis\u00e4ksi tutkittiin masennusoireiden yhteytt\u00e4 identiteettikehitykseen. Identiteettikehityksen ulottuvuuksia (sitoutuminen, etsiminen, uudelleenharkinta, samaistuminen ja murehtiva etsiminen) tutkittiin sovelletulla Dimensions of Identitity Development Scale \u2013mittarilla (Luyckx, Goossens, Soener ja Beyers, 2008). Masennusoireita mitattiin DEPS-kyselyll\u00e4 (Salokangas, Steng\u00e5rd & Poutanen, 1994). Aineisto koostui TIKAPUU 2 \u2013 Yl\u00e4koulusta toisen asteen opintoihin \u2013tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 882) kyselyvastauksista yhdeks\u00e4nnen luokan alkusyksyll\u00e4 sek\u00e4 Nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimukseen osallistuneiden (N = 205) vastauksista loppusyksyll\u00e4. Vaikuttavuustutkimukseen osallistuneet nuoret satunnaistettiin interventio- (N = 123) ja kontrolliryhm\u00e4\u00e4n (N = 82). Tuettu viiden viikon mittainen verkkointerventio suoritettiin kyselymittausten v\u00e4liss\u00e4. Tulokset osoittivat, ettei Nuorten KOMPASSI \u2013verkkointerventiolla ollut vaikutusta nuorten identiteettikehitykseen syksyn aikana. Identiteetin etsiminen ja identiteettiin sitoutuminen lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t tilastollisesti merkitsev\u00e4sti sek\u00e4 interventio- ett\u00e4 kontrolliryhm\u00e4n nuorilla. Masennusoireet olivat negatiivisesti yhteydess\u00e4 identiteettiin sitoutumiseen, samaistumiseen ja identiteetin etsimiseen. Masennusoireiden ja murehtivan etsimisen v\u00e4lill\u00e4 oli sen sijaan positiivinen yhteys. Masennusoireet eiv\u00e4t muuntaneet identiteettikehityksen ulottuvuuksissa tapahtuvia muutoksia yhdeks\u00e4nnen luokan syksyn aikana interventio- eiv\u00e4tk\u00e4 kontrolli-ryhm\u00e4ss\u00e4. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 identiteetin muodostamisessa tapahtuu merkitt\u00e4vi\u00e4 muutoksia jo lyhyell\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 tarkasteltuna peruskoulun l\u00e4hestyess\u00e4 loppuaan. Jatkossa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia Nuorten KOMPASSIN vaikutuksia nuorten identiteettikehitykseen pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, kuinka nuoria voidaan tukea identiteetin etsimisess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-13T05:56:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-13T05:56:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteettikehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "masennusoireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkointerventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Identiteettikehityksen tukeminen yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806133151", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58502
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:46Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97c7b1af-5f11-48cc-8005-0562daaeb385\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806133151.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Iisakka, Miia-Liina Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus identiteettikehitys masennusoireet verkkointerventio Psykologia Psychology 202 interventio nuoruus identiteetti hyväksymis- ja omistautumisterapia
title Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
title_full Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
title_fullStr Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
title_full_unstemmed Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
title_short Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla
title_sort identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla nuorten kompassin vaikuttavuustutkimus
title_sub nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
title_txtP Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
topic identiteettikehitys masennusoireet verkkointerventio Psykologia Psychology 202 interventio nuoruus identiteetti hyväksymis- ja omistautumisterapia
topic_facet 202 Psychology Psykologia hyväksymis- ja omistautumisterapia identiteetti identiteettikehitys interventio masennusoireet nuoruus verkkointerventio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58502 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133151
work_keys_str_mv AT iisakkamiialiina identiteettikehityksentukeminenyhdeksännelläluokallanuortenkompassinvaikuttavuu