Kriittinen ajattelu alakoulussa miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta

Tämän filosofian pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä kriittisen ajattelun käsitteellä tarkoitetaan alakoululaisten opettamisessa, ja kuinka kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelma nostaa esiin tarpeen ja tavoitteen krii...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkonen, Aino
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58464
_version_ 1826225717153628160
author Mikkonen, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkonen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkonen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkonen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tämän filosofian pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä kriittisen ajattelun käsitteellä tarkoitetaan alakoululaisten opettamisessa, ja kuinka kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelma nostaa esiin tarpeen ja tavoitteen kriittisen ajattelun kehittämiselle, mutta ei varsinaisia työvälineitä siihen, kuinka lasten kriittistä ajattelua voidaan käytännössä kehittää. Tarve kriittisen ajattelun kehittämiselle näyttää nyky-yhteiskunnassa olevan jatkuvasti kasvava, ja yhä nuorempien oppilaiden keskuudessa. Kriittisen ajattelun käsitettä lähestytään kasvatusfilosofisesta näkökulmasta, ja tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä keinoja filosofiset keskustelumetodit tarjoavat tarpeen täyttämiseksi. Tutkimuksen aineiston muodostavat tällä hetkellä käytössä oleva perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, sekä kahden kasvatusfilosofin, Matthew Lipmanin ja Oscar Brenifierin metodeihin liittyvä aineisto. Tutkielman aineistona on käytetty myös UNESCO:n julkaisemaa kansainvälistä raporttia filosofian opetuksen tilanteesta. Kotimaista näkökulmaa tutkielmaan tuovat suomalaisten kasvatusfilosofien, Hannu Juuson ja Tuukka Tomperin kirjoitukset. Kriittinen ajattelu ja sen kehittäminen näyttäytyvät tutkielmani aineiston valossa ajankohtaiselta ja tarpeelliselta. Filosofian oppiaineella on pitkä historia ajattelutaitojen kehittämisessä, jonka vuoksi tutkielman keskiössä on pedagogisen filosofian hyödyntäminen erityisesti alakouluikäisiä opettaessa. Tutkielmassa on esitelty kaksi keskustelua hyödyntävää opetusmetodia, joiden yhteys kriittisen ajattelun kehittymiseen voidaan todeta tutkielmassa esiin tuodun aineiston avulla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T10:24:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T10:24:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n filosofian pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 kriittisen ajattelun k\u00e4sitteell\u00e4 tarkoitetaan alakoululaisten opettamisessa, ja kuinka kriittist\u00e4 ajattelua voidaan kehitt\u00e4\u00e4 pedagogisen filosofian kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelma nostaa esiin tarpeen ja tavoitteen kriittisen ajattelun kehitt\u00e4miselle, mutta ei varsinaisia ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4 siihen, kuinka lasten kriittist\u00e4 ajattelua voidaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4. Tarve kriittisen ajattelun kehitt\u00e4miselle n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nyky-yhteiskunnassa olevan jatkuvasti kasvava, ja yh\u00e4 nuorempien oppilaiden keskuudessa. Kriittisen ajattelun k\u00e4sitett\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n kasvatusfilosofisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mit\u00e4 keinoja filosofiset keskustelumetodit tarjoavat tarpeen t\u00e4ytt\u00e4miseksi.\r\n\r\nTutkimuksen aineiston muodostavat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleva perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, sek\u00e4 kahden kasvatusfilosofin, Matthew Lipmanin ja Oscar Brenifierin metodeihin liittyv\u00e4 aineisto. Tutkielman aineistona on k\u00e4ytetty my\u00f6s UNESCO:n julkaisemaa kansainv\u00e4list\u00e4 raporttia filosofian opetuksen tilanteesta. Kotimaista n\u00e4k\u00f6kulmaa tutkielmaan tuovat suomalaisten kasvatusfilosofien, Hannu Juuson ja Tuukka Tomperin kirjoitukset. \r\n\r\nKriittinen ajattelu ja sen kehitt\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t tutkielmani aineiston valossa ajankohtaiselta ja tarpeelliselta. Filosofian oppiaineella on pitk\u00e4 historia ajattelutaitojen kehitt\u00e4misess\u00e4, jonka vuoksi tutkielman keski\u00f6ss\u00e4 on pedagogisen filosofian hy\u00f6dynt\u00e4minen erityisesti alakouluik\u00e4isi\u00e4 opettaessa. Tutkielmassa on esitelty kaksi keskustelua hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusmetodia, joiden yhteys kriittisen ajattelun kehittymiseen voidaan todeta tutkielmassa esiin tuodun aineiston avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-08T10:24:33Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T10:24:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "filosofiaa lapsille", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen filosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittist\u00e4 ajattelua voidaan kehitt\u00e4\u00e4 pedagogisen filosofian kautta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083119", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "filosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58464
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bce62966-03e0-4339-b150-b970d21c2ce4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083119.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Aino Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta filosofiaa lapsille pedagoginen filosofia Filosofia Philosophy 201 kasvatusfilosofia alakoulu kriittinen ajattelu filosofia keskustelutaito
title Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
title_full Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
title_fullStr Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
title_full_unstemmed Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
title_short Kriittinen ajattelu alakoulussa
title_sort kriittinen ajattelu alakoulussa miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
title_sub miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
title_txtP Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
topic filosofiaa lapsille pedagoginen filosofia Filosofia Philosophy 201 kasvatusfilosofia alakoulu kriittinen ajattelu filosofia keskustelutaito
topic_facet 201 Filosofia Philosophy alakoulu filosofia filosofiaa lapsille kasvatusfilosofia keskustelutaito kriittinen ajattelu pedagoginen filosofia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58464 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083119
work_keys_str_mv AT mikkonenaino kriittinenajattelualakoulussamitenkriittistäajatteluavoidaankehittääpedagogisenfilo