Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulunkäynninohjaajien käsityksiä roolistaan koulussa sekä kokemuksia työnsä arvostuksesta. Koulunkäynninohjaajien roolit ja työnkuva on aiemmin havaittu epäselviksi ja tarvitsevan tarkennusta. Myös ohjaajien kokema arvostus työstään on vaihdellut suuresti. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Simola, Suvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58427
_version_ 1826225699687497728
author Simola, Suvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Simola, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Simola, Suvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Simola, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulunkäynninohjaajien käsityksiä roolistaan koulussa sekä kokemuksia työnsä arvostuksesta. Koulunkäynninohjaajien roolit ja työnkuva on aiemmin havaittu epäselviksi ja tarvitsevan tarkennusta. Myös ohjaajien kokema arvostus työstään on vaihdellut suuresti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkittava joukko koostui 78 koulunkäynninohjaajasta eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin vapaamuotoisina kirjoitelmina sähköiselle kyselylomakkeelle. Saatu aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksittäin fenomenografisesti ja sisällönanalyysiä noudattaen. Saatujen tulosten mukaan koulunkäynninohjaajan työ koostuu useasta sisällöltään erilaisesta roolista. Nämä roolit eroavat toisistaan erityisesti moniammatillisuuden ja oppilaan lähellä työskentelyn suhteen. Myös koetun arvostuksen suhteen ilmeni eroja. Osa koulunkäynninohjaajista koki tekevänsä arvostettua työtä, toisten kokiessa työnsä jäävän täysin vaille arvostusta. Saadut tulokset vahvistavat osaltaan aiemmin löydettyjä koulunkäynninohjaajan rooleja, tuoden kuitenkin myös oman lisänsä tutkimuskentälle. Ohjaajan monipuolinen ja vaihteleva työnkuva sekä hyvin vaihtelevat arvostuksen kokemukset antavat ajateltavaa koulunkäynninohjaajille sekä kaikille heidän kanssaan työskenteleville. Jokaisen työntekijän roolin tulisi sopia tilanteeseen ja koulunkäynninohjaajan taitoihin. Olisi myös tärkeää, että jokainen voisi kokea tekemänsä työn arvostetuksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simola, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-07T09:02:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-07T09:02:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58427", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 koulunk\u00e4ynninohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 roolistaan koulussa sek\u00e4 kokemuksia ty\u00f6ns\u00e4 arvostuksesta. Koulunk\u00e4ynninohjaajien roolit ja ty\u00f6nkuva on aiemmin havaittu ep\u00e4selviksi ja tarvitsevan tarkennusta. My\u00f6s ohjaajien kokema arvostus ty\u00f6st\u00e4\u00e4n on vaihdellut suuresti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkittava joukko koostui 78 koulunk\u00e4ynninohjaajasta eri puolilta Suomea. Aineisto ker\u00e4ttiin vapaamuotoisina kirjoitelmina s\u00e4hk\u00f6iselle kyselylomakkeelle. Saatu aineisto analysoitiin tutkimuskysymyksitt\u00e4in fenomenografisesti ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 noudattaen. Saatujen tulosten mukaan koulunk\u00e4ynninohjaajan ty\u00f6 koostuu useasta sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n erilaisesta roolista. N\u00e4m\u00e4 roolit eroavat toisistaan erityisesti moniammatillisuuden ja oppilaan l\u00e4hell\u00e4 ty\u00f6skentelyn suhteen. My\u00f6s koetun arvostuksen suhteen ilmeni eroja. Osa koulunk\u00e4ynninohjaajista koki tekev\u00e4ns\u00e4 arvostettua ty\u00f6t\u00e4, toisten kokiessa ty\u00f6ns\u00e4 j\u00e4\u00e4v\u00e4n t\u00e4ysin vaille arvostusta. Saadut tulokset vahvistavat osaltaan aiemmin l\u00f6ydettyj\u00e4 koulunk\u00e4ynninohjaajan rooleja, tuoden kuitenkin my\u00f6s oman lis\u00e4ns\u00e4 tutkimuskent\u00e4lle. Ohjaajan monipuolinen ja vaihteleva ty\u00f6nkuva sek\u00e4 hyvin vaihtelevat arvostuksen kokemukset antavat ajateltavaa koulunk\u00e4ynninohjaajille sek\u00e4 kaikille heid\u00e4n kanssaan ty\u00f6skenteleville. Jokaisen ty\u00f6ntekij\u00e4n roolin tulisi sopia tilanteeseen ja koulunk\u00e4ynninohjaajan taitoihin. Olisi my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 jokainen voisi kokea tekem\u00e4ns\u00e4 ty\u00f6n arvostetuksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-07T09:02:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-07T09:02:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulunk\u00e4ynninohjaajan roolit ja ty\u00f6n arvostus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806073089", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rooli (teht\u00e4v\u00e4)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynninohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4yntiavustajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58427
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/36cf5a0a-f95e-49f0-b618-a59ada3e198b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806073089.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Simola, Suvi Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus moniammatillinen yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 rooli (tehtävä) arvostus koulunkäynninohjaajat koulunkäyntiavustajat
title Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus
title_full Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus
title_fullStr Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus
title_full_unstemmed Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus
title_short Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus
title_sort koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus
title_txtP Koulunkäynninohjaajan roolit ja työn arvostus
topic moniammatillinen yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 rooli (tehtävä) arvostus koulunkäynninohjaajat koulunkäyntiavustajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arvostus koulunkäynninohjaajat koulunkäyntiavustajat moniammatillinen yhteistyö rooli (tehtävä)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58427 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806073089
work_keys_str_mv AT simolasuvi koulunkäynninohjaajanroolitjatyönarvostus