Vapaaehtoiset lukutaitoa tukemassa lukutuokioiden rakenne ja lukumummien pedagogiset keinot lukumummi ja -vaari -toiminnassa

Tämä tutkimus liittyy Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan lukutuokioiden rakennetta ja lukumummien käyttämiä pedagogisia ohjauskeinoja. Tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäenpää, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58500
Description
Summary:Tämä tutkimus liittyy Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan lukutuokioiden rakennetta ja lukumummien käyttämiä pedagogisia ohjauskeinoja. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli sosiokulttuurinen näkökulma oppimiseen, jonka mukaan oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristön kanssa. Aineisto koostui yhdestätoista noin 20 minuutin mittaisesta videoidusta lukutuokiosta. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kuvailevana tutkimuksena. Lukutuokioiden rakennetta sekä lukumummien käyttämiä pedagogisia ohjauskeinoja kuvailtiin määrällisesti. Tharpin ja Gallimoren (1988) pedagogisen ohjauksen luokittelua hyödynnettiin analyysissa. Pedagogisia ohjauskeinoja kuvailtiin laadullisesti. Tulokset osoittivat että lukutuokioissa toimittiin pääsääntöisesti intervention ohjeiden mukaisesti. Ei-tavoitteenmukainen toiminta vaihteli paljon eri tuokioiden välillä. Lukemiseen käytettiin aikaa keskimäärin 61,6 % tuokion kokonaisajasta. Lukemiseen käytetty aika vaihteli paljon lukutuokioiden välillä. Lukumummit käyttivät monipuolisesti erilaisia pedagogisia ohjauskeinoja, vaikka niiden käyttämisen osuus tuokion kokonaisajasta oli pieni. Tutkimustulosten perusteella olisi tärkeää tarkentaa lukumummien ja -vaarien ohjeita lukutuokioiden toteuttamiseen. Erityisen huolestuttavaa olivat suuret vaihteluvälit ei-tavoitteenmukaisessa toiminnassa ja lukemiseen käytetyssä ajassa. Lukemisajan osuutta tuokioista olisi tarve kasvattaa. Jatkossa samankaltaisten lukemisinterventioiden vuorovaikutusta ja vapaaehtoisten ohjaajien toimintaa on tarpeen tutkia lisää.