"Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä miten tablet-laitteita hyödynnetään esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rinta, Hanna-Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58444
_version_ 1828193090632941568
author Rinta, Hanna-Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rinta, Hanna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rinta, Hanna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rinta, Hanna-Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä miten tablet-laitteita hyödynnetään esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla esiopetusryhmien tablet-laitteiden käyttöä sekä toteuttamalla neljä puolistrukturoitua teemahaastattelua lastentarhanopettajille. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti temaattista analyysia soveltaen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa vaatii varhaiskasvattajilta perehtymistä ja kouluttautumista. Opettajat kuvasivat tablet-laitteiden tulon lähes täysin positiivisena asiana. Tosin työyhteisöissä ilmeni vastustusta tablet-laitteita kohtaan. Tulosten perusteella tablet-laitteiden tulo edistää lastentarhanopettajien ammatillista kehittymistä, virkeyttä ja motivaatiota työtä kohtaan. Lisäksi lastentarhanopettajat kuvasivat tablet-laitteita merkityksellisinä oppimisvälineinä lapsille. Tablet-laitteita hyödynnettiin monipuolisesti sekä lasten vapaassa käytössä että aikuisten ohjaamana. Tablet-laitteiden kotouttaminen esiopetukseen vaatii laajempaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutosta ja teknologian ottamista osaksi rutiineja. Tietoa tablet-laitteista ja niiden tarkoituksenmukaisesta pedagogisesta hyödyntämisestä tarvittaisiin lisää. Tablet-laitteiden avulla voidaan kehittää varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria sekä tukea lasten oppimista ja lastentarhanopettajien ammatillista kehittymistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rinta, Hanna-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T06:43:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T06:43:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58444", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkityst\u00e4 omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 miten tablet-laitteita hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla esiopetusryhmien tablet-laitteiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 toteuttamalla nelj\u00e4 puolistrukturoitua teemahaastattelua lastentarhanopettajille. Aineiston analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti temaattista analyysia soveltaen.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 tablet-laitteiden hy\u00f6dynt\u00e4minen esiopetuksessa vaatii varhaiskasvattajilta perehtymist\u00e4 ja kouluttautumista. Opettajat kuvasivat tablet-laitteiden tulon l\u00e4hes t\u00e4ysin positiivisena asiana. Tosin ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 ilmeni vastustusta tablet-laitteita kohtaan. Tulosten perusteella tablet-laitteiden tulo edist\u00e4\u00e4 lastentarhanopettajien ammatillista kehittymist\u00e4, virkeytt\u00e4 ja motivaatiota ty\u00f6t\u00e4 kohtaan. Lis\u00e4ksi lastentarhanopettajat kuvasivat tablet-laitteita merkityksellisin\u00e4 oppimisv\u00e4linein\u00e4 lapsille. Tablet-laitteita hy\u00f6dynnettiin monipuolisesti sek\u00e4 lasten vapaassa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ett\u00e4 aikuisten ohjaamana.\nTablet-laitteiden kotouttaminen esiopetukseen vaatii laajempaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutosta ja teknologian ottamista osaksi rutiineja. Tietoa tablet-laitteista ja niiden tarkoituksenmukaisesta pedagogisesta hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 tarvittaisiin lis\u00e4\u00e4. Tablet-laitteiden avulla voidaan kehitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria sek\u00e4 tukea lasten oppimista ja lastentarhanopettajien ammatillista kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-08T06:43:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T06:43:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tablet-laite", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotouttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Maailma muuttuu muruseni\": Tablet-laitteiden hy\u00f6dynt\u00e4minen esiopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083105", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taulutietokoneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58444
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:48Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/622e14d0-ab1c-421d-856c-f5d9de01e44d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083105.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rinta, Hanna-Mari "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa tablet-laite kotouttaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 teknologia tietokoneavusteinen opetus esiopetus taulutietokoneet lastentarhanopettajat varhaiskasvatus opetusteknologia
title "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
title_full "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
title_fullStr "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
title_full_unstemmed "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
title_short "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
title_sort maailma muuttuu muruseni tablet laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
title_txtP "Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa
topic tablet-laite kotouttaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 teknologia tietokoneavusteinen opetus esiopetus taulutietokoneet lastentarhanopettajat varhaiskasvatus opetusteknologia
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus kotouttaminen lastentarhanopettajat opetusteknologia tablet-laite taulutietokoneet teknologia tietokoneavusteinen opetus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58444 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083105
work_keys_str_mv AT rintahannamari maailmamuuttuumurusenitabletlaitteidenhyödyntäminenesiopetuksessa