How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?

Valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja aiheita joita opetuksessa käydään läpi. Valtakunnallista opetussuunnitelmaa täten myös päivitetään tietyin aikavälein ja siitä tehdään paremmin nykyaikaa vastaavaa, täten myös tavat joilla sanastoa opetetaan muuttuv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vikla, Viivi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58432
_version_ 1826225805250789376
author Vikla, Viivi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vikla, Viivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vikla, Viivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vikla, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja aiheita joita opetuksessa käydään läpi. Valtakunnallista opetussuunnitelmaa täten myös päivitetään tietyin aikavälein ja siitä tehdään paremmin nykyaikaa vastaavaa, täten myös tavat joilla sanastoa opetetaan muuttuvat. Sanaston oppiminen kielessä ei tarkoita kuitenkaan vain sanan tietämystä, vaan myös sanan eri merkityksien ja idiomien Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuinka englannin kielen lukion oppikirjoissa sanasto tehtävät ovat muuttuneet vuosien välillä. Tutkimuksessa vertailin kahta eri vuosien lukion englannin kielen oppikirjaa. Toinen näistä oli vuoden 1991 oppikirja ja toinen uuden opetussuunnitelman mukainen vuoden 2016 kirjaa. Analysoin kirjasta sanastomateriaalit, jonka jälkeen jaoin ne kategorioihin tehtävien piirteiden perusteella. Tutkimuksessa tuli ilmi, että tehtävä tyyppien painotus on samantyyppinen kuin 1990 luvulla, mutta tehtävistä on tehty laaja alaisempia ja monia eri taitoja yhdessä tehtävässä yhdisteleviä. Kuitenkin nykyisen opetussuunnitelman mukaisessa kirjassa oli huomattava määrä sanastoa ja suullista harjoittelua yhdistäviä tehtäviä. Vanhemmassa kirjassa taas tehtävien painopiste pysyi kirjallisissa taidoissa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vikla, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-08T04:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-08T04:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Valtakunnallinen opetussuunnitelma m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 englannin kielen opettamisen keinoja ja aiheita joita opetuksessa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi. Valtakunnallista opetussuunnitelmaa t\u00e4ten my\u00f6s p\u00e4ivitet\u00e4\u00e4n tietyin aikav\u00e4lein ja siit\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n paremmin nykyaikaa vastaavaa, t\u00e4ten my\u00f6s tavat joilla sanastoa opetetaan muuttuvat. Sanaston oppiminen kieless\u00e4 ei tarkoita kuitenkaan vain sanan tiet\u00e4myst\u00e4, vaan my\u00f6s sanan eri merkityksien ja idiomien \n\nTutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka englannin kielen lukion oppikirjoissa sanasto teht\u00e4v\u00e4t ovat muuttuneet vuosien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksessa vertailin kahta eri vuosien lukion englannin kielen oppikirjaa. Toinen n\u00e4ist\u00e4 oli vuoden 1991 oppikirja ja toinen uuden opetussuunnitelman mukainen vuoden 2016 kirjaa. Analysoin kirjasta sanastomateriaalit, jonka j\u00e4lkeen jaoin ne kategorioihin teht\u00e4vien piirteiden perusteella. \n\nTutkimuksessa tuli ilmi, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4 tyyppien painotus on samantyyppinen kuin 1990 luvulla, mutta teht\u00e4vist\u00e4 on tehty laaja alaisempia ja monia eri taitoja yhdess\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhdistelevi\u00e4. Kuitenkin nykyisen opetussuunnitelman mukaisessa kirjassa oli huomattava m\u00e4\u00e4r\u00e4 sanastoa ja suullista harjoittelua yhdist\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Vanhemmassa kirjassa taas teht\u00e4vien painopiste pysyi kirjallisissa taidoissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-06-08T04:43:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-08T04:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806083100", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "glossaries", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "workbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58432
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b4318aa4-13ed-46ab-adf9-2a212e1ab95d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806083100.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vikla, Viivi How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016? upper secondary school EFL textbooks vocabulary teaching materials Englannin kieli English 301 oppimateriaali sanastot englannin kieli työkirjat kieli study material glossaries English language workbooks language
title How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
title_full How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
title_fullStr How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016? How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
title_full_unstemmed How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016? How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
title_short How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
title_sort how have efl textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016
title_txtP How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
topic upper secondary school EFL textbooks vocabulary teaching materials Englannin kieli English 301 oppimateriaali sanastot englannin kieli työkirjat kieli study material glossaries English language workbooks language
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language englannin kieli glossaries kieli language oppimateriaali sanastot study material teaching materials textbooks työkirjat upper secondary school vocabulary workbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58432 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083100
work_keys_str_mv AT viklaviivi howhaveefltextbookvocabularymaterialschangedfrom1991to2016