The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates

YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia seuraajia sekä katselukertoja videoillaan. Kaikkein suosituimmat videobloggaajat (...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kemppainen, Kaisli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58426
_version_ 1826225818073825280
author Kemppainen, Kaisli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kemppainen, Kaisli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kemppainen, Kaisli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kemppainen, Kaisli
datasource_str_mv jyx
description YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetissä. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sekä kommentoida muiden videoita. Osa sivuston käyttäjistä on erittäin suosittuja ja heillä voi olla miljoonia seuraajia sekä katselukertoja videoillaan. Kaikkein suosituimmat videobloggaajat (tai ”tubettajat”) elättävät itsensä videoiden mainostuotoilla ja sponsoreiden tarjoamien diilien kautta. Tubettajien ympärille rakentuu usein uskollinen ja tiivis yhteisö. On syytä kuitenkin muistaa, että vloggaajan tarkoituksena on kuitenkin myydä omia tai edustamiaan tuotteita tai palveluita. Tutkielmani tarkoituksena on tutkia yhden tietyn YouTube kanavan yhteisöllisyyden rakentumista erityisesti kielellisten keinojen kautta.. Kyseinen kanava on nimeltään Blogilates, ja se edustaa urheilu/fitness aihepiiriä. Kyseinen kanava on toiminut jo vuodesta 2013 ja on aihepiirinsä suurin ja suosituin: sillä on yli 4 miljoonaa seuraajaa. Koska kyseinen kanava on niin vaikutusvaltainen, on se hyvä tutkimuskohde. Kanavan ympärille onkin rakentunut oma brändi ja kanavan seuraajia kutsutaan omalla lempinimellään POPsters, jonka kanavan perustaja amerikkalainen Cassey Ho on keksinyt. Aineistonani oli seitseän eri videota, jotka on julkaistu vuosina 2013-2017. Herringin (2004) tietokonevälitteinen diskurssianalyysi sekä McMillan ja Chavisin yhteisöllisyysteoria (1986) toimivat tutkimukseni pohjana. Tutkimuksessani selvisi, että vloggaaja käyttää pitkälti samoja viestinnän keinoja kuin muukin media ja ihmisten arkipäiväinen kasvokkainen kommunikointi. Persoonapronominien käyttö, faniryhmän nimeäminen, henkilökohtaisten kokemuksien jakaminen, käskymuotojen käyttö sekä toistuvat tervehdykset ja lopetukset ovat esimerkkejä kielellisistä valinnoista joita vloggaaja käyttää yhteisöllisyyden rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi. Lisäksi selvisi, että Internetissä oleviin yhteisöihin voi soveltaa samoja rakenteita ja käsitteitä kuin fyysisiin yhteisöihin. Tällaisia esimerkkejä ovat muunmuassa jäsenyyden määrittely sekä yhteisten kokemusten jakaminen yhteisön kesken. Voidaan olettaa, että mitä parempi suhde vloggaajalla on katsojiinsa, sitä todennäköisemmin hän on suosittu ja tienaa enemmän rahaa videoillaan. Suositut vloggaajat ovat onnistuneesti luoneet yhteisön ja toimivat sekä sen johtajina että jäseninä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppainen, Kaisli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-07T07:56:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-07T07:56:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58426", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "YouTube on suosituin videotoistopalvelu Internetiss\u00e4. Sivustolle voi ladata omia videoita, katsoa, tilata sek\u00e4 kommentoida muiden videoita. Osa sivuston k\u00e4ytt\u00e4jist\u00e4 on eritt\u00e4in suosittuja ja heill\u00e4 voi olla miljoonia seuraajia sek\u00e4 katselukertoja videoillaan. Kaikkein suosituimmat videobloggaajat (tai \u201dtubettajat\u201d) el\u00e4tt\u00e4v\u00e4t itsens\u00e4 videoiden mainostuotoilla ja sponsoreiden tarjoamien diilien kautta. Tubettajien ymp\u00e4rille rakentuu usein uskollinen ja tiivis yhteis\u00f6. On syyt\u00e4 kuitenkin muistaa, ett\u00e4 vloggaajan tarkoituksena on kuitenkin myyd\u00e4 omia tai edustamiaan tuotteita tai palveluita. \n\n\nTutkielmani tarkoituksena on tutkia yhden tietyn YouTube kanavan yhteis\u00f6llisyyden rakentumista erityisesti kielellisten keinojen kautta.. Kyseinen kanava on nimelt\u00e4\u00e4n Blogilates, ja se edustaa urheilu/fitness aihepiiri\u00e4. Kyseinen kanava on toiminut jo vuodesta 2013 ja on aihepiirins\u00e4 suurin ja suosituin: sill\u00e4 on yli 4 miljoonaa seuraajaa. Koska kyseinen kanava on niin vaikutusvaltainen, on se hyv\u00e4 tutkimuskohde. Kanavan ymp\u00e4rille onkin rakentunut oma br\u00e4ndi ja kanavan seuraajia kutsutaan omalla lempinimell\u00e4\u00e4n POPsters, jonka kanavan perustaja amerikkalainen Cassey Ho on keksinyt. Aineistonani oli seitse\u00e4n eri videota, jotka on julkaistu vuosina 2013-2017.\n\nHerringin (2004) tietokonev\u00e4litteinen diskurssianalyysi sek\u00e4 McMillan ja Chavisin yhteis\u00f6llisyysteoria (1986) toimivat tutkimukseni pohjana.\n\nTutkimuksessani selvisi, ett\u00e4 vloggaaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pitk\u00e4lti samoja viestinn\u00e4n keinoja kuin muukin media ja ihmisten arkip\u00e4iv\u00e4inen kasvokkainen kommunikointi. Persoonapronominien k\u00e4ytt\u00f6, faniryhm\u00e4n nime\u00e4minen, henkil\u00f6kohtaisten kokemuksien jakaminen, k\u00e4skymuotojen k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 toistuvat tervehdykset ja lopetukset ovat esimerkkej\u00e4 kielellisist\u00e4 valinnoista joita vloggaaja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden rakentamiseksi ja yll\u00e4pit\u00e4miseksi. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 Internetiss\u00e4 oleviin yhteis\u00f6ihin voi soveltaa samoja rakenteita ja k\u00e4sitteit\u00e4 kuin fyysisiin yhteis\u00f6ihin. T\u00e4llaisia esimerkkej\u00e4 ovat muunmuassa j\u00e4senyyden m\u00e4\u00e4rittely sek\u00e4 yhteisten kokemusten jakaminen yhteis\u00f6n kesken. Voidaan olettaa, ett\u00e4 mit\u00e4 parempi suhde vloggaajalla on katsojiinsa, sit\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isemmin h\u00e4n on suosittu ja tienaa enemm\u00e4n rahaa videoillaan. Suositut vloggaajat ovat onnistuneesti luoneet yhteis\u00f6n ja toimivat sek\u00e4 sen johtajina ett\u00e4 j\u00e4senin\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-07T07:56:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-07T07:56:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "community theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vlogging", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "computer mediated discourse analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806073088", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "YouTube", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videoblogit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bloggaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "YouTube", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video blogs", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bloggers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58426
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4efce179-2c83-49ff-bc85-085cfc239792\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806073088.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kemppainen, Kaisli The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates community theory vlogging computer mediated discourse analysis Englannin kieli English 301 yhteisöllisyys YouTube videoblogit bloggaajat communality video blogs bloggers
title The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
title_full The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
title_fullStr The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
title_full_unstemmed The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
title_short The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
title_sort building of a sense of community by the videoblogger blogilates
title_txtP The building of a sense of community by the videoblogger Blogilates
topic community theory vlogging computer mediated discourse analysis Englannin kieli English 301 yhteisöllisyys YouTube videoblogit bloggaajat communality video blogs bloggers
topic_facet 301 Englannin kieli English YouTube bloggaajat bloggers communality community theory computer mediated discourse analysis video blogs videoblogit vlogging yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58426 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806073088
work_keys_str_mv AT kemppainenkaisli buildingofasenseofcommunitybythevideobloggerblogilates AT kemppainenkaisli thebuildingofasenseofcommunitybythevideobloggerblogilates