Uhasta mahdollisuus negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta

Tämä työ tutki negatiivisen työntekijäsitoutuneisuuden ilmiötä viestinnällisistä näkökulmista käsin. Työn tarkoitus oli tutkia kvantitatiivisena tutkimuksena työntekijöiden julkisesti jakamia negatiivisia arvioita glassdoor.com -sivustolta. Tässä työssä tutkittiin mitä on negatiivinen työntekijäsito...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Raitio, Taru, Myllyniemi, Jessica
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58452
_version_ 1826225764121444352
author Raitio, Taru Myllyniemi, Jessica
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raitio, Taru Myllyniemi, Jessica Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raitio, Taru Myllyniemi, Jessica Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raitio, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tämä työ tutki negatiivisen työntekijäsitoutuneisuuden ilmiötä viestinnällisistä näkökulmista käsin. Työn tarkoitus oli tutkia kvantitatiivisena tutkimuksena työntekijöiden julkisesti jakamia negatiivisia arvioita glassdoor.com -sivustolta. Tässä työssä tutkittiin mitä on negatiivinen työntekijäsitoutuneisuus ja mihin asioihin negatiivisesti sitoutuneet työntekijät ovat tyytymättömiä antamiensa arviointien perusteella. Tutkimuksen aineisto on kerätty glassdoor.com -sivustolta tammikuussa 2018. Aineistona toimivat yhden tietoliikennealan organisaation huonoimman tähtiluokituksen saaneet arviot. Aineisto kerättiin verkkoaineistona ja analysoitiin käyttäen tilastollisia menetelmiä: ristiintaulukointia, varianssianalyysia sekä logistista regressioanalyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tässä tutkimuksessa negatiivinen työntekijäsitoutuneisuus tarkoittaa viestinnän näkökulmasta työntekijän vapaaehtoisesti ja julkisesti verkkoympäristössä jakamia tyytymättömyyden kokemuksia organisaatiostaan. Tutkimus osoitti, että negatiivisesti sitoutuneet työntekijät ovat tyytymättömiä useampaan osa-alueeseen työssään, heidän kokemuksensa organisaatiosta on huono ja työntekijät eivät ole halukkaita suosittelemaan organisaatiotaan muille. Tämän tutkimuksen perusteella negatiivisesti sitoutuneet työntekijät jakavat negatiivisia arviointeja palkasta, johtamisesta sekä yrityksen käytännöistä ja hallinnosta. Tutkimus osoitti, että työntekijöiden julkisilla foorumeilla käymä keskustelu voi paljastaa organisaatiolle niitä tyytymättömyyttä aiheuttavia epäkohtia, joita ei saada välttämättä muuta kautta organisaation tietoon. Organisaatioiden olisi hyvä nähdä julkiset negatiiviset kommentit organisaation kehityskohteina, joihin puututaan niin viestinnän, johtamisen kuin muiden konkreettisten toimien avulla. Organisaation tulisi osata kääntää negatiiviset arvioinnit uhasta mahdollisuudeksi. This study looks at the phenomenon of negative employee engagement from a communications point of view. Designed as a quantitative study, the thesis aims to review employees’ negative evaluations of employers from glassdoor.com. The research seeks to define negative employee engagement, and explores the reasons behind employee dissatisfaction based on online evaluations. Study data has been collected from glassdoor.com in January 2018. The lowest star ratings from one target organization have been collected as research data, as well as employee reviews from the previous five years. The data was collected from an online source and analyzed by using three statistical methods: cross table, variance analysis, and logistic regression analysis. This study shows that negative employee engagement can be defined as an employee’s voluntary and publicly available dissatisfaction towards their organization. The research shows that negatively engaged employees are dissatisfied with more than one sector in their work, have had poor experiences with the organization, and they are unwilling to recommend the organization to others. The study also shows that such employees share negative comments about salary, management, corporate practices, and administration. This study shows that employees’ reviews of employers may reveal negative experiences and employee dissatisfaction in ways that would not be revealed to organizations through other channels. Organizations should be able to see public negative reviews and comments as development goals that can be directly addressed through communication, leadership, and through other concrete actions. Organizations should be able to find an opportunity out of a threat.
first_indexed 2019-08-19T08:21:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raitio, Taru", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyniemi, Jessica", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T07:37:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T07:37:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58452", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 tutki negatiivisen ty\u00f6ntekij\u00e4sitoutuneisuuden ilmi\u00f6t\u00e4 viestinn\u00e4llisist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmista k\u00e4sin. Ty\u00f6n tarkoitus oli tutkia kvantitatiivisena tutkimuksena ty\u00f6ntekij\u00f6iden julkisesti jakamia negatiivisia arvioita glassdoor.com -sivustolta. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin mit\u00e4 on negatiivinen ty\u00f6ntekij\u00e4sitoutuneisuus ja mihin asioihin negatiivisesti sitoutuneet ty\u00f6ntekij\u00e4t ovat tyytym\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 antamiensa arviointien perusteella. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty glassdoor.com -sivustolta tammikuussa 2018. Aineistona toimivat yhden tietoliikennealan organisaation huonoimman t\u00e4htiluokituksen saaneet arviot. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkoaineistona ja analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en tilastollisia menetelmi\u00e4: ristiintaulukointia, varianssianalyysia sek\u00e4 logistista regressioanalyysia. \n Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa negatiivinen ty\u00f6ntekij\u00e4sitoutuneisuus tarkoittaa viestinn\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta ty\u00f6ntekij\u00e4n vapaaehtoisesti ja julkisesti verkkoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 jakamia tyytym\u00e4tt\u00f6myyden kokemuksia organisaatiostaan. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 negatiivisesti sitoutuneet ty\u00f6ntekij\u00e4t ovat tyytym\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 useampaan osa-alueeseen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, heid\u00e4n kokemuksensa organisaatiosta on huono ja ty\u00f6ntekij\u00e4t eiv\u00e4t ole halukkaita suosittelemaan organisaatiotaan muille. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella negatiivisesti sitoutuneet ty\u00f6ntekij\u00e4t jakavat negatiivisia arviointeja palkasta, johtamisesta sek\u00e4 yrityksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 ja hallinnosta.\n Tutkimus osoitti, ett\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden julkisilla foorumeilla k\u00e4ym\u00e4 keskustelu voi paljastaa organisaatiolle niit\u00e4 tyytym\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4 aiheuttavia ep\u00e4kohtia, joita ei saada v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 muuta kautta organisaation tietoon. Organisaatioiden olisi hyv\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 julkiset negatiiviset kommentit organisaation kehityskohteina, joihin puututaan niin viestinn\u00e4n, johtamisen kuin muiden konkreettisten toimien avulla. Organisaation tulisi osata k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 negatiiviset arvioinnit uhasta mahdollisuudeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study looks at the phenomenon of negative employee engagement from a communications point of view. Designed as a quantitative study, the thesis aims to review employees\u2019 negative evaluations of employers from glassdoor.com. The research seeks to define negative employee engagement, and explores the reasons behind employee dissatisfaction based on online evaluations. Study data has been collected from glassdoor.com in January 2018. The lowest star ratings from one target organization have been collected as research data, as well as employee reviews from the previous five years. The data was collected from an online source and analyzed by using three statistical methods: cross table, variance analysis, and logistic regression analysis.\n This study shows that negative employee engagement can be defined as an\nemployee\u2019s voluntary and publicly available dissatisfaction towards their organization. The research shows that negatively engaged employees are dissatisfied with more than one sector in their work, have had poor experiences with the organization, and they are unwilling to recommend the organization to others. The study also shows that such employees share negative comments about salary, management, corporate practices, and administration.\n This study shows that employees\u2019 reviews of employers may reveal negative\nexperiences and employee dissatisfaction in ways that would not be revealed to organizations through other channels. Organizations should be able to see public negative reviews and comments as development goals that can be directly addressed through communication, leadership, and through other concrete actions. Organizations should be able to find an opportunity out of a threat.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-08T07:37:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T07:37:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiivinen ty\u00f6ntekij\u00e4sitoutuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiivisesti sitoutumattomat ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tyytym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden ty\u00f6ntekij\u00f6iden julkisia arvioita ty\u00f6nantajasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083107", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4inen tiedotus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyytym\u00e4tt\u00f6myys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58452
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db75fb4b-45e3-4e28-a7f8-0308b65166a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083107.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raitio, Taru Myllyniemi, Jessica Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta negatiivinen työntekijäsitoutuneisuus aktiivisesti sitoutumattomat työntekijät tyytymättömät työntekijät sisäinen viestintä Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 työntekijät sisäinen tiedotus tyytymättömyys henkilöstösuunnittelu työhyvinvointi
title Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta
title_full Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta
title_fullStr Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta
title_full_unstemmed Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta
title_short Uhasta mahdollisuus
title_sort uhasta mahdollisuus negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta
title_sub negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta
title_txtP Uhasta mahdollisuus : negatiivisesti sitoutuneiden työntekijöiden julkisia arvioita työnantajasta
topic negatiivinen työntekijäsitoutuneisuus aktiivisesti sitoutumattomat työntekijät tyytymättömät työntekijät sisäinen viestintä Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 työntekijät sisäinen tiedotus tyytymättömyys henkilöstösuunnittelu työhyvinvointi
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen aktiivisesti sitoutumattomat työntekijät henkilöstösuunnittelu negatiivinen työntekijäsitoutuneisuus sisäinen tiedotus sisäinen viestintä tyytymättömyys tyytymättömät työntekijät työhyvinvointi työntekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58452 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083107
work_keys_str_mv AT raitiotaru uhastamahdollisuusnegatiivisestisitoutuneidentyöntekijöidenjulkisiaarvioitatyönantaja