Huomioita hyvyydestä luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä vah-vuusperustainen opetus saa luokanopettajien kertomuksissa sekä miten erilaisten oppilaiden vahvuuksien löytymistä ja vahvistamista tuetaan inklusiivisessa koulussa. Tutkimuksessamme tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä vah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Luukkainen, Maija, Koskela, Anu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58462
_version_ 1826225701919916032
author Luukkainen, Maija Koskela, Anu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luukkainen, Maija Koskela, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luukkainen, Maija Koskela, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luukkainen, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä vah-vuusperustainen opetus saa luokanopettajien kertomuksissa sekä miten erilaisten oppilaiden vahvuuksien löytymistä ja vahvistamista tuetaan inklusiivisessa koulussa. Tutkimuksessamme tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä vahvuusperustaisesta opetuksesta ja sen hyödyntämisestä luokkaan integroitujen oppilaiden kohdalla. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin narratiivisella haastattelulla. Haastatteluihin osallistui kuusi espoolaista luokanopettajaa, jotka työskentelevät inklusiivisessa koulussa. Myös aineiston käsittelyssä käytimme sekä narratiivista analyysia että narratiivien analyysia. Analyysin kautta nousivat esiin Vahvuus-Veikon, Intuitio-Irman ja Toimija-Tertun tyyppitari-nat. Saatujen tulosten mukaan luokanopettajat ymmärsivät vahvuusperustaisuuden monin eri tavoin. Opettajat eivät olleet saaneet vahvuusperustaisuuteen koulutusta vaan heidän tietämyksensä vahvuusperustaisesta opetuksesta nousi pääosin oman kiinnostuksen pohjalta hankitusta tiedosta. Luonteenvahvuuksia omatoimisesti opiskelleet opettajat määrittelivät vahvuudet positiivisen pedagogiikan teoriaan perustuen, mutta luonteenvahvuudet sekoittuivat myös akateemisiin taitoihin tai tunnetaitoihin. Opettajien tarinoissa nousi selkeästi esille osallisuuden pyrkimys ja halu oppilaiden hyvinvoinnin tukemiseen. Vahvuusperustainen lähestymistapa ei näyttäytynyt kuitenkaan erityisen merkittävänä integrointien yhteydessä. Vahvuusperustaisuutta merkittävämmäksi tekijäksi integrointiin liittyen opettajat kokivat yhtenäisen toimintakulttuurin tai sen puuttumisen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luukkainen, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T10:16:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T10:16:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58462", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 vah-vuusperustainen opetus saa luokanopettajien kertomuksissa sek\u00e4 miten erilaisten oppilaiden vahvuuksien l\u00f6ytymist\u00e4 ja vahvistamista tuetaan inklusiivisessa koulussa.\r\nTutkimuksessamme tarkasteltiin luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 vahvuusperustaisesta opetuksesta ja sen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 luokkaan integroitujen oppilaiden kohdalla. Laadullinen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin narratiivisella haastattelulla. Haastatteluihin osallistui kuusi espoolaista luokanopettajaa, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t inklusiivisessa koulussa. My\u00f6s aineiston k\u00e4sittelyss\u00e4 k\u00e4ytimme sek\u00e4 narratiivista analyysia ett\u00e4 narratiivien analyysia. Analyysin kautta nousivat esiin Vahvuus-Veikon, Intuitio-Irman ja Toimija-Tertun tyyppitari-nat.\r\nSaatujen tulosten mukaan luokanopettajat ymm\u00e4rsiv\u00e4t vahvuusperustaisuuden monin eri tavoin. Opettajat eiv\u00e4t olleet saaneet vahvuusperustaisuuteen koulutusta vaan heid\u00e4n tiet\u00e4myksens\u00e4 vahvuusperustaisesta opetuksesta nousi p\u00e4\u00e4osin oman kiinnostuksen pohjalta hankitusta tiedosta. Luonteenvahvuuksia omatoimisesti opiskelleet opettajat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t vahvuudet positiivisen pedagogiikan teoriaan perustuen, mutta luonteenvahvuudet sekoittuivat my\u00f6s akateemisiin taitoihin tai tunnetaitoihin. \r\nOpettajien tarinoissa nousi selke\u00e4sti esille osallisuuden pyrkimys ja halu oppilaiden hyvinvoinnin tukemiseen. Vahvuusperustainen l\u00e4hestymistapa ei n\u00e4ytt\u00e4ytynyt kuitenkaan erityisen merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 integrointien yhteydess\u00e4. Vahvuusperustaisuutta merkitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ksi tekij\u00e4ksi integrointiin liittyen opettajat kokivat yhten\u00e4isen toimintakulttuurin tai sen puuttumisen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-08T10:16:15Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T10:16:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuusperustainen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Huomioita hyvyydest\u00e4 : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083117", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58462
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/afa33916-efda-430a-9d07-71df930ba6ee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083117.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luukkainen, Maija Koskela, Anu Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa. vahvuusperustainen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat positiivinen pedagogiikka inkluusio integroitu opetus
title Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
title_full Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
title_fullStr Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa. Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
title_full_unstemmed Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa. Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
title_short Huomioita hyvyydestä
title_sort huomioita hyvyydestä luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa
title_sub luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
title_txtP Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
topic vahvuusperustainen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat positiivinen pedagogiikka inkluusio integroitu opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education inkluusio integroitu opetus luokanopettajat positiivinen pedagogiikka vahvuusperustainen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58462 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083117
work_keys_str_mv AT luukkainenmaija huomioitahyvyydestäluokanopettajienkertomuksiavahvuusperustaisestaopetuksestaink