"Maailma muuttuu muruseni": Tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä miten tablet-laitteita hyödynnetään esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rinta, Hanna-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58444
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tablet-laitteiden kotouttamista esiopetukseen. Erityisesti tarkoituksena oli selvittää, miten lastentarhanopettajat kuvaavat tablet-laitteiden merkitystä omassa työssään sekä miten tablet-laitteita hyödynnetään esiopetuksen pedagogisessa toiminnassa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla esiopetusryhmien tablet-laitteiden käyttöä sekä toteuttamalla neljä puolistrukturoitua teemahaastattelua lastentarhanopettajille. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti temaattista analyysia soveltaen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tablet-laitteiden hyödyntäminen esiopetuksessa vaatii varhaiskasvattajilta perehtymistä ja kouluttautumista. Opettajat kuvasivat tablet-laitteiden tulon lähes täysin positiivisena asiana. Tosin työyhteisöissä ilmeni vastustusta tablet-laitteita kohtaan. Tulosten perusteella tablet-laitteiden tulo edistää lastentarhanopettajien ammatillista kehittymistä, virkeyttä ja motivaatiota työtä kohtaan. Lisäksi lastentarhanopettajat kuvasivat tablet-laitteita merkityksellisinä oppimisvälineinä lapsille. Tablet-laitteita hyödynnettiin monipuolisesti sekä lasten vapaassa käytössä että aikuisten ohjaamana. Tablet-laitteiden kotouttaminen esiopetukseen vaatii laajempaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutosta ja teknologian ottamista osaksi rutiineja. Tietoa tablet-laitteista ja niiden tarkoituksenmukaisesta pedagogisesta hyödyntämisestä tarvittaisiin lisää. Tablet-laitteiden avulla voidaan kehittää varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria sekä tukea lasten oppimista ja lastentarhanopettajien ammatillista kehittymistä.