Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen

Tutkimus suoritettiin Kokkolassa ja tutkimusjoukon muodostivat kaksi rehtoria ja kolme luokanopettajaa. Tämän tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä draaman käytön merkityksestä ja mahdollisuuksista perusopetuksessa sekä sitä, mitä draaman käyttö vaatii opettajilta. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karvonen, Sanna-Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58473
_version_ 1826225703106904064
author Karvonen, Sanna-Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karvonen, Sanna-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karvonen, Sanna-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karvonen, Sanna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus suoritettiin Kokkolassa ja tutkimusjoukon muodostivat kaksi rehtoria ja kolme luokanopettajaa. Tämän tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä draaman käytön merkityksestä ja mahdollisuuksista perusopetuksessa sekä sitä, mitä draaman käyttö vaatii opettajilta. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty draaman käsitteen avaamiseen sekä sen näyttäytymiseen opetuksessa, muissa tutkimuksissa sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkimukseni kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, ja siinä on käytetty fenomenografista menetelmää. Aineistoanalyysi alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutkimukselle oleelliset merkitykset nostettiin esiin. Tämän jälkeen aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan ja pyrittiin löytämään kategorioita yhdistäviä tekijöitä. Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme pääkategoriaa. Syntyneet kategoriat olivat oppimisprosessin osa, autenttisuus sekä kokonaisuuden hahmottaminen. Draaman mahdollisuuksien ja hyötyjen käsittäminen näyttäytyi luokanopettajien ja rehtoreiden haastatteluissa draaman ymmärtämisenä autenttisuuden mahdollistajana. Draaman menetelmien koettiin olevan osa oppimisprosessia muotoutuen kulloisenkin oppimistavoitteen suuntaiseksi. Yhtenäisenä tekijänä syntyneiden kategorioiden välille muodostui draaman käsittäminen kokonaisuuden hahmottajana. Yhdistäviksi tekijöiksi kokonaisuuden hahmottamisen näkökulmasta nousi se, että draaman hyödyntäminen oli riippuvainen luokanopettajan tiedoista ja taidoista. Tutkimukseni perusteella luokanopettajat kokevat tarvitsevansa lisää tietoa ja taitoa draaman käytön mahdollisuuksista opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvonen, Sanna-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T11:40:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T11:40:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58473", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus suoritettiin Kokkolassa ja tutkimusjoukon muodostivat kaksi rehtoria ja kolme luokanopettajaa. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 draaman k\u00e4yt\u00f6n merkityksest\u00e4 ja mahdollisuuksista perusopetuksessa sek\u00e4 sit\u00e4, mit\u00e4 draaman k\u00e4ytt\u00f6 vaatii opettajilta. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty draaman k\u00e4sitteen avaamiseen sek\u00e4 sen n\u00e4ytt\u00e4ytymiseen opetuksessa, muissa tutkimuksissa sek\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. \nTutkimukseni kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, ja siin\u00e4 on k\u00e4ytetty fenomenografista menetelm\u00e4\u00e4. Aineistoanalyysi alkoi tutustumalla aineistoon, mink\u00e4 j\u00e4lkeen tutkimukselle oleelliset merkitykset nostettiin esiin. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan ja pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n kategorioita yhdist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. \nTutkimuksen tuloksena syntyi kolme p\u00e4\u00e4kategoriaa. Syntyneet kategoriat olivat oppimisprosessin osa, autenttisuus sek\u00e4 kokonaisuuden hahmottaminen. \nDraaman mahdollisuuksien ja hy\u00f6tyjen k\u00e4sitt\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4ytyi luokanopettajien ja rehtoreiden haastatteluissa draaman ymm\u00e4rt\u00e4misen\u00e4 autenttisuuden mahdollistajana. Draaman menetelmien koettiin olevan osa oppimisprosessia muotoutuen kulloisenkin oppimistavoitteen suuntaiseksi. Yhten\u00e4isen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 syntyneiden kategorioiden v\u00e4lille muodostui draaman k\u00e4sitt\u00e4minen kokonaisuuden hahmottajana. Yhdist\u00e4viksi tekij\u00f6iksi kokonaisuuden hahmottamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta nousi se, ett\u00e4 draaman hy\u00f6dynt\u00e4minen oli riippuvainen luokanopettajan tiedoista ja taidoista. Tutkimukseni perusteella luokanopettajat kokevat tarvitsevansa lis\u00e4\u00e4 tietoa ja taitoa draaman k\u00e4yt\u00f6n mahdollisuuksista opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-08T11:40:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T11:40:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien valmiudet draaman hy\u00f6dynt\u00e4miseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083128", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamapedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58473
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2ff7cf1-30cc-48c4-be42-115d0116f169\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083128.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karvonen, Sanna-Kaisa Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat fenomenografia perusopetus draamapedagogiikka draamakasvatus
title Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
title_full Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
title_fullStr Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
title_full_unstemmed Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
title_short Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
title_sort luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
title_txtP Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat fenomenografia perusopetus draamapedagogiikka draamakasvatus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education draamakasvatus draamapedagogiikka fenomenografia luokanopettajat perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58473 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083128
work_keys_str_mv AT karvonensannakaisa luokanopettajienvalmiudetdraamanhyödyntämiseen