Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista maahanmuuttajaoppilaiden tukemisessa. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppila, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58470
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista maahanmuuttajaoppilaiden tukemisessa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta laaja-alaista erityisopettajaa Keski-Suomen alueen alakouluista. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajat kokivat maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa haastavaksi koulunkäynnin tukemisen sekä työn moniulotteisuuden, johon sisältyivät itsenäinen perehtyminen maahanmuuttajien opetukseen ja ajankäytön suunnittelu. Erityisopettajat kokivat luokanopettajien konsultoinnin kehittävän heidän ammatillista kompetenssiaan sekä helpottavan maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen ja tukitoimien suunnittelua. Ammatillisen kompetenssin kehittämisessä korostui erityisesti vertaisoppiminen ja kollegiaalinen tuki. Tulokset osoittivat, että konsultointi koettiin merkittävänä apuna maahanmuuttajaoppilaiden tukemisessa. Siitä huolimatta sen toteuttamiseen ei usein ollut riittävästi aikaa, minkä koettiin toisinaan vaikeuttavan konsultoivan työotteen tarkoituksenmukaista toteuttamista. Maahanmuuttajaoppilaiden määrän lisääntymisen vuoksi erityisopettajat kaipasivat lisäkoulutusta monikulttuuristen oppilaiden tukemiseen.