A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications

Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nykyään vallitsevilla opetusmetodeilla, on ääntäminen silti tärkeä osa englannin kielen oppimista. Se vähentää väärinymmärrysten määrää kommunikaatiotilanteissa. YouTube-videot ja mobiilisovellukset sisältävät p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sundberg, Juho, Siidoroff, Aleksi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58455
_version_ 1826225805766688768
author Sundberg, Juho Siidoroff, Aleksi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sundberg, Juho Siidoroff, Aleksi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sundberg, Juho Siidoroff, Aleksi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sundberg, Juho
datasource_str_mv jyx
description Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nykyään vallitsevilla opetusmetodeilla, on ääntäminen silti tärkeä osa englannin kielen oppimista. Se vähentää väärinymmärrysten määrää kommunikaatiotilanteissa. YouTube-videot ja mobiilisovellukset sisältävät paljon materiaalia, joiden käyttöä ei ole tutkittu kattavasti, varsinkaan YouTuben tapauksessa. Teknologian ja mobiilisovellusten käytöstä opetuksessa on saatavilla jo jonkin verran aiempaa tutkimusta. Tämä tutkimus tuo näkökulmaa siihen, millaista materiaalia on saatavilla englannin kielen ääntämisen opiskeluun YouTubessa ja mobiilisovelluksina. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään näiden materiaalien käyttökelpoisuutta opetuksessa ja oppimisen apuna. Tutkimukseen sisältyi 25 YouTube-videota ja kolme mobiilisovellusta, joista tehtiin kuvaukset ja analyysit valittuun kirjallisuuteen pohjautuen. Valitsimme viisi suprasegmentaalista elementtiä tarkasteltavaksi. Kyseiset elementit olivat sanan ja lauseen paino, rytmi, intonaatio ja ‘connected speech’. Tarkastelemastamme aineistosta selvisi, että tämä materiaali on hyvin vaihtelevaa ja ennalta-arvaamatonta. Tästä teimme johtopäätöksen, että sitä tulisi kohdella toissijaisena materiaalina opetuksessa ja opetuksessa. Tällöin ennalta-arvaamattomuutta voisi tasapainottaa luotettavilla ja virallisilla lähteillä, kuten opetusmateriaaleilla kouluissa. Selvitimme kuitenkin, että nämä materiaalit ovat käyttökelpoisia oppimisen tukena, ja pystyvät tuomaan oppijoille erilaista ja autenttista materiaalia. Tämä päätelmä tuki tutkimuksen hypoteeseja.
first_indexed 2019-08-19T08:21:07Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sundberg, Juho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siidoroff, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T08:00:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T08:00:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58455", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka natiivinomainen puhe ei ole ollut kielenoppimisessa erityisen painotettu osa-alue nyky\u00e4\u00e4n vallitsevilla opetusmetodeilla, on \u00e4\u00e4nt\u00e4minen silti t\u00e4rke\u00e4 osa englannin kielen oppimista. Se v\u00e4hent\u00e4\u00e4 v\u00e4\u00e4rinymm\u00e4rrysten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 kommunikaatiotilanteissa. YouTube-videot ja mobiilisovellukset sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t paljon materiaalia, joiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ei ole tutkittu kattavasti, varsinkaan YouTuben tapauksessa. Teknologian ja mobiilisovellusten k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa on saatavilla jo jonkin verran aiempaa tutkimusta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo n\u00e4k\u00f6kulmaa siihen, millaista materiaalia on saatavilla englannin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opiskeluun YouTubessa ja mobiilisovelluksina. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n n\u00e4iden materiaalien k\u00e4ytt\u00f6kelpoisuutta opetuksessa ja oppimisen apuna. Tutkimukseen sis\u00e4ltyi 25 YouTube-videota ja kolme mobiilisovellusta, joista tehtiin kuvaukset ja analyysit valittuun kirjallisuuteen pohjautuen. Valitsimme viisi suprasegmentaalista elementti\u00e4 tarkasteltavaksi. Kyseiset elementit olivat sanan ja lauseen paino, rytmi, intonaatio ja \u2018connected speech\u2019. Tarkastelemastamme aineistosta selvisi, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 materiaali on hyvin vaihtelevaa ja ennalta-arvaamatonta. T\u00e4st\u00e4 teimme johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen, ett\u00e4 sit\u00e4 tulisi kohdella toissijaisena materiaalina opetuksessa ja opetuksessa. T\u00e4ll\u00f6in ennalta-arvaamattomuutta voisi tasapainottaa luotettavilla ja virallisilla l\u00e4hteill\u00e4, kuten opetusmateriaaleilla kouluissa. Selvitimme kuitenkin, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 materiaalit ovat k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia oppimisen tukena, ja pystyv\u00e4t tuomaan oppijoille erilaista ja autenttista materiaalia. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4\u00e4telm\u00e4 tuki tutkimuksen hypoteeseja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-08T08:00:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T08:00:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "YouTube", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobile applications", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083110", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilisovellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobile apps", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58455
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/51c26bcb-40dc-48e1-9751-c3a60ff21b48\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083110.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sundberg, Juho Siidoroff, Aleksi A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications e-materials YouTube pronunciation teaching education mobile applications Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli mobiilisovellukset ääntäminen teaching and instruction English language mobile apps pronunciation
title A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
title_full A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
title_fullStr A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
title_full_unstemmed A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
title_short A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
title_sort critical review of english pronunciation teaching on youtube and in mobile applications
title_txtP A critical review of English pronunciation teaching on YouTube and in mobile applications
topic e-materials YouTube pronunciation teaching education mobile applications Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli mobiilisovellukset ääntäminen teaching and instruction English language mobile apps pronunciation
topic_facet 301 Englannin kieli English English language YouTube e-materials education englannin kieli mobiilisovellukset mobile applications mobile apps opetus pronunciation pronunciation teaching teaching and instruction ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58455 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083110
work_keys_str_mv AT sundbergjuho acriticalreviewofenglishpronunciationteachingonyoutubeandinmobileapplications AT sundbergjuho criticalreviewofenglishpronunciationteachingonyoutubeandinmobileapplications