Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin työhön perehdyttämistä siihen kytkeytyvien ilmiöiden avulla. Tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, mitä työhön perehdyttäminen on ja millainen on vuorovaikutuksen rooli osana työhön perehdyttämistä. Tutkielma toteutettiin käyttämällä tutkimusmenetelmänä narratiivist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantala, Heidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58435
_version_ 1826225723502755840
author Rantala, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantala, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantala, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantala, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin työhön perehdyttämistä siihen kytkeytyvien ilmiöiden avulla. Tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, mitä työhön perehdyttäminen on ja millainen on vuorovaikutuksen rooli osana työhön perehdyttämistä. Tutkielma toteutettiin käyttämällä tutkimusmenetelmänä narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaun tuloksena analyysin kohteeksi valittiin viisi ilmiötä; sosiaalistuminen (organizational socialization), assimilaatio (organizational assimilation), kiinnittyminen (engagement), orientoiva perehdyttäminen (orientation) ja ohjaava perehdyttäminen (onboarding). Tutkielman aineisto koostui kansainvälisistä artikkelitietokannoista poimituista vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista, jotka käsittelivät analyysin kohteena olevia ilmiöitä ja vuorovaikutusta. Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että työhön perehdyttäminen jäsentyy kahteen eri näkökulmaan sen mukaan, nähdäänkö toimijana organisaatio vai tulokas eli yksilö. Organisaation näkökulmasta tarkasteltuna perehdyttäminen on strateginen prosessi, joka sisältää tiedon jakamista sekä erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja -ympäristöjen luomista ja ylläpitämistä. Uuden työntekijän näkökulmasta tarkasteltuna perehdyttäminen näyttäytyy dynaamisena vuorovaikutusprosessina, jolle ominaista on roolien ja merkitysten luominen sekä yhteensovittaminen yhdessä organisaation muiden jäsenten kanssa. Tulosten pohjalta voidaan myös todeta, että vuorovaikutuksen rooli on merkittävämpi niissä työhön perehdyttämiseen kytkeytyvissä ilmiöissä, joissa toimijana on organisaation sijaan yksilö. Lisäksi näyttää siltä, että työhön perehdyttämisessä ja siihen kytkeytyvien ilmiöiden tutkimuksessa on viimeisten vuosikymmenten aikana siirrytty organisaatiokeskeisyydestä tulokaskeskeisyyteen. Tämän tutkielman tulokset lisäävät ja yhtenäistävät ymmärrystä työhön perehdyttämisestä ja luovat pohjaa vuorovaikutuksen tutkimiselle osana perehdytysprosessia. Tutkielman tuottamaa tietoa voidaan soveltaa etenkin organisaatioissa ja työyhteisöissä osana työhön perehdyttämisen suunnittelua ja kehittämistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mikkola, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantala, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T06:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T06:09:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58435", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4mist\u00e4 siihen kytkeytyvien ilmi\u00f6iden avulla. Tutkielman tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4minen on ja millainen on vuorovaikutuksen rooli osana \nty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4mist\u00e4.\n\nTutkielma toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 narratiivista kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaun tuloksena analyysin kohteeksi valittiin viisi ilmi\u00f6t\u00e4; sosiaalistuminen (organizational socialization),\nassimilaatio (organizational assimilation), kiinnittyminen (engagement), orientoiva perehdytt\u00e4minen (orientation) ja ohjaava perehdytt\u00e4minen (onboarding). Tutkielman aineisto koostui kansainv\u00e4lisist\u00e4 artikkelitietokannoista poimituista vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t analyysin kohteena olevia ilmi\u00f6it\u00e4 ja vuorovaikutusta.\n\nKirjallisuuskatsaus osoittaa, ett\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4minen j\u00e4sentyy kahteen eri n\u00e4k\u00f6kulmaan sen mukaan, n\u00e4hd\u00e4\u00e4nk\u00f6 toimijana organisaatio vai tulokas eli yksil\u00f6. Organisaation n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna perehdytt\u00e4minen on strateginen prosessi, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 tiedon jakamista sek\u00e4 erilaisten \nvuorovaikutustilanteiden ja -ymp\u00e4rist\u00f6jen luomista ja yll\u00e4pit\u00e4mist\u00e4. Uuden ty\u00f6ntekij\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna perehdytt\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4ytyy dynaamisena vuorovaikutusprosessina, jolle ominaista on roolien ja merkitysten luominen sek\u00e4 yhteensovittaminen yhdess\u00e4 organisaation muiden j\u00e4senten kanssa.\n\nTulosten pohjalta voidaan my\u00f6s todeta, ett\u00e4 vuorovaikutuksen rooli on merkitt\u00e4v\u00e4mpi niiss\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4miseen kytkeytyviss\u00e4 ilmi\u00f6iss\u00e4, joissa toimijana on organisaation sijaan yksil\u00f6. Lis\u00e4ksi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4misess\u00e4 ja siihen kytkeytyvien ilmi\u00f6iden tutkimuksessa on viimeisten \nvuosikymmenten aikana siirrytty organisaatiokeskeisyydest\u00e4 tulokaskeskeisyyteen.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ja yhten\u00e4ist\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4misest\u00e4 ja luovat pohjaa vuorovaikutuksen tutkimiselle osana perehdytysprosessia. Tutkielman tuottamaa tietoa voidaan soveltaa etenkin organisaatioissa ja ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 osana ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4misen suunnittelua ja \nkehitt\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-08T06:09:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T06:09:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mit\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n perehdytt\u00e4minen on?: Vuorovaikutuksen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083102", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perehdytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6nopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6paikkakoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58435
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77cc35f5-eaf2-4ec5-85df-1736e4bc8933\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083102.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantala, Heidi Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma työhön perehdyttäminen Puheviestintä Speech Communication 3132 vuorovaikutus puheviestintä perehdyttäminen työnopetus organisaatiokulttuuri työpaikkakoulutus
title Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma
title_full Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma
title_fullStr Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma
title_full_unstemmed Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma
title_short Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma
title_sort mitä työhön perehdyttäminen on vuorovaikutuksen näkökulma
title_txtP Mitä työhön perehdyttäminen on?: Vuorovaikutuksen näkökulma
topic työhön perehdyttäminen Puheviestintä Speech Communication 3132 vuorovaikutus puheviestintä perehdyttäminen työnopetus organisaatiokulttuuri työpaikkakoulutus
topic_facet 3132 Puheviestintä Speech Communication organisaatiokulttuuri perehdyttäminen puheviestintä työhön perehdyttäminen työnopetus työpaikkakoulutus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58435 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083102
work_keys_str_mv AT rantalaheidi mitätyöhönperehdyttäminenonvuorovaikutuksennäkökulma